Unieważnienie konkursu na stanowisko dyrektora szkoły
Sądy administracyjne wciąż rozstrzygają spory między wojewodami a gminami o prawidłowość przeprowadzania konkursów na dyrektorów szkół. Wojewodowie często w nich wygrywają. Jakie błędy popełniane przez organy prowadzące pojawiają się najczęściej?
Stanowisko dyrektora szkoły lub placówki powierza się na 5 lat szkolnych. W uzasadnionych przypadkach można powierzyć to stanowisko na krótszy okres – jednak nie krótszy niż 1 rok szkolny. Prawo wprowadziło tu kadencyjność zajmowania tego stanowiska i symetrycznie zasadę wyłaniania nowego dyrektora w drodze konkursu. Zasadę tę wprowadza art. 63 ust. 10 Prawa oświatowego (dalej: u.p.o.). Kolejny ustęp tego przepisu wprowadza zastrzeżenie, że wymogu przeprowadzania konkursu na stanowisko dyrektora nie stosuje się do szkół i placówek publicznych prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego. Istotnym aktem prawnym dla przeprowadzenia konkursu jest też rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (dalej: rozporządzenie).
Ocena dokumentów nie może być formalistyczna
Częstą podstawą unieważnienia konkursu jest błąd komisji konkursowej polegający na niedopuszczeniu kandydata na dyrektora szkoły z uwagi na zbyt formalistyczną ocenę przedstawionych przez niego dokumentów. NSA podkreśla w liniach orzeczniczych, że procedura konkursowa opisana w rozporządzeniu służy pozyskaniu wiarygodnych dokumentów umożliwiających weryfikację wymogów, które muszą być spełnione przez kandydatów na stanowisko dyrektora publicznej szkoły – ale nadmierny formalizm nieadekwatny jest do potrzeb postępowania konkursowego (tak np. w wyroku NSA z 26 maja 2015 r., sygn. akt I OSK 337/15). Przed skrajnym formalizmem przestrzegali także sędziowie w wyroku WSA we Wrocławiu z 19 sierpnia 2021 r. (sygn. akt IV SA/Wr 15/21).
