Zasady zarządu mieniem gminy
Rada gminy jest upoważniona do ustalenia zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Uchwała w tej sprawie jest aktem prawa miejscowego. Charakter powszechnie obowiązujący mają również akty regulujące zasady i tryb korzystania z obiektów i urządzeń. Otrzymują one najczęściej formę regulaminów (np. regulaminy korzystania z obiektów kultury, terenów rekreacyjnych, parków, targowisk itp.). Ich adresatami zaś mogą być wszyscy korzystający z tych obiektów i urządzeń. Osoby te powinny się im podporządkować – w przeciwnym bowiem razie nie będą dopuszczone lub zostaną pozbawione możliwości korzystania z nich. Omawiamy najczęściej pojawiające się poglądy (dotyczące zakresu regulaminów) w najnowszym orzecznictwie sądów administracyjnych i rozstrzygnięciach nadzorczych wojewodów.
Rada gminy musi określić zasady korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Żadna ustawa jednak nie definiuje tych pojęć. Stąd najczęściej kontrola uchwał dokonywana przez wojewodów i sądy administracyjne sprowadza się w pierwszej kolejności do oceny, czy przedmiot jej regulacji mieści się w pojęciu gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Za takie uznaje się np. boiska sportowe, hale sportowe, lodowiska, sale gimnastyczne, stadiony, kąpieliska, drogi, treny rekreacyjne, parki i obszary zieleni miejskiej itp.
Wojewoda kujawsko-pomorski, w rozstrzygnięciu nadzorczym z 4 stycznia 2023 r. (nr 1/2023) wyjaśnił, że
