Wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 września 2024 r., sygn. II SA/Wa 264/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Iwona Maciejuk, Sędzia WSA Andrzej Wieczorek, Asesor WSA Mateusz Rogala (spr.), Protokolant specjalista, Maryla Wiśniewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 września 2024 r. sprawy ze skargi D. C. na decyzję Głównego Geodety Kraju z dnia [...] stycznia 2024 r.nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie decyzją z dnia [...] stycznia 2024 r. nr [...] Główny Geodeta Kraju, działając m.in. na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 oraz 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 września
2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r., poz. 902, powoływanej dalej jako u.d.i.p.), po rozpatrzeniu wniosku D.C. z dnia 6 grudnia 2023 r. o udostępnienie informacji publicznej, odmówił udostępnienia żądanej w pkt 2 wniosku informacji publicznej w postaci innych pism/odpowiedzi/interpretacji GUGiK z ostatnich 24 miesięcy związanych z problemem występowania w bazach danych geometrii obiektów w postaci łuków lub okręgów, z uwagi na brak wykazania, że udostępnienie informacji przetworzonej we wnioskowanym zakresie jest szczególnie istotne dla interesu publicznego.
W uzasadnieniu swojego rozstrzygnięcia organ podniósł, że w pkt 2 wniosku z dnia 6 grudnia 2023 r. wnioskodawca zażądał udostępnienia informacji publicznej w zakresie "innych pism/odpowiedzi/interpretacji GUGiK z ostatnich 24 miesięcy związanych z problemem występowania w bazach danych geometrii obiektów w postaci łuków lub okręgów". W tym zakresie organ uznał, że ze względu na szeroki zakres zapytania, wniosek dotyczy udostępnienia informacji przetworzonej.
Organ wyjaśnił, że udzielenie żądanej informacji wymagałoby podjęcia dodatkowych działań organizacyjnych oraz dodatkowego zaangażowania pracowników GUGiK, które zakłóciłyby normalny tok działania podmiotu zobowiązanego i utrudniłyby wykonywanie przypisanych mu zadań. W celu wyselekcjonowania wnioskowanych pism konieczne byłoby przeszukanie całego systemu Elektronicznego Zarządzania Dokumentami (EZD) w zakresie Departamentu Informacji o Nieruchomościach (KN) oraz Departamentu Nadzoru i Kontroli (NK). Działania te wymagałyby weryfikacji każdego pisma, które we wskazanym we wniosku okresie wpłynęły do urzędu. W związku z tym byłaby potrzeba dodatkowego nakładu pracy, która skupiałaby się tylko na wspomnianej analizie, w przybliżeniu mogłoby to zająć około dwóch tygodni pracy. Takie działania mogłyby negatywnie wpłynąć na bieżącą pracę urzędu.
