Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 20 sierpnia 2024 r., sygn. III SA/Gl 119/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Małgorzata Herman, Sędziowie Sędzia WSA Barbara Brandys-Kmiecik (spr.), Asesor WSA Adam Pawlyta, Protokolant Monika Rał, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi Związku Nauczycielstwa Polskiego Oddział w T. na uchwałę Powiatu T. z dnia 28 sierpnia 2023 r. nr [...] w przedmiocie powierzenia stanowiska dyrektora 1. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości, 2. zasądza od Powiatu T. na rzecz strony skarżącej 300 (trzysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Pismem z 3 stycznia 2024 r. Związek Nauczycielstwa Polskiego Oddziału ZNP z siedzibą w T. przy ul. [...] wniósł skargę żądając stwierdzenia nieważności Uchwały Zarządu Powiatu T. z 28 sierpnia 2023 r., nr [...], w sprawie powierzenia I. M. stanowiska dyrektora Zespołu Szkół Specjalnych w R. - jako podjętej z istotnym naruszeniem prawa.
W uzasadnieniu wskazał, że w/w uchwałą Zarząd Powiatu (dalej także Organ), po przeprowadzeniu postępowania konkursowego, powierzył I. M. stanowisko dyrektora Zespołu Szkół Specjalnych w R., pomimo braków formalnych w dokumentacji konkursowej kandydata. Wyjaśnił, że zgodnie z art. 87 ustawy z dnia ustawy z dnia 5 czerwca 1998r., o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1556), w przypadku tej Uchwały mamy do czynienia z kontrolą działania organu samorządowego w sprawie z zakresu administracji publicznej, bowiem postępowanie konkursowe zmierzające do wyłonienia kandydata na określone stanowisko powierzane przez organ administracji państwowej lub samorządowej jest postępowaniem w sprawie z zakresu administracji publicznej. Zatem może zostać zaskarżona do sądu administracyjnego. Natomiast zaskarżona Uchwała godzi w sposób ewidentny w interes prawny związku zawodowego, gdyż została podjęta w trybie, który wykluczył możliwość zajęcia stanowiska co do osoby kandydata przez organizację związkową; pozbawił możliwości zaopiniowania przez związek zawodowy kandydata, który ubiega się o ocenę pracy, a ta ostatnia ma zostać przedłożona komisji konkursowej. Opinia organizacji związkowej mogła mieć na tyle istotną treść, że mogła wpłynąć na ostateczny sposób głosowania poszczególnych członków komisji konkursowej i w efekcie na wynik konkursu. Przedstawiciel organizacji związkowej był w składzie komisji konkursowej i zwracał uwagę, że w dokumentacji przedłożonej przez kandydata na stanowisko dyrektora znajduje się dokument "ocena pracy", który nie został zaopiniowany przez związki zawodowe, co pozostaje w sprzeczności z treścią art. 6a ust. 7 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2023r., poz. 984; dalej KN). Brak zaś opinii związku zawodowego powoduje, że został on wykluczony z możliwości zajęcia stanowiska koniecznego do dokonania oceny pracy, co jest istotne do ubiegania się o stanowisko dyrektora szkoły. Poza tym brak wymaganych prawem opinii powinien skutkować tym, że komisja konkursowa, działając w oparciu o § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1428; dalej rozporządzenie MEN) powinna podjąć uchwałę o odmowie dopuszczenia kandydata do postępowania konkursowego. W myśl bowiem § 4 w/w rozporządzenia odmowa dopuszczenia kandydata następuje w sytuacji gdy oferta nie zawiera wszystkich dokumentów wskazanych w ogłoszeniu konkursu. Zatem braki w dokumentacji skutkować powinny odmową dopuszczenia kandydata do konkursu. Tymczasem komisja konkursowa zignorowała brak opinii i dopuściła I. M. do udziału w postępowaniu konkursowym, mimo że dokumenty wymogu tego nie spełniały. Dołączona do dokumentacji konkursowej ocena nie została bowiem zaopiniowana przez zakładowe organizacje związkowe działające w szkołę. Oferta I. M. nie zawierała wszystkich wymaganych dokumentów wskazanych w ogłoszeniu, tym samym nie spełniała wymagań wskazanych w Uchwale Zarządu [...] z dnia 22 maja 2023 r. w sprawie ogłoszenia konkursu na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół w R., dla których organem prowadzącym jest Powiat T. Sytuacja ta powoduje, że w myśl § 8 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia MEN postępowanie konkursowe obarczone jest istotną nieprawidłowością, która ma wpływ na wynik konkursu. Stan taki powoduje, że zaistniała przesłanka do unieważnienia postępowania konkursowego wobec naruszenie art. 6a ust. 7 KN w związku z § 8 ust. 2 pkt 4 w/w rozporządzenia MEN. Pomimo tego Zarząd Powiatu Uchwałą Nr [...] z dnia 28 sierpnia 2023 r., powierzył stanowisko dyrektora I. M. W konsekwencji zaskarżona Uchwała jest sprzeczna z prawem w rozumieniu art. 79 ust. 1 ustawy, gdyż narusza zasadę zaufania do organów państwa (art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. z 1997 r., nr 78, poz. 483, dalej: Konstytucja RP) oraz zasadę pewności prawa, a ponadto zmierza do obejścia prawa, tj. do powierzenia stanowiska dyrektora pomimo braku wymaganych dokumentów.
