Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 3 grudnia 2024 r., sygn. II SA/Rz 835/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SNSA Jerzy Solarski /spr./ Sędziowie WSA Joanna Zdrzałka WSA Piotr Godlewski po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 3 grudnia 2024 r. sprawy ze skargi J. B. na decyzję Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 24 maja 2024 r. nr 139/09/2024/KL w przedmiocie zobowiązania do poniesienia kosztów świadczeń opieki zdrowotnej I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. umarza postępowanie administracyjne.
Uzasadnienie
Decyzją z 24 maja 2024 r. nr 139/09/2024/KL Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia (dalej: "Prezes NFZ", "organ"), na podstawie art. 50 ust. 18 i ust. 20 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2024 r., poz. 146, dalej: "ustawa o świadczeniach") ustalił, że J.B. (dalej: "Skarżący") jest zobowiązany do poniesienia kosztów świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych mu w okresie od 28 czerwca 2019 r. do 4 lipca 2019 r. oraz od 29 lipca 2019 r. do 31 lipca 2019 r., w rodzaju lecznictwo szpitalne, w dniu 26 września 2019 r., w rodzaju rehabilitacja lecznicza, w łącznej kwocie 6 557,30 zł (pkt 1 decyzji); umorzył postępowanie wobec Skarżącego w części dotyczącej ustalenia obowiązku poniesienia kosztów świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych mu w dniu 23 kwietnia 2019 r., w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna oraz kosztów refundacji leków na podstawie recepty z dnia 9 maja 2019 r., w łącznej kwocie 115,70 zł (pkt 2 decyzji); wskazał nr rachunku bankowego do wpłaty kosztów świadczeń opieki zdrowotnej w kwocie 6.557,30 zł w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji (pkt 3 decyzji); poinformował, że w przypadku nieterminowego wniesienia opłaty naliczone zostaną odsetki ustawowe, poczynając od dnia następnego po dniu, w którym upłynął termin płatności ww. kosztów świadczeń opieki zdrowotnej (pkt 4 decyzji).
W uzasadnieniu decyzji wskazano, że Prezes NFZ zawiadomił Skarżącego o wszczęciu z urzędu postępowania w sprawie ustalenia obowiązku poniesienia kosztów świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych mu 23 kwietnia 2019 r., 9 maja 2019 r., od 28 czerwca do 4 lipca 2019 r. oraz od 29 lipca do 31 lipca 2019 r. i 26 września 2019 r. w kwocie 6.673,00 zł z racji, że nie był on uprawniony do świadczeń finansowanych ze środków publicznych. W trakcie prowadzonego postępowania Skarżący przedłożył pismo z 3 listopada 2023 r. wraz z zaświadczeniem KRUS dotyczącym daty powstania obowiązku ubezpieczenia zdrowotnego, wystawionym przez KRUS Placówka Terenowa w [...] (dalej: "KRUS"). Organ pismem z 7 listopada 2023 r. zwrócił się do KRUS o dodatkowe wyjaśnienia w sprawie. W odpowiedzi KRUS w piśmie z 13 listopada 2023 r., znak: UNO 16129588, nadesłał wyjaśnienia dotyczące zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego Skarżącego. W celu wyjaśnienia przepisów dotyczących zasad zgłaszania rolników do ubezpieczenia zdrowotnego, w dniu 3 kwietnia 2024 r. odbyło się spotkanie Centrali NFZ i Centrali KRUS. Prezes NFZ w piśmie z dnia 10 maja 2024 r. znak: NFZ-GPF-DUS.5100.7.2024,2024.150393.LMI wydał wytyczne dotyczące rozpatrywania ww. spraw. Na podstawie informacji z Centralnych Baz Osobowych NFZ - okresy ubezpieczenia, wykazu świadczeń opieki zdrowotnej, z których skorzystał Skarżący, zaświadczenia dotyczącego daty powstania obowiązku ubezpieczenia zdrowotnego z 3 listopada 2023 r., wystawionym przez KRUS, pisma KRUS z dnia 13 listopada 2023 r. znak: UNO 16129588, pisma Prezesa NFZ z 10 maja 2024 r. znak: NFZ-GPF-DUS.5100.7.2024, 2024.150393. LMI organ ustalił, że z Centralnych Baz Osobowych - bazy danych NFZ, która zasilana jest informacjami dotyczącymi okresów zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego gromadzonymi w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych oraz Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wynika, że Skarżący był zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez Urząd Pracy jako osoba bezrobotna od 28 lutego 2018 r. do 27 lutego 2019 r. Wraz z ustaniem powyższego tytułu Skarżący nabył trzydzieści dni prawa do świadczeń opieki zdrowotnej, którego termin upłynął 29 marca 2019 r. Następnie od 16 października 2019 r. do 29 lutego 2024 r. był zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego w KRUS jako rolnik. Zatem od 30 marca 2019 r. do 15 października 2019 r. Skarżący był nieuprawniony do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
