Wyrok WSA w Krakowie z dnia 25 września 2024 r., sygn. III SA/Kr 1030/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Jakub Makuch Sędziowie: WSA Elżbieta Czarny-Drożdżejko (spr.) Asesor WSA Ewelina Dziuban po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 25 września 2024 r. sprawy ze skargi S. M. na decyzję Małopolskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z dnia 29 kwietnia 2024 r. znak NP.906.3.2024 w przedmiocie zakazu wprowadzania do obrotu produktów kosmetycznych skargę oddala.
Uzasadnienie
Małopolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny (dalej: "MPWIS") decyzją z dnia 29 kwietnia 2024 r. nr NP.906..3.2024 działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 735, ze zm.), art. 12 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (tekst jedn. Dz.U. z 2024r. poz. 416) po rozpatrzeniu odwołania S. M. prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą: "B." (dalej: "skarżąca") utrzymało w mocy decyzję Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Krakowie z dnia 7 grudnia 2023 r., nr 678D/2023, znak HP.90853.36.2023, w przedmiocie zakazu wprowadzania do produktów kosmetycznych marki D.
Powyższe rozstrzygnięcia zapadły w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
W dniu 8 listopada 2023 r. przedstawiciele PPIS w Krakowie przeprowadzili kontrolę sanitarną w zakładzie B. prowadzonym przez skarżącą. Kontrolę zrealizowano w związku z sygnałem obywatelskim dotyczącym wprowadzenia do obrotu produktów kosmetycznych w postaci ampułek, kremów, balsamów, peelingów i innych produktów niezgodnie z przepisami ustawy o produktach kosmetycznych oraz rozporządzenia Nr 1223/2009 dotyczącego produktów kosmetycznych. Czynności kontrolne zostały udokumentowane protokołem kontroli z dnia 8 listopada 2023 r., znak: HP.90853.36.2023.
W toku czynności kontrolnych ustalono, że skarżąca wprowadza do obrotu na terenie Unii Europejskiej (poza Polską), Australii, Nowej Zelandii, Malezji, Turcji, Kanady produkty kosmetyczne marki D. Ponadto ustalono, że skarżąca nie produkuje oraz nie konfekcjonuje produktów kosmetycznych. Za opracowanie, wdrożenie i produkcję preparatów odpowiedzialna jest Pani M. K., co wynika z zawartej w dniu 1 marca 2013 r. w Ł. umowy współpracy w zakresie opracowania, wdrożenia i produkcji preparatów, pomiędzy firmą skarżącej a C. w Ł. Podczas czynności kontrolnych skarżąca przedłożyła zaświadczenie GMP z dnia 4 czerwca 2019 r. wydane przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łodzi. Ponadto podczas kontroli skarżąca przedłożyła dla niektórych produktów kosmetycznych części B raportów bezpieczeństwa zawierające wyłącznie wnioski z oceny bezpieczeństwa produktów kosmetycznych, w języku polskim i angielskim lub angielskim.
