Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 17 października 2024 r., sygn. II SA/Ol 733/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Piotr Chybicki po rozpoznaniu w dniu 17 października 2024r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze sprzeciwu N sp. z o. o. w W. od decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia 19 sierpnia 2024r., SKO.73.344.2024 w przedmiocie warunków zabudowy oddala sprzeciw. WSA/wyr.1 – sentencja wyroku
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia 19 sierpnia 2024 r., nr SKO.73.344.2024 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Olsztynie (dalej: "Kolegium"), po rozpatrzeniu odwołania I.D. i M.D. od decyzji Burmistrza O. (dalej: "organ I instancji", "Burmistrz") z dnia 31 maja 2024 r. w przedmiocie ustalenia – na wniosek N sp. z o.o. w B. (dalej: "Spółka") – warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 100 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą na części działek nr A, B i C, obr. P., gmina O., uchyliło zaskarżoną decyzję w całości i przekazało sprawę organowi I instancji do ponownego rozpoznania.
W uzasadnieniu SKO wyjaśniło, że organ I instancji po ponownym rozpoznaniu wniosku Spółki o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie ww. farmy fotowoltaicznej, decyzją z dnia 31 maja 2024 r. ustalił warunki zabudowy dla przedmiotowej inwestycji. Organ określił rodzaj zabudowy (instalacja odnawialnego źródła energii - instalacja fotowoltaiczna) oraz funkcję zabudowy i zagospodarowania terenu (budowa farmy fotowoltaicznej o mocy do 100 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą na częściach działek nr A, B i C, obręb P.). Ustalił przy tym nieprzekraczalną linię zabudowy (20 m od zewnętrznej krawędzi jezdni drogi wojewódzkiej; 6 m od pasa gminnej drogi wewnętrznej; 25 m od granicy z działką ewidencyjną nr D, zgodnie z przebiegiem granicy terenu przeznaczonego do realizacji zieleni izolacyjnej). Poza tym organ podał wysokość zabudowy (do 7 m), ilość stacji transformatorowych (maksymalnie do 50 sztuk o maksymalnej powierzchni zabudowy do 50 m2 każda i maksymalnej liczbie kondygnacji - 2). Ponadto organ podniósł, że przedmiotowa inwestycja należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko i została dla niej wydana w dniu 17 marca 2023 r. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Poza tym organ podniósł, że przedmiotowa inwestycja spełnia przesłanki z art. 61 ust. 1 pkt 1 - 6 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1130) – dalej: "u.p.z.p.", a projekt decyzji został uzgodniony z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w O., z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie Zarząd Zlewni w O., ze Starostą O. oraz z Zarządem Dróg Wojewódzkich w O. Jednocześnie organ wskazał, że przedmiotowa inwestycja jest jednym z wielu tego typu projektów planowanych w gminie O., a także w sąsiedniej gminie G. W pobliżu tego przedsięwzięcia wydano decyzje o warunkach zabudowy i/lub o środowiskowych uwarunkowaniach dla 4 kolejnych elektrowni słonecznych. Wszystkie planowane są w odległości od 130 m do 350 m w linii prostej od przedmiotowej inwestycji. Organ wskazał również, że sąsiednim planowanym (nieistniejącym) przedsięwzięciem jest m.in. farma fotowoltaiczna o mocy do 20 MW na części działek A, B i C w obrębie P. Dodatkowo organ wskazał, że Spółka w piśmie z dnia 15 kwietnia 2024 r. poinformowała, iż obie elektrownie do 100 MW i do 20 MW będą ze sobą powiązane, a w zasadzie elektrownia do 20 MW będzie rozszerzeniem/rozbudową elektrowni do 100 MW, do instalacji o łącznej mocy do 120 MW. W ocenie Burmistrza, Spółka nie podzieliła sztucznie inwestycji na szereg mniejszych tak, aby twierdzić, że te małe farmy nie będą ze sobą powiązane i w związku z tym nie jest zobowiązana do przeprowadzenia postępowania środowiskowego. Dla obu inwestycji zostały bowiem przeprowadzone postępowania środowiskowe, w trakcie których najpierw zostały przygotowane karty informacyjne przedsięwzięcia, a następnie sporządzone raporty oddziaływania na środowisko.
