Zakres swobody kuratora oświaty przy wydawaniu opinii w przedmiocie likwidacji szkoły publicznej - Wyrok NSA z dnia 7 listopada 2023 r., sygn. III OSK 2772/21
Negatywna opinia kuratora oświaty w przedmiocie zamiaru likwidacji szkoły publicznej musi wskazać podstawę prawną, nakładającą na organ prowadzący szkołę konkretny obowiązek, związany z zapewnieniem uczniom likwidowanej szkoły zrealizowania wszystkich tych uprawnień, które wynikają z norm prawnych zawartych w ustawie z 2016 r. Prawo oświatowe lub w innych ustawach i dopiero niewykonanie lub realna groźba niewykonania takiego konkretnego, wyraźnie wskazanego w ustawie obowiązku, mogłaby prowadzić do odmowy wydania pozytywnej opinii.
Teza od Redakcj
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędziowie sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Łukasz Mazur po rozpoznaniu w dniu 7 listopada 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Edukacji Narodowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 stycznia 2020 r. sygn. akt II SA/Wa 2339/19 w sprawie ze skargi Burmistrza D. na postanowienie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie negatywnej opinii w zakresie przekształcenia szkoły oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 31 stycznia 2020 r. sygn. akt II SA/Wa 2339/19 po rozpoznaniu skargi Burmistrza D. na postanowienie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2019 r. nr DWST-WOOS.4021.79.2019.JK w przedmiocie negatywnej opinii w zakresie przekształcenia Szkoły Podstawowej w B. poprzez likwidację Szkoły [...] w K., uchylił zaskarżone postanowienie oraz utrzymane nim w mocy postanowienie Łódzkiego Kuratora Oświaty z dnia 23 maja 2019 r. nr 75/2019 oraz zasądził zwrot kosztów postępowania.
W uzasadnieniu orzeczenia Sąd pierwszej instancji wskazał, że negatywna opinia Kuratora w sprawie przekształcenia oparta została na argumentacji pozaprawnej, celowościowej i słusznościowej, której źródłem są opinie lokalnej społeczności, a nadto ogólnie rozumiana polityka oświatowa państwa. Brak jest natomiast wyczerpującego uzasadnienia prawnego zaskarżonej opinii oraz wskazania, jakie konkretnie przepisy prawa stoją na przeszkodzie zaakceptowania zamierzonego przekształcenia Szkoły.
