Wyrok WSA w Warszawie z dnia 7 marca 2024 r., sygn. II SA/Wa 1412/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Danuta Kania (spr.), Sędzia WSA Tomasz Szmydt, Asesor WSA Dorota Kozub-Marciniak, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 7 marca 2024 r. sprawy ze skargi A. B. na decyzję [...] Sp. z o.o. z siedzibą w W. z dnia [...] maja 2023 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi A. B. (dalej: "Skarżący") jest decyzja "[...]" Spółka z o.o. z siedzibą w W. (dalej: "Spółka") z dnia [...] maja 2023 r. nr [...] o odmowie udostępnienia informacji publicznej.
Z akt sprawy wynika, że wnioskiem z dnia [...] sierpnia 2022 r. A. B. zwrócił się do Spółki o udostępnienie informacji publicznej m.in. w zakresie przekazania kopii umowy zawartej z Zakładami Wielobranżowymi [...] Sp. z o.o. z siedzibą w S.
Decyzją z dnia [...] sierpnia 2022 r. nr [...]"[...]" Sp. z o.o. z siedzibą w W., na podstawie art. 16 ust. 1 w związku z art. 17 ust. 1 oraz art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902), dalej: "u.d.i.p.", art. 107 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.), dalej: "k.p.a.", art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2022 r. poz. 1233), dalej: "u.z.n.k.", odmówiła udostępnienia informacji publicznej w zakresie przekazania kopii umowy zawartej z ZW [...] dotyczącej kontroli biletów w pojazdach Spółki "[...]" Spółka z o.o.
W uzasadnieniu decyzji Spółka wskazała, że jako spółka komunalna realizująca zadania publiczne jest podmiotem zobowiązanym do udostępnienia informacji publicznej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 5 u.d.i.p., zaś wnioskowana informacja stanowi informację publiczną w rozumieniu art. 1 ust. 1 u.d.i.p.
Następnie Spółka powołała się na tajemnicę przedsiębiorcy zdefiniowaną w art. 11 ust. 2 u.z.n.k. Podniosła, że zgodnie z ugruntowanym poglądem doktryny, określenia "informacje techniczne, technologiczne lub organizacyjne przedsiębiorstwa" należy interpretować szeroko. Należy przez nie rozumieć zarówno wiadomości dotyczące sposobów produkcji, planów technicznych, metod kontroli jakości, wzorów użytkowych i zdobniczych, wynalazków nadających się do opatentowania, jak też informacje związane z działalnością marketingową, z pozyskiwaniem surowców, organizowaniem rynków zbytu, czy informacje odnoszące się do struktury organizacyjnej, zasad finansowania działalności lub wysokości wynagrodzeń pracowników. Do tajemnic przedsiębiorstwa zalicza się również tzw. poufne know-how, w tym zarówno tzw. know-how produkcyjne, jak i know-how handlowe.
