e-Ściąga księgowego: Pobieranie dochodów i dokonywanie wydatków w samorządowych jednostkach budżetowych – 20 zasad
Rozporządzenie Ministra Finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych reguluje szczegółowo tryb pobierania dochodów i dokonywania wydatków wyłącznie w państwowych jednostkach budżetowych (§ 14–23). Natomiast w samorządowych jednostkach budżetowych stosuje się w tym względzie przepisy ustawowe, uchwały organu stanowiącego JST oraz procedury kontroli zarządczej I stopnia ustalane przez kierowników poszczególnych jednostek i II stopnia w obszarze wykonywania budżetu JST – ustalone przez zarząd JST. W przygotowanej Ściądze omawiamy 20 najważniejszych zasad w tym zakresie, którymi powinny się kierować służby finansowo-księgowe w codziennej pracy.
Zasady pobierania dochodów i dokonywania wydatków samorządowych jednostek budżetowych – regulacje i praktyczne zastosowanie
Wymogi ustawowe | Zastosowanie w praktyce |
Zasada 1 Jednostka ma obowiązek prawidłowo i terminowo ustalać przypadające jej należności pieniężne – podatkowe i niepodatkowe, jak też cywilnoprawne, a następnie je pobierać i dochodzić w trybie polubownym lub przymusowym. |
