Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 10 grudnia 2024 r., sygn. II SA/Ol 645/24
Dnia 10 grudnia 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Marzenna Glabas Sędziowie sędzia WSA Tadeusz Lipiński (spr.) sędzia WSA Piotr Chybicki po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 10 grudnia 2024 roku sprawy ze skargi Fundacji [...] na postanowienie Warmińsko-Mazurskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie wstrzymania robót budowlanych oraz nałożenia obowiązków inwentaryzacji wykonanych robót budowlanych 1) uchyla zaskarżone postanowienie oraz utrzymane nim w mocy postanowienie organu I instancji; 2) zasądza od Warmińsko-Mazurskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz skarżącej Fundacji [...] kwotę 597 (pięćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Postanowieniem z 14 maja 2024 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej: "PINB", "organ pierwszej instancji") wstrzymał [...] (dalej: "skarżący", "inwestor") roboty budowlane związane z rozbudową boiska piłkarskiego zlokalizowanego na działkach o numerach: [...], bez wymaganej zgody organu administracji architektoniczno-budowlanej oraz nałożył na inwestora obowiązek przedstawienia, w terminie 30 dni od dnia doręczenia postanowienia: inwentaryzacji wykonanych robót budowlanych (pkt 1) i ekspertyzy technicznej wykonanych robót budowlanych wskazującej, czy wykonane roboty budowlane i obecny stan techniczny obiektu budowlanego są zgodne z obowiązującymi przepisami, nie zagrażają życiu lub zdrowiu, bezpieczeństwu mienia lub środowiska i pozwalają na bezpieczne użytkowanie obiektu budowlanego, zawierającej opis techniczny, określający rodzaj i charakterystykę obiektu budowlanego oraz jego konstrukcję, z danymi techniczno-użytkowymi, w tym danymi technologicznymi (pkt 2).
W uzasadnieniu PINB podał, że decyzją z 19 września 2023 r. udzielił skarżącemu pozwolenia na użytkowanie odkrytego boiska piłkarskiego, zlokalizowanego na terenie działki [...], przed wykonaniem wszystkich robót. Wyznaczył też termin zakończenia robót budowlanych (do 31 grudnia 2024 r.). Do całkowitego zakończenia pozostało wówczas wykonanie piłkochwytu od strony wschodniej i południowej, wykonanie oświetlenia zewnętrznego i murku oporowego od strony wschodniej boiska. PINB zaznaczył, że inwestor 19 stycznia 2024 r. zgłosił organowi administracji architektoniczno-budowlanej budowę ogrodzenia pełniącego funkcję piłkochwytu na działkach o numerach: [...]. Wskazał ponadto, że w toku kontroli 30 kwietnia 2024 r. ustalił wymiary sztucznej murawy w granicach piłkochwytów: ok. 69,78 m x 109,86 m. Dodał, że przedstawiciel inwestora oświadczył, że "teren boiska został powiększony na podstawie zakupionej działki i następnie zgłoszenia na niej nowego piłkochwytu". PINB stwierdził, że zgodnie z projektem architektoniczno-budowlanym inwestycji zatwierdzonym decyzją o pozwoleniu na budowę z 30 kwietnia 2018 r. wymiary boiska powinny wynosić 65,4 x 100,0 m. Zauważył, że takie wymiary podano również w projekcie zamiennym zatwierdzonym decyzją z 7 kwietnia 2022 r. W efekcie rozbudowy wymiary boiska są zatem większe o ok. 17% od projektowanych. PINB stwierdził, że rozbudowa boiska piłkarskiego, na które wydano pozwolenie na użytkowanie przed zakończeniem wszystkich robót budowlanych, wymagała uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę.
