Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 6 grudnia 2024 r., sygn. III SA/Po 402/24
Dnia 6 grudnia 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Walentyna Długaszewska Sędzia WSA Izabela Paluszyńska Asesor sądowy WSA Piotr Ławrynowicz (spr.) Protokolant: st. sekr. sąd. Sławomir Rajczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 grudnia 2024 roku sprawy ze skargi [...] Sp. z o.o. w [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 13 marca 2024 r. nr [...] w przedmiocie odmowy umorzenia należności z tytułu zwrotu dofinasowania oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z 13 marca 2024 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze po rozpoznaniu odwołania [...] sp. z o.o. z siedzibą w P. od decyzji Starosty [...] z 30 listopada 2023 r. odmawiającej [...]. spółce umorzenia w całości należności z tytułu zwrotu dofinansowania w kwocie 37.571,45 zł wraz z naliczonymi odsetkami do 30 listopada 2023 r. w kwocie 943,15 zł, utrzymało zaskarżoną decyzję w mocy.
Materialnoprawną podstawę tej decyzji stanowiły przepisy art. 15zzb ust. 17 i 19 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1327 ze zm., dalej: ustawa COVID-19) i art. 64 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, dalej: u.f.p.).
Decyzję wydano w następującym stanie sprawy.
[...] sp. z o.o. z s. w P. zwróciła się do Starosty [...] o umorzenie w całości należności z tytułu zwrot dofinansowania w kw. 37.571,45 zł podając, że istnieją podstawy do tego podstawy ze względu na interes indywidualny i publiczny. Spółka wystąpiła o dofinansowanie z powodu nadzwyczajnej sytuacji gospodarczej i społecznej związanej z pandemią Covid-19, której nikt nie mógł przewidzieć. Powodem zaś, dla którego dofinansowanie podlega zwrotowi jest błędna interpretacja przepisów przez spółkę, które dopiero co weszły w życie i w doktrynie oraz orzecznictwie nie wykształcił się pogląd jak przepisy te należy stosować. Na skutek tego spółka pozostawała w usprawiedliwionym przekonaniu, że uprawniona jest do uzyskania dodatkowego wsparcia w przypadku niezalegania z zobowiązaniami publicznoprawnymi za III kwartał 2019 r. Zważywszy, że zadłużenie co do należności publicznoprawnych wystąpiło wcześniej to otrzymanie dofinansowania pozwoliło spółce utrzymać prowadzoną działalność w niezwykle trudnych warunkach pandemii. Środki z tego tytułu przeznaczono zgodnie z ich celem na wynagrodzenia i składki. Podkreślono, że sytuacja związana z pandemią Covid-19 była niemożliwa do przewidzenia i całkowicie niezależna od wnioskodawcy.
