Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 10 lipca 2024 r., sygn. II SA/Gl 849/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Nowak, Sędziowie, Asesor WSA Aneta Majowska (spr.), Sędzia WSA Artur Żurawik, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 10 lipca 2024 r. sprawy ze skarg B. S., W. S., M. K. i K. L. na postanowienie Wojewody Śląskiego z dnia 13 marca 2023 r. nr IFXIII.7821.30.2022 w przedmiocie nadania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji w sprawie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej oddala skargi.
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia 7 października 2022 r. nr [...] działając na podstawie art. 17 ust. 1 oraz art. 11c ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (wówczas: tekst jedn. Dz. U. z 2022 r., poz. 176 z późn. zm., dalej: specustawa drogowa), Starosta [...] (dalej: organ pierwszej instancji), po rozpatrzeniu wniosku Burmistrza [...] (dalej: Inwestor) z dnia 26 września 2022 r., nadał rygor natychmiastowej wykonalności decyzji Starosty [...] Nr [...] znak [...] z dnia 14 września 2022 r. o udzieleniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej polegającej na rozbudowie drogi, budowie kanalizacji deszczowej w ramach zadania pod nazwą: "Projekt rozbudowy ulicy [...] w C.".
W uzasadnieniu powyższego rozstrzygnięcia organ wskazał, że decyzją Nr 13/22 z dnia 14 września 2022 r. Starosta [...] udzielił zezwolenia na realizację inwestycji drogowej opisanej na wstępie. Następnie, w dniu 26 września 2023 r. do organu wpłynął wniosek Inwestora o nadanie ww. decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności.
Organ po przywołaniu brzmienia art. 108 § 1 k.p.a. oraz art. 17 ust. 1 specustawy drogowej, wyjaśnił, że jedną z przesłanek do nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności jest interes społeczny. Z wniosku Inwestora wynikało zaś, że procedura inwestycyjna, dotycząca rozbudowy ul. [...] w C. została rozpoczęta, ponieważ mieszkańcy budynków zlokalizowanych przy tej ulicy zabiegali o poprawę warunków komunikacyjnych. Organ podkreślił, że jak wynika ze zgromadzonego materiału dowodowego czynności w tej sprawie tj. spotkania z mieszkańcami, zlecenie wykonania koncepcji, a następnie projektu są prowadzone od kilku lat. Zamiarem zarządcy drogi jest wyłonienie wykonawcy robót budowlanych na początku 2023 r. Sprawa jest o tyle pilna, że stan tej drogi powoduje duże niedogodności dla osób z niej korzystających. W razie zaniechania nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności, wystąpi ryzyko opóźnienia inwestycji, co spowoduje brak możliwości zapewnienia koordynacji poszczególnych etapów procesu budowlano - inwestycyjnego. Powołując się na orzecznictwo sądowoadministracyjne Starosta zwrócił uwagę, że przy ocenie zaistnienia przesłanki zawartej w art. 17 ust. 1 specustawy drogowej wystarczające jest samo wskazanie faktów pozwalających na przyjęcie, iż interes występuje, organ nie jest zatem zobowiązany do poddania uzasadnienia wniosku szczegółowemu badaniu celem wykazania, że rygor w sposób niewątpliwy doprowadzi do założonego przez inwestora stanu rzeczy. Organ ocenił, że poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, usprawnienie transportu drogowego, jak i planowane terminy realizacji inwestycji uzasadniają nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności.
