Postanowienie WSA w Opolu z dnia 14 listopada 2024 r., sygn. I SA/Op 968/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Grzegorz Gocki po rozpoznaniu w dniu 14 listopada 2024 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi K. M. na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu z dnia 27 sierpnia 2024 r. Nr 1601-IEE.7192.55.2024 w przedmiocie odmowy uchylenia czynności egzekucyjnych wskutek wniosku Skarżącej o przywrócenie terminu do wniesienia skargi postanawia odmówić przywrócenia terminu do wniesienia skargi.
Uzasadnienie
Postanowieniem z 27 sierpnia 2024 r. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Opolu, po rozpatrzeniu zażalenia K. M. (dalej określanej jako: Strona, Skarżąca), utrzymał w mocy postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu z 7 maja 2024 r., o odmowie uchylenia czynności egzekucyjnych. Jak wynika z akt sprawy, postanowienie organu II instancji zawierało prawidłowe pouczenie co do trybu jego zaskarżenia i zostało doręczone profesjonalnemu pełnomocnikowi Skarżącej 28 sierpnia 2024 r.
Rozstrzygnięcie powyższe zostało zaskarżone skargą, złożoną osobiście przez pełnomocnika Strony na sali obsługi Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu 27 września 2024 r. (piątek). Natomiast do organu właściwego, tj. Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu skarga została przekazana 30 września 2024 r. (poniedziałek), co wynika z treści prezentaty na pierwszej stronie skargi.
W piśmie z 25 października 2024 r., złożonym za pośrednictwem organu, pełnomocnik Strony stwierdził, że skarga została wniesiona w terminie, jednakże z ostrożności procesowej wnosi o przywrócenie terminu do wniesienia skargi. Uzasadniając wniosek pełnomocnik podniósł, że Skarżąca miała pełne prawo przypuszczać, że pismo, które jest prawidłowo zaadresowane i zostało dostarczone pod właściwy adres, trafi do adresata. Tymczasem, na skutek błędu pracownika organu, bądź nieprawidłowej organizacji obiegu wewnętrznego dokumentów, pismo trafiło, wbrew zamierzeniu Skarżącej, na salę obsługi Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu (znajdującą się w tym samym budynku), zamiast do Kancelarii Izby Administracji Skarbowej w Opolu. Niemniej, skoro ewentualne niedochowanie terminu nastąpiło z przyczyn leżących po stronie organu, to Skarżąca nie powinna z tego tytułu ponosić konsekwencji procesowych. Organ obowiązany jest bowiem działać w sposób budzący zaufanie obywateli do władzy publicznej, a także udzielać niezbędnych informacji. W szczególności nie można wymagać od Skarżącej, aby dostarczając przesyłkę w siedzibie organu weryfikowała, czy osoba kwitująca odbiór pisma posiadała formalne uprawnienia do odbioru pisma. To kierujący jednostkami mają obowiązek podjęcia takich działań, aby wykluczyć możliwość odbioru przesyłek przez osobę nieuprawnioną (tak: postanowienie NSA z 7 lipca 2011 r. sygn. akt I OZ 474/11).Dodatkowo pełnomocnik wskazał, że za przywróceniem terminu przemawia także realizacja konstytucyjnie chronionego prawa Skarżącej do sądu.
