Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 12 czerwca 2024 r., sygn. II SA/Rz 150/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SNSA Stanisław Śliwa Sędziowie WSA Piotr Godlewski /spr./ WSA Maria Mikolik Protokolant starszy specjalista Anna Mazurek-Ferenc po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 czerwca 2024 r. sprawy ze skargi M. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu z dnia 24 listopada 2023 r. nr SKO.405.ŚR.2478.1248.2021 w przedmiocie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego - skargę oddala –
Uzasadnienie
II SA/Rz 150/24
U z a s a d n i e n i e
Przedmiotem skargi M.K. jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu z 26 listopada 2023 r. nr SKO.405.ŚR.2438.1248.2021 dotycząca odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego.
Jak wynika z akt administracyjnych, decyzją z 26 października 2023 r. nr SR-1.8252.3209.2023 Wójt Gminy [...] odmówił wnioskodawczyni przyznania świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad niepełnosprawną w stopniu znacznym siostrą C.M. Powodem odmowy był fakt, że osobami zobowiązanymi w pierwszej kolejności do alimentacji względem osoby niepełnosprawnej są jej mąż, syn oraz matka, a ponadto niepełnosprawność osoby wymagającej opieki powstała w okresie późniejszym niż do ukończenia 18 roku życia i późniejszym niż do ukończenia 25 roku życia (jeżeli byłoby to związane z nauką w szkole lub w szkole wyższej).
W odwołaniu od decyzji organu I instancji wnioskodawczyni zarzuciła naruszenie prawa materialnego mające istotny wpływ na wynik sprawy poprzez nieuwzględnienie okoliczności, iż na skutek wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 21 października 2014 r. sygn. K 38/13 doszło do uznania niekonstytucyjności części normy prawnej art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych, tj. w zakresie, w jakim przepis ten różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę nad osobą niepełnosprawną ze względu na datę powstania niepełnosprawności osoby wymagającej opieki, a przez to naruszenie art. 190 ust. 1 Konstytucji RP.
