Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 25 października 2024 r., sygn. III SA/Gd 308/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Bartłomiej Adamczak Sędziowie: Sędzia WSA Alina Dominiak (spr.) Asesor WSA Adam Osik po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 25 października 2024 r. sprawy ze skargi T. K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 21 maja 2024 r. nr BP.501.2285.2023.2334.GD11.569364 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia 21 maja 2024 r. Główny Inspektor Transportu Drogowego, działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572; dalej: "k.p.a."), utrzymał w mocy decyzję Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 18 września 2023 r., którą nałożono na T. K. (dalej: "skarżący") karę pieniężną w wysokości 12.000 zł za naruszenie przepisów o transporcie drogowym.
Powyższa decyzja wydana została w następującym stanie faktycznym:
Podczas kontroli drogowej zespołu pojazdów składającego się z trzyosiowego samochodu ciężarowego marki VOLVO oraz dwuosiowej przyczepy marki MHS, przeprowadzonej w dniu 27 kwietnia 2023 r. na drodze krajowej [...], stwierdzono przewóz ładunku drewna bukowego w 4 stosach. Dokonane wstępne (szacunkowe) pomiary drewna w korze wykazały, że jego objętość przestrzenna wynosiła 53,3 mp, miąższ drewna – 33,58 m3, masa rzeczywista drewna wynosiła 32 905 kg (w okazanym dokumencie wywozowym objętość drewna została określona na 30 m3, a jego masa na 29 400 kg). Obliczeń dokonano na podstawie rozporządzenia Ministra Środowiska oraz Ministra Gospodarki z dnia 2 maja 2012 r. w sprawie określenia gęstości drewna (Dz. U. z 2012 r. poz. 536). Wobec podejrzenia przekroczenia dopuszczalnych norm wagowych kontrolowany zespół pojazdów wraz z ładunkiem skierowano do punktu kontrolno-wagowego, gdzie stwierdzono, że rzeczywista masa całkowita kontrolowanego zespołu pojazdów wynosiła 52,65 ton i przekraczała wartość dopuszczalną (40 ton) o 12,65 ton, czyli o 31,625%, zaś jego rzeczywista długość wynosiła 19,45 m i przekraczała wartość dopuszczalną (18,75 m) o 0,70 m, czyli o 3,73%.
