Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 4 grudnia 2024 r., sygn. I SA/Gl 945/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Stuła-Marcela (spr.), Sędzia WSA Borys Marasek, Sędzia WSA Anna Rotter, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 4 grudnia 2024 r. sprawy ze skargi S. S.A. w B. na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia 6 czerwca 2024 r. nr 2401-IEE.7192.239.2024.8/AZ UNP:2401-24-137986 w przedmiocie odmowy umorzenia kosztów egzekucyjnych oddala skargę.
Uzasadnienie
1. S S.A. w B. (skarżąca lub spółka) wniosła skargę na postanowienie Dyrektora Izy Administracji Skarbowej w Katowicach (dalej: organ drugiej instancji) z dnia 6 czerwca 2024 r. nr 2401-IEE.7192.239.2024.8/AZ w przedmiocie odmowy umorzenia kosztów egzekucyjnych.
2. Stan sprawy.
2.1. Naczelnik [...] [...] Urzędu Skarbowego w S. prowadził postępowanie egzekucyjne przeciwko skarżącej na podstawie tytułów wykonawczych Burmistrza Gminy i Miasta C. z 15 września 2014 roku nr 9/2014/P, 12/2014/P, 13/2014/P, 14/2014/P oraz z 4 sierpnia 2014 roku nr 10/2014/P, 11/2014/P, 15/2014/P, 16/2014/P, 17/2014/P, 18/2014/P, dotyczących podatku od nieruchomości za miesiące styczeń - październik 2004 r., w toku którego pobrano od skarżącej koszty egzekucyjne i które zostało zakończone 22 grudnia 2014 r. w wyniku wyegzekwowania w całości należności.
Pismem z 16 września 2016 r. skarżąca wniosła na podstawie art. 145a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572 – k.p.a.) skargę o wznowienie ww. postępowania egzekucyjnego.
Dodatkowo pismem z 16 września 2016 r. skarżąca wniosła o zwrot pobranych kosztów egzekucyjnych w wysokości 103.622,77 zł wraz z odsetkami. Naczelnik [...] [...] Urzędu Skarbowego pismem z 4 października 2016 r. wezwał skarżącą do sprecyzowania pisma z 16 września 2016 r. W odpowiedzi z 13 października 2016 r. skarżąca wskazała, iż pismo to należy rozpatrzyć jako wniosek o umorzenie kosztów egzekucyjnych z uwagi na wystąpienie przesłanki ważnego interesu publicznego, w postaci konieczności ochrony podstawowych wartości konstytucyjnych, naruszonych stosowaniem niekonstytucyjnych przepisów. Argumentując wniosek skarżąca odniosła się do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 28 czerwca 2016 r., sygn. akt SK 31/14, w którym orzekł on o niezgodności z Konstytucją przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w zakresie, w jakim przepisy te nie określają maksymalnej wysokości opłaty za czynności egzekucyjne oraz maksymalnej wysokości opłaty manipulacyjnej.
