Wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 marca 2024 r., sygn. III SA/Wa 2663/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Matylda Arnold-Rogiewicz (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Agnieszka Baran, sędzia WSA Jacek Kaute, Protokolant sekretarz sądowy Anna Skorupska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 marca 2024 r. sprawy ze skargi P. S.A. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 października 2023 r. nr 0111-KDIB1-2.4010.440.2023.1.AW w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych 1) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz P. S.A. z siedzibą w W. kwotę 697 zł (słownie: sześćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Z akt sprawy wynika, że 31 sierpnia 2023 r. do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: "DKIS" lub "organ") wpłynął wniosek P. S.A. (dalej: "Bank", "Skarżący", "Strona" lub "strona skarżąca") o wydanie interpretacji indywidualnej w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych.
We wniosku przedstawiono następujący opis stanu faktycznego. Strona jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Bank jest bankiem krajowym prowadzącym działalność na podstawie ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2324 z późn. zm. dalej: "Prawo bankowe"). Głównym przedmiotem działalności Banku jest udzielanie kredytów zabezpieczonych hipoteką sklasyfikowane pod pozycją 64.92.Z PKWiU. Działalność Banku podlega nadzorowi państwowego organu nad rynkiem finansowym, którym jest Komisja Nadzoru Finansowego. Bank jest podmiotem prowadzącym działalność na podstawie ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o listach zastawnych i bankach hipotecznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 110 z późn. zm.) i jako specjalistyczny typ banku może wykonywać tylko czynności wymienione w tej ustawie. Bank jest kredytodawcą w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy z 9 października 2015 r. o wsparciu kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudniej sytuacji finansowej (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2452 z późn. zm.; dalej: "ustawa o wsparciu"). W związku z powyższym, stosownie do art. 16a ust. 1 ustawy o wsparciu, Bank jako kredytodawca jest zobowiązany do dokonywania kwartalnych wpłat na rzecz Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (dalej odpowiednio: "Fundusz" oraz "kwartalne wpłaty"). Zgodnie z art. 16a ust. 2 ustawy o wsparciu kwartalne wpłaty są dokonywane proporcjonalnie do wartości bilansowej brutto posiadanego portfela kredytów mieszkaniowych, w przypadku których opóźnienie w spłacie kapitału lub odsetek przekracza 90 dni. Z uwagi na wzrost stóp referencyjnych Narodowego Banku Polskiego, w 2022 r. nastąpił wzrost oprocentowania większości kredytów hipotecznych. Skutkiem tego wzrostu jest m.in. zwiększenie miesięcznej wysokości rat takich kredytów mieszkaniowych. W obliczu powyższej sytuacji, polski ustawodawca wprowadził nowe mechanizmy pomocy kredytobiorcom. Jedno z takich rozwiązań zostało wprowadzone ustawą z dnia 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 414; dalej: "ustawa o finansowaniu"). Na podstawie art. 89 powyższej ustawy kredytodawcy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o wsparciu zostali zobowiązani do wniesienia dodatkowych wpłat do Funduszu (dalej: "dodatkowe wpłaty") – w wysokości i terminie określonych uchwałą Rady Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (dalej: "Rada"). Bank dokonał dodatkowej wpłaty do Funduszu w wysokości i terminie wynikającym z uchwał Rady. Ponadto, istnieje możliwość, że Bank będzie zobligowany dokonać kolejnych dodatkowych wpłat do Funduszu na analogicznych zasadach. Mając powyższe na uwadze, po stronie Banku powstała wątpliwość, czy poniesiony wydatek w postaci dodatkowej wpłaty do Funduszu stanowi (ew. będzie stanowić w przyszłości) dla Banku koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 oraz ust. 4d ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p.") (dalej: "KUP"), potrącalny w dacie jego poniesienia (ujęty jako KUP w dniu ujęcia w księgach rachunkowych Banku).
