Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 3 września 2024 r., sygn. II SA/Ol 455/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędziowie sędzia WSA Marzenna Glabas (spr.) sędzia WSA Piotr Chybicki Protokolant starszy referent Aneta Krygielska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 września 2024 r. sprawy ze skargi D. sp. z o.o. sp. komandytowa na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie z dnia [...], nr [...] w przedmiocie kary za przejazd pojazdem nienormatywnym I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; II. zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie na rzecz D. sp. z o.o. sp. komandytowa kwotę 240 zł (dwieście czterdzieści złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z 13 marca 2024 r. Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Olsztynie (dalej jako: "organ I instancji") nałożył na D. sp. z o.o., spółka komandytowa (dalej jako: "spółka", "skarżąca") karę pieniężną 6.000 zł za przejazd po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym o naciskach osi i dopuszczalnej masie całkowitej odpowiadających zezwoleniu kategorii V.
W uzasadnieniu organ I instancji wskazał, że 27 grudnia 2023 r. funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej z Oddziału Celnego w Bezledach dokonali kontroli wyjeżdżającego z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pięcioosiowego zespołu pojazdów złożonego z dwuosiowego pojazdu silnikowego marki IVECO o numerze rejestracyjnym [...] (PL) oraz trzyosiowej naczepy marki KOGEL o numerze rejestracyjnym [...] (PL), w zakresie pomiarów obciążenia osi pojazdu, jego masy całkowitej oraz parametrów zewnętrznych.Ustalono, iż w dniu kontroli wykonywany był przewóz bananów na drewnianych paletach o łącznej masie brutto 21 600 kg (ładunek podzielny). Przewóz odbywał się na trasie Vissingen (NL) - Kaliningrad (RU). Przejazd wykonywała spółka w ramach działalności gospodarczej w zakresie międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy, na podstawie licencji. W wyniku kontroli stwierdzono przekroczenie nacisku grupy trzech osi pojazdu: przy pierwszym ważeniu o 300 kg (1,25%); przy powtórnym ważeniu o 300 kg (1,25%) przy dopuszczalnej przewidzianej przepisami prawa wartości 24.000 kg. Kontrola wykazała również przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu: przy pierwszym ważeniu o 200 kg (0,50%); przy powtórnym ważeniu o 150 kg (0,38%), przy dopuszczalnej wartości 40.000 kg. Pomiaru nacisków osi i masy całkowitej dokonano dynamiczną wagą samochodową do ważenia pojazdów w ruchu posiadającą świadectwo legalizacji ponownej wydane przez Dyrektora Okręgowego Urzędu Miar w Gdańsku w dniu 20 grudnia 2023 r., które jest ważne do 20 grudnia 2026 r. Wynik kontroli udokumentowano protokołami. Kierujący pojazdem nie wniósł uwag do dokonywanych czynności i nie okazał zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego. Organ I instancji nie zgodził się ze spółką, że wyniki pomiarów mieszczą się w granicach dopuszczalnego błędu. Opisał zasady działania, użytkowania i parametry zastosowanej wagi dynamicznej. Stwierdził, że rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 25 września 2007 r. w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać wagi samochodowe do ważenia pojazdów w ruchu, oraz szczegółowego zakresu badań i sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych (Dz.U. z 2007 r. nr 188 poz. 1345, dalej jako: "rozporządzenie metrologiczne"), nie zawiera regulacji umożliwiających odejmowanie wartości od uzyskanego wyniku podczas wykonywania pomiaru w miejscu kontroli. Waga podlegając legalizacji jest badana pod względem "błędów", natomiast wynik pomiaru rzeczywistych nacisków osi pojazdu pokazywany na wyświetlaczu podczas ważenia jest wynikiem z odjętymi "odchyleniami dopuszczalnymi każdego obciążenia osi". Skoro waga użyta do kontroli legitymowała się ważnym świadectwem legalizacji, to celowym jest przyjąć jako wynik ważenia (tj. jako wartość nacisku osi uzyskaną drogą pomiaru) wskazania wagi (tj. wartość rzeczywistego nacisku osi pojazdu podaną przez wagę), bez dodatkowych interpretacji tego wyniku związanych z analizą błędu pomiaru.
