Interpretacja indywidualna z dnia 20 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB1-2.4019.2.2024.3.ES
Wymiana informacji podatkowych z innymi państwami
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w zakresie uznania:
˗ (…) oferowanych przez (…) za pośrednictwem (…) za niespełniające definicji stosownych czynności w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 20 ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami – jest nieprawidłowe,
˗ (…) za niespełniającego definicji platformy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy, Państwa za operatora platformy niewpisującego się w definicję w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 10 ustawy, w konsekwencji braku po Państwa stronie obowiązków raportującego operatora platformy, wskazanych w art. 75b ust. 1 ustawy oraz w art. 75l-75s, a także wyłączonego operatora platformy zgodnie z art. 75b ust. 4 ustawy – jest nieprawidłowe,
˗ (…) niebędące jego własnością (właścicielem (…) będzie osoba trzecia) za niespełniającego definicji sprzedawcy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 18 ustawy oraz sprzedawcy podlegającego raportowaniu w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 19 ustawy, a także braku po Państwa stronie obowiązków właściwych dla raportującego operatora platformy zgodnie z art. 75b ust. 1 ustawy oraz dla wyłączonego operatora platformy zgodnie z art. 75b ust. 4 ustawy – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z dnia 6 listopada 2024 r. oraz 4 grudnia 2024 r., który dotyczy przepisów ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
(…) jest pośrednikiem w sprzedaży online (…) za pomocą (…)), oferuje także klientom możliwość zakupu (…) poprzez (…). (…) działa w oparciu o Regulamin (…). Korzystanie z (…) jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu przez klienta.
(…) oferującym swoje usługi w (…) zgodnie z definicją zawartą w (…) Regulaminu, są (…), jak również inne podmioty, których oferty i usługi znajdują się w (…).
Model współpracy pomiędzy (…) został oparty na przepisach dotyczących (…), która została uregulowana (…).
(…) w świetle (…) są prezentowane na (…) oraz przez (…) informacje o (…) stanowiące zaproszenie do zawarcia umowy.
(…) Regulaminu (…) są osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które korzystają z (…) lub kontaktują się z konsultantem (pracownikiem zatrudnionym przez (…)), bez względu na to, czy działa we własnym imieniu czy w imieniu i na rzecz osób trzecich.
(…) zgodnie z definicją zawartą (…) oferowanymi w (…) są: (…)
Ponadto w (…) oferowane są także (…) Regulaminu, świadczone na rzecz użytkownika przez (…).
(…) zgodnie z (…) Regulaminu, zawierana jest przez (…) z (…) za pośrednictwem (…) lub podczas kontaktu z konsultantem (pracownikiem zatrudnianym przez (…)), której przedmiotem jest (…).
Portal (…), zgodnie z (…) Regulaminu, świadczy (…).
(…) przez (…) (zgodnie z (…) Regulaminu), polegają w szczególności na:
(…)
W myśl (…) Regulaminu, o ile co innego nie wynika z treści przesłanych (…) dokumentów, (…) jest pośrednikiem, a nie stroną zawieranej Umowy.
W świetle (…) Regulaminu, (…) odpowiadają wyłącznie za świadczenie usług związanych z procesem sprzedaży (…) dostępnych w (…) oraz za świadczenie usług obsługi posprzedażowej.
Natomiast odpowiedzialność za świadczenie (…) oraz (…) oferowanych za pośrednictwem (…) spoczywa na (…) świadczących dane usługi, którzy rozpatrują reklamacje zgodnie ze stosowanymi przez siebie zasadami.
Wnioskodawca zawiera (…) z organizatorami (…), na podstawie których zobowiązuje się świadczyć usługi (…) w zakresie zawierania z klientami (…) umów dot. świadczenia (…) wraz z (…) w imieniu i na rzecz organizatora w zamian za wynagrodzenie w postaci prowizji. Dopiero po zawarciu (…), Wnioskodawca publikuje (…) przedstawioną przez (…) w różnych kanałach dystrybucji. (…) ta przedstawiana jest nie tylko za pośrednictwem (…), lecz także w (…) oraz przez konsultantów (pracowników zatrudnianych przez Wnioskodawcę lub przez podmiot działający na jego zlecenie) w formie (…).
(…) stanowi podstawę do (…) przedstawionej przez (…) we wszystkich kanałach dystrybucji należących do Wnioskodawcy, przy czym umowa byłaby także skuteczna w przypadku, gdyby w (…).
Przedmiotem oferty prezentowanej w (…) są zatem (…), na które składa się szereg elementów, w szczególności (…). Niemniej może się zdarzyć, iż (…). Przy czym w każdym przypadku, (…), którego to oferta jest prezentowana w (…), lecz podmiot trzeci. Każdorazowo zatem do (…) dochodzi wyłącznie między podmiotami trzecimi – (…), Wnioskodawca nie jest nigdy stroną takich czynności.
Uzupełnienie wniosku z dnia 6 listopada 2024 r.
(…), są w rozumieniu Wnioskodawcy (…) stanowiące w obrocie gospodarczym integralną całość, na które składa się (…), wskazanych w kolejnym akapicie. Każda z (…) wchodzących w skład (…) jest wliczona w cenę (…) i świadczona bez dodatkowej odpłatności, przy czym w skład (…) nie wchodzą (…) które należy dokupić osobno.
Wnioskodawca w ramach (…) umożliwia nabycie (…) obejmujących różne formy (…), między innymi: (…) oraz inne formy (…). Zakres (…) zazwyczaj obejmuje: (…) lub innych (…) oraz inne (…), związane między innymi z (…) oraz (…) lub (…), przy czym każdorazowo zakres (…) wynika z treści umowy zawartej pomiędzy (…) i związany jest bezpośrednio z (…).
Ponadto Wnioskodawca umożliwia (…), związanych m.in. z: (…) oraz (…).
Może się zdarzyć, iż przedmiotem (…) jest wyłącznie (…). Przy czym w każdym przypadku, właścicielem (…) nie jest (…), którego to (…) jest prezentowana w (…), lecz podmiot trzeci, zatem (…).
Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż regulamin (…) zawiera definicje bliźniacze do zawartych w (…). Zarówno (…), jak i (…) zobowiązani są do stosowania przy wykonywaniu i pośredniczeniu w zawieraniu (…). W świetle (…) należy rozumieć połączenie (…) na potrzeby tej samej (…), spełniające warunki, o których mowa w (…).
W świetle (…), do (…) dochodzi, jeżeli:
(…)
Oferowane za pośrednictwem (…) muszą zatem spełniać warunki określone w przepisach (…), co implikuje, iż mają one (…), mogą obejmować (…) przez różne podmioty i w różnym okresie.
(…) jest wyłącznie pośrednikiem, a nie stroną zawieranej umowy.
(…) nabywają od podmiotów trzecich we własnym imieniu i na własne ryzyko (…). Dopiero tak utworzona (…) jest przez (…) oferowana klientom za pośrednictwem (…).
Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż (…), polegającej na prezentowaniu (…) oferowanych przez różnych (…). Z tego powodu działalność prowadzona przez Wnioskodawcę diametralnie różni się od modeli biznesowych przyjętych przez inne (…), które na przykład (…).
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, (…) oferowane za pośrednictwem (…) nie wpisują się w definicję stosownej czynności zawartej w art. 75a ust. 1 pkt 20 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, zatem nie powinny stanowić stosownych czynności w świetle przytoczonego przepisu. (…) stanowiące (…) nie zostały bowiem wymienione w art. 75a ust. 1 pkt 20 Ustawy o wymianie informacji podatkowych.
(…) oferowane są w różnych kanałach dystrybucji należących do Wnioskodawcy przez więcej niż jednego (…), w oparciu o zawarte przez (…) z Wnioskodawcą (…). Za pośrednictwem (…) oferowane są zatem usługi kilkudziesięciu sprzedawców (…), którzy sprzedają (…), w których skład wchodzą (…) nabywane przez (…) od różnych dostawców, będących osobami trzecimi.
W (…) prezentowane są wyłącznie oferty (…) świadczonych przez (…) oferujących (…) i na ich odpowiedzialność (lub ich współpracowników). Czynności wykonywane w ramach (…) nie są zatem wykonywane przez pracowników Wnioskodawcy ani przez pracowników podmiotów powiązanych z Wnioskodawcą.
(…) prezentowane są dopiero po zawarciu (…) z poszczególnymi (…) oraz po pozytywny zweryfikowaniu poszczególnych (…) przez Wnioskodawcę, po której to weryfikacji Wnioskodawca dokonuje w formie manualnego dodania (…) do (…).
Wnioskodawca na podstawie zawartej z (…) pośrednictwa w zakresie z (…) wraz z (…) w imieniu i na rzecz organizatora w zamian za wynagrodzenie w postaci prowizji.
Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotem zawieranej z (…) nie jest udostępnianie (…) w sposób pozwalający przypisać Wnioskodawcy rolę operatora platformy w świetle definicji zawartej w art. 75a ust. 1 pkt 11 Ustawy o wymianie informacji podatkowych. (…) poszczególnych (…) publikowana jest nie tylko za pośrednictwem (…), lecz także w (…) oraz przedstawiana przez konsultantów (pracowników zatrudnianych przez Wnioskodawcę lub przez podmiot działający na jego zlecenie) (…) jak również (…), w odpowiedzi na pytanie złożone przez klientów korzystających z (…).
Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż mechanizm funkcjonowania (…) nie przewiduje możliwości (…), nie jest także tworzona żadna przestrzeń (…). Wszystkie czynności związane z (…) odbywają się za pośrednictwem Wnioskodawcy pełniącego (…) i co do zasady nie występuje możliwość samodzielnej interakcji (…).
Zawierana przez Wnioskodawcę z (…) stanowi podstawę do (…) przedstawionej przez (…) we wszystkich kanałach dystrybucji należących do Wnioskodawcy. Wnioskodawca wskazuje, iż (…) nie podlegają rejestracji w (…), tym samym nie sposób przypisać im roli sprzedawcy, w świetle definicji zawartej w art. 75a ust. 1 pkt 20 Ustawy o wymianie informacji podatkowych. (…) nie posiada formularza rejestracyjnego pozwalającego na zautomatyzowane rejestrowanie (…) oraz nie posiada zaimplementowanej innej mechaniki pozwalającej na publikowanie ofert przez podmioty zewnętrzne bez uprzedniego podpisania (…)oraz weryfikacji wiarygodności kontrahenta ze strony Wnioskodawcy. Sama (…) ma charakter kompleksowy, Wnioskodawca na jej podstawie udziela wsparcia w zakresie (…), w tym (…) oraz (…), nie tylko za pośrednictwem (…), lecz także w stacjonarnych (…) oraz za pośrednictwem konsultantów (pracowników zatrudnianych przez Wnioskodawcę lub przez podmiot działający na jego zlecenie) (…), jak również (…), w odpowiedzi na pytanie złożone przez klientów korzystających z (…). (…) zawarta z (…) ma zatem szerszy charakter i działa także w sytuacji, gdyby w (…) nie doszło do (…). Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż (…) zachodzi wyłącznie pomiędzy podmiotami trzecimi (…), którzy dopiero na podstawie (…) tworzą i oferują klientom (…). Podmioty trzecie (…) nie podlegają rejestracji w (…).
Płatności dokonywane przez klientów z tytułu umowy zawieranej za (…) mogą być realizowane za pomocą (…). Zaznaczyć należy, że pobór opłat od klientów odbywa się tylko za pośrednictwem płatności online, jak wskazano wyżej, i tym samym co do zasady nie następuje interakcja w tym zakresie (…).
Zasadniczo w przypadku udostępnienia przez (…) nie będących ich własnością, (…) co do zasady są rezydentami w państwie uczestniczącym w świetle definicji zawartej w art. 75a ust. 1 pkt 13 Ustawy o wymianie informacji podatkowych.
Uzupełnienie wniosku z dnia 4 grudnia 2024 r.
Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i podlega obowiązkowi podatkowemu na jej terenie od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, a więc jest rezydentem dla celów podatkowych w Polsce.
(…) świadczący (…) za pośrednictwem (…) są rezydentami w państwie uczestniczącym, w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 11 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, zgodnie z którym poprzez państwo uczestniczące rozumie się:
a)Rzeczpospolitą Polską oraz inne państwo członkowskie,
b)kwalifikowaną jurysdykcję spoza Unii Europejskiej,
c)państwo lub terytorium, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła porozumienie stanowiące podstawę automatycznej wymiany informacji o sprzedawcach, niebędące kwalifikowaną jurysdykcją spoza Unii Europejskiej.
Definicja zawarta w art. 75a ust. 1 pkt 24 Ustawy o wymianie informacji podatkowych wskazuje, iż przez wyłączonego sprzedawcę rozumie się sprzedawcę:
a)będącego:
-rządem państwa uczestniczącego lub innego państwa lub terytorium,
-jednostką terytorialną niższego szczebla państwa uczestniczącego lub innego państwa lub terytorium, w tym stanem, prowincją, okręgiem lub gminą,
-agencją lub instytucją państwa uczestniczącego lub innego państwa lub terytorium będącymi w całości własnością danego państwa lub terytorium,
-agencją lub instytucją będącymi w całości własnością rządu lub jednostki terytorialnej, o których mowa w tiret pierwszym i drugim, lub
b)będącego podmiotem, którego akcje są przedmiotem regularnego obrotu na regulowanym rynku papierów wartościowych, lub podmiotem powiązanym podmiotu, którego akcje są przedmiotem takiego obrotu, lub
c)będącego podmiotem, któremu operator platformy umożliwił w okresie sprawozdawczym wykonanie ponad 2000 stosownych czynności dotyczących udostępnienia nieruchomości wchodzących w skład grupy obiektów, lub
d)któremu operator platformy umożliwił w okresie sprawozdawczym wykonanie mniej niż 30 stosownych czynności dotyczących sprzedaży towarów, jeżeli łączne wynagrodzenie w tym okresie na jego rzecz nie przekroczyło równowartości 2000 euro.
(…) świadczący (…) za pośrednictwem (…) są (…) z sektora prywatnego, zatem nie spełniają oni przesłanek wymienionych w ppkt. a) omawianego przepisu. Zgodnie z informacjami posiadanymi przez Wnioskodawcę, (…) nie są podmiotami, których akcje są przedmiotem regularnego obrotu na regulowanym rynku papierów wartościowych, lub podmiotem powiązanym podmiotu, którego akcje są przedmiotem takiego obrotu, zatem nie spełniają oni przesłanek wymienionych w ppkt. b) omawianego przepisu.
Odnosząc się do ppkt c i d omawianego przepis, Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż podpunkty te zawierają odniesienie do „stosownej czynności” zdefiniowanej w art. 75a ust. 1 pkt 20 Ustawy o wymianie informacji podatkowych.
Zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 20 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, poprzez „stosowną czynność” rozumie się jedną z poniższych czynności wykonywaną za wynagrodzeniem:
a)udostępnienie nieruchomości, ich części, w tym pomieszczeń przynależnych, lub udziału w nieruchomościach,
b)usługę świadczoną osobiście obejmującą pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy,
c)sprzedaż towarów,
d)udostępnienie środka transportu
– z wyjątkiem czynności wykonywanej przez sprzedawcę będącego pracownikiem raportującego operatora platformy lub podmiotu powiązanego raportującego operatora platformy.
Zdaniem Wnioskodawcy, przytoczona definicja odnosi się wyłącznie do (…), które świadczone osobno stanowią stosowne czynności, a (…) oferowane za pośrednictwem (…) nie wpisują się w definicję stosownej czynności zawartej w art. 75a ust. 1 pkt 20 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, zatem nie powinny stanowić stosownych czynności w świetle przytoczonego przepisu.
Ponadto, w przypadku, w którym (…) za pośrednictwem (…) oferuje wyłącznie (…) stanowiące własność podmiotu trzeciego, nie można mówić o (…) przez (…), gdyż (…) będzie w takiej sytuacji podmiot trzeci, nie (…), którego to udział w transakcji ogranicza się wyłącznie do (…).
Ponadto w art. 75a ust. 1 pkt 24 ppkt c i d Ustawa o wymianie informacji podatkowych znajdują się także odniesienia do definicji „operatora platformy”.
„Platformą” w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, jest:
a)oprogramowanie, w tym stronę internetową albo jej część,
b)aplikacje, w tym aplikacje mobilne – które są dostępne dla użytkowników i umożliwiają sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników, a także ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia z tytułu stosownej czynności.
Art. 75a ust. 1 pkt 10 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, wskazuje, iż poprzez operatora platformy „rozumie się podmiot, który zawiera umowy ze sprzedawcami w celu udostępnienia im platformy albo jej części”.
Z kolei art. 75a ust. 2 Ustawy o wymianie informacji podatkowych wskazuje, iż: „nie stanowi platformy o programowanie, które, nie ingerując w wykonywanie stosownej czynności, umożliwia wyłącznie:
1)przetwarzanie płatności w odniesieniu do stosownej czynności lub
2)wystawianie przez użytkowników ofert lub reklamowanie przez nich stosownej czynności, lub
3)przekierowywanie lub przenoszenie użytkowników na platformę”.
W ślad za stanowiskiem zaprezentowanym przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu do pytania nr 1 i 2 wniosku z dnia 9 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, (…) oferowane za pośrednictwem (…) nie wpisują się w definicję stosownej czynności, zawartą w art. 75a ust. 1 pkt 20 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, co w konsekwencji powoduje, iż (…) w zakresie w jakim oferuje (…) nie stanowi platformy w rozumieniu art. 75a pkt 12 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, gdyż nie umożliwia on dokonania stosownej czynności za swoim pośrednictwem.
Ponadto Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż w ramach działalności (…) zawiera z (…) umowy w zakresie (…) w (…), co w świetle literalnego brzmienia art. 75a pkt 10 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, nie czyni go operatorem platformy (niezależnie od faktu uznania czy mamy do czynienia ze stosowną czynnością), gdyż nie zawiera z (…) umów o udostępnienie platformy.
W świetle przytoczonej wyżej argumentacji, jak i zważywszy na stanowisko prezentowane dotychczas, Wnioskodawca jest zdania, iż określanie czy (…) za pośrednictwem (…) spełniają definicję wyłączonego sprzedawcy jest bezprzedmiotowe.
Zdaniem Wnioskodawcy, (…) nie będą spełniać kryteriów pozwalających na uznanie ich za „sprzedawcę” w rozumieniu art. 75a pkt 18 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, tj. „użytkownika platformy będącego osobą fizyczną albo podmiotem, który w dowolnym momencie okresu sprawozdawczego jest zarejestrowany na platformie i wykonuje stosowną czynność.”
W kontekście przytoczonego przepisu i w ślad za przytaczaną dotychczas argumentacją, (…) nie będą zatem użytkownikami platformy, gdyż zdaniem Wnioskodawcy (…) nie jest platformą w rozumieniu Ustawy o wymianie informacji podatkowych.
Jeśli jednak Organ uznałby, iż (…) stanowi platformę, z czym Wnioskodawca kategorycznie się nie zgadza, to należy podkreślić, iż z uwagi na przyjęty przez Wnioskodawcę model biznesowy, (…) (…) zamieszczane są wyłącznie przez Wnioskodawcę. Przyjęty model jest zatem (...).
Ponadto (…) oferowane za pośrednictwem (…) nie wpisują się w definicję stosownej czynności zawartej w art. 75a ust. 1 pkt 20 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, zatem nie powinny stanowić stosownych czynności w świetle przytoczonego przepisu.
Wobec powyższego, (…) świadczący (…) za pośrednictwem (…), nie będą zdaniem Wnioskodawcy „wyłączonym sprzedawcą”, przy czym nie z uwagi na nie spełnianie przesłanek zawartych w art. 75a ust. 1 pkt 24 Ustawa o wymianie informacji podatkowych, lecz przez wzgląd, iż (…) nie będą sprzedawcami w rozumieniu art. 75a pkt 18 Ustawy o wymianie informacji podatkowych. Skoro zatem (…) nie będą „sprzedawcami”, to nie mogą być także „wyłączonym sprzedawcami” w świetle Ustawy o wymianie informacji podatkowych.
Pytania
1.Czy (…) oferowane przez (…) za pośrednictwem (…), wypełniają definicję „stosownych czynności” zawartą w art. 75a ust. 1 pkt 20 Ustawy o wymianie informacji podatkowych?
2.Czy w przypadku uznania, iż (…) oferowane przez (…) za pośrednictwem (…) stanowią „stosowne czynności” zdefiniowane w art. 75a ust. 1 pkt 20 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, (…) stanowi „platformę” w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, a Wnioskodawca jest operatorem platformy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 10 Ustawy o wymianie informacji podatkowych i w konsekwencji czy na Wnioskodawcy ciążą obowiązki raportującego operatora platformy wskazane w art. 75b ust. 1 Ustawy o wymianie informacji podatkowych oraz w art. 75l-75s Ustawy o wymianie informacji podatkowych lub obowiązki wyłączonego operatora platformy wskazane w art. 75b ust. 4 Ustawy o wymianie informacji podatkowych?
3.Czy w przypadku uznania, iż Wnioskodawca jest operatorem platformy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 10 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, to jeśli w ramach (…) dochodziłoby do (…) przez (…) wyłącznie (…) (właścicielem (…) byłby podmiot trzeci), (…) ten byłby uznany za sprzedawcę podlegającego raportowaniu w świetle art. 75a ust. 1 pkt 18 i 19 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, w konsekwencji sprawiając, iż na Wnioskodawcy będą spoczywały obowiązki właściwe dla raportującego operatora platformy, wskazane w art. 75b ust. 1 Ustawy o wymianie informacji podatkowych oraz w art. 75l-75s Ustawy o wymianie informacji podatkowych lub obowiązki sprawozdawcze właściwe dla wyłączonego operatora platformy, wskazane w art. 75b ust. 4 Ustawy o wymianie informacji podatkowych?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1. (…) oferowane przez (…) za pośrednictwem (…), nie stanowią „stosownych czynności” w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 20 Ustawy o wymianie informacji podatkowych.
Zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 20 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, poprzez „stosowną czynność” rozumie się jedną z poniższych czynności wykonywaną za wynagrodzeniem:
a)udostępnienie nieruchomości, ich części, w tym pomieszczeń przynależnych, lub udziału w nieruchomościach,
b)usługę świadczoną osobiście obejmującą pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy,
c)sprzedaż towarów,
d)udostępnienie środka transportu
– z wyjątkiem czynności wykonywanej przez sprzedawcę będącego pracownikiem raportującego operatora platformy lub podmiotu powiązanego raportującego operatora platformy.
Zdaniem Wnioskodawcy, przytoczona definicja odnosi się wyłącznie do (…), które świadczone osobno stanowią stosowne czynności.
Należy mieć na uwadze, iż (…) zawiera definicje bliźniacze do zawartych w (…). Zarówno (…), jak i (…) zobowiązani są do stosowania przy wykonywaniu i pośredniczeniu w zawieraniu (…).
Zgodnie (…), jak również w myśl definicji zawartej (…), (…).
Poprzez (…) (dalej: „(…)”) należy rozumieć połączenie co najmniej dwóch różnych rodzajów (…) na potrzeby (…) lub (…), spełniające warunki, o których mowa w (…).
W świetle powyższego przepisu, do (…) dochodzi, jeżeli:
(…)
Jako (…) (dalej: „(…)”) w (…) zdefiniowany został „(…). Natomiast (…) (dalej: „(…)”) w rozumieniu (…) jest „(…) który na podstawie (…) sprzedaje lub oferuje do sprzedaży (…) utworzone przez (…)”.
Zważywszy na treść przytoczonych przepisów, należy podkreślić, iż Wnioskodawca, występuje w roli (…) w związku z zawieraną za pośrednictwem (…) z (…) występującym w roli (…). Zasadniczo (…) jak i (…) oferowane za pośrednictwem (…) stanowią (…), na które zazwyczaj składa się wiele mniejszych (…), funkcjonujących w obrocie gospodarczym jako integralna całość. (…) te obejmują między innymi: (…) jak również (…), lub, (…) stosownych czynności. (…) jest wyłącznie pośrednikiem, a nie stroną zawieranej Umowy.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, (…) oferowane za pośrednictwem (…) nie wpisują się w definicję stosownej czynności zawartej w art. 75a ust. 1 pkt 20 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, zatem nie powinny stanowić stosownych czynności w świetle przytoczonego przepisu. (…) stanowiące (…) nie zostały bowiem wymienione w art. 75a ust. 1 pkt 20 Ustawy o wymianie informacji podatkowych.
Ad 2. (…) nie stanowi „platformy” w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, a Wnioskodawca nie jest operatorem platformy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 10 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, w konsekwencji na Wnioskodawcy nie ciążą zarówno obowiązki raportującego operatora platformy wskazane w art. 75b ust. 1 Ustawy o wymianie informacji podatkowych oraz w art. 75l-75s Ustawy o wymianie informacji podatkowych, jak również obowiązki raportowe wyłączonego operatora platformy wskazane w art. 75b ust. 4 Ustawy o wymianie informacji podatkowych.
Art. 75a ust. 1 pkt 12 Ustawy o wymianie informacji podatkowych stanowi, iż „platformą jest
a)oprogramowanie, w tym stronę internetową albo jej część,
b)aplikacje, w tym aplikacje mobilne
– które są dostępne dla użytkowników i umożliwiają sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników, a także ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia z tytułu stosownej czynności”.
Art. 75a ust. 1 pkt 10 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, wskazuje, iż „poprzez operatora platformy rozumie się podmiot, który zawiera umowy ze sprzedawcami w celu udostępnienia im platformy albo jej części”. Z kolei art. 75a ust. 2 Ustawy o wymianie informacji podatkowych wskazuje, iż „nie stanowi platformy o programowanie, które, nie ingerując w wykonywanie stosownej czynności, umożliwia wyłącznie:
1)przetwarzanie płatności w odniesieniu do stosownej czynności lub
2)wystawianie przez użytkowników ofert lub reklamowanie przez nich stosownej czynności,
lub
3)przekierowywanie lub przenoszenie użytkowników na platformę”.
Zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy zaprezentowanym w uzasadnieniu do pytania nr 1, (…) oferowane za pośrednictwem (…) nie wpisują się w definicję stosownej czynności, zawartą w art. 75a ust. 1 pkt 20 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, co w konsekwencji powoduje, iż (…) w zakresie w jakim oferuje (…) nie stanowi platformy w rozumieniu art. 75a pkt 12 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, gdyż nie umożliwia on dokonania stosownej czynności za swoim pośrednictwem.
Wnioskodawca wskazuje ponadto, iż w ramach działalności (…) zawiera z (…) umowy w zakresie świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży (…), co w świetle literalnego brzmienia art. 75a pkt 10 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, nie czyni go operatorem platformy (niezależnie od faktu uznania czy mamy do czynienia ze stosowną czynnością), gdyż nie zawiera z (…) umów o udostępnienie platformy.
Wnioskodawca nie będzie tym samym raportującym operatorem platformy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 14 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, gdyż nie spełnia on kryteriów pozwalających na uznanie go za operatora platformy w świetle art. 75a pkt 10 Ustawy o wymianie informacji podatkowych. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będą spoczywały obowiązki raportującego operatora platformy wskazane w art. 75b ust. 1 Ustawy o wymianie informacji podatkowych oraz w art. 75l-75s Ustawy o wymianie informacji podatkowych, ani obowiązki wyłączonego operatora platformy opisane w art. 75b ust. 4 Ustawy o wymianie informacji podatkowych.
Ad 3. Jeśli w ramach (…) dochodziłoby do (…) przez (…) niebędącej jego własnością (właścicielem (…) byłby podmiot trzeci), (…) ten nie byłby uznany za sprzedawcę podlegającego raportowaniu w świetle art. 75a ust. 1 pkt 18 i 19 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, w konsekwencji sprawiając, iż na Wnioskodawcy nie będą spoczywały ani obowiązki właściwe dla raportującego operatora platformy, wskazane w art. 75b ust. 1 Ustawy o wymianie informacji podatkowych oraz w art. 75l-75s Ustawy o wymianie informacji podatkowych, ani obowiązki raportowe właściwe dla wyłączonego operatora platformy wskazane w art. 75b ust. 4 Ustawy o wymianie informacji podatkowych.
Zgodnie z argumentacją podnoszoną przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu do pytania drugiego, Wnioskodawca powinien zostać uznany za operatora platformy w rozumieniu art. 75a pkt 10 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, gdyż nie zawiera z (…) umów o udostępnienie platformy.
Art. 75a ust. 1 pkt 18 Ustawy o wymianie informacji podatkowych wskazuje, iż „poprzez sprzedawcę należy rozumieć użytkownika platformy będącego osobą fizyczną albo podmiotem, który w dowolnym momencie okresu sprawozdawczego jest zarejestrowany na platformie i wykonuje stosowną czynność”.
Z kolei art. 75a ust. 1 pkt 19 Ustawy o wymianie informacji podatkowych stanowi, iż „poprzez sprzedawców podlegających raportowaniu rozumie się aktywnych sprzedawców nie będących wyłączonymi sprzedawcami, którzy są rezydentami w państwie uczestniczącym lub udostępnili nieruchomość położoną w państwie uczestniczącym”.
Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, w której (…) oferuje za pośrednictwem (…) wyłącznie (…) własność podmiotu trzeciego, a zatem (…) sam jest pośrednikiem w (…) się za pośrednictwem (…), nie powinien on być uznany ani za sprzedawcę ani za sprzedawcę podlegającego raportowaniu w świetle art. 75a ust. 1 pkt 18 i 19 Ustawy o wymianie informacji podatkowych. Przepis art. 75a ust. 1 pkt 18 Ustawy o wymianie informacji podatkowych wskazuje bowiem, iż aby być uznanym za sprzedawcę, użytkownik musi być zarejestrowany na platformie oraz musi wykonywać stosowną czynność, odwołując się tym samym do definicji „stosownej czynności” zawartej w art. 75a ust. 1 pkt 20 Ustawy o wymianie informacji podatkowych.
Zgodnie z tym przepisem, poprzez „stosowną czynność” rozumie się (…). W omawianej sytuacji nie dochodzi natomiast do wykonania stosownej czynności w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 20 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, gdyż zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, w którym (…) za pośrednictwem (…) oferuje wyłącznie (…) stanowiące własność podmiotu trzeciego, nie można mówić o udostępnieniu (…), gdyż udostępniającym będzie w takiej sytuacji podmiot trzeci, nie (…), którego to udział w transakcji ogranicza się wyłącznie do udostępnienia Oferty na (…). W rezultacie, w omawianej sytuacji (…) nie powinien być uznany za sprzedawcę podlegającego raportowaniu w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 19 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, gdyż przepis ten dotyczy wyłącznie sprzedawców w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 18 Ustawy o wymianie informacji podatkowych.
W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będą spoczywały obowiązki raportującego operatora platformy wskazane w art. 75b ust. 1 Ustawy o wymianie informacji podatkowych oraz w art. 75l-75s Ustawy o wymianie informacji podatkowych, ani obowiązki wyłączonego operatora platformy opisane w art. 75b ust. 4 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, gdyż w omawianym przypadku (…) nie będzie uznany za sprzedawcę oraz za sprzedawcę podlegającego raportowaniu w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 18 i 19 Ustawy o wymianie informacji podatkowych.
Uzupełnienie stanowiska z dnia 6 listopada 2024 r.
W świetle definicji zawartej (…) Regulaminu obowiązującego do dnia 6 października 2024 r. oraz w świetle analogicznej definicji z aktualnego regulaminu (zawartej w (…) Regulaminu), przez „(…)” należy rozumieć:
(…)
Wnioskodawca zgadza się z Organem, iż wskazane punkty b), a), c) nie zostały prawidłowo oznaczone we wniosku, ze względu na błąd edytorski, natomiast zgodnie z przytoczoną powyżej prawidłową treścią definicji, należy rozumieć je jako:
(…)
Ponadto Wnioskodawca pragnie sprostować oczywistą omyłkę edytorską w treść uzasadnieniu do zadanego pytania nr 3, wskazując, iż zgodnie z argumentacją podnoszoną przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu do pytania drugiego, Wnioskodawca nie powinien zostać uznany za operatora platformy w rozumieniu art. 75a pkt 10 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, gdyż nie zawiera z (…).
Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem spójne ze stanowiskiem przedstawionym w odniesieniu do pytania nr 2, w którym wskazano, iż (…) nie stanowi „platformy” w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, a Wnioskodawca nie jest operatorem platformy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 10 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, w konsekwencji na Wnioskodawcy nie ciążą zarówno obowiązki raportującego operatora platformy wskazane w art. 75b ust. 1 Ustawy o wymianie informacji podatkowych oraz w art. 75l-75s Ustawy o wymianie informacji podatkowych, jak również obowiązki raportowe wyłączonego operatora platformy wskazane w art. 75b ust. 4 Ustawy o wymianie informacji podatkowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie uznania:
- (…) oferowanych przez (…) za pośrednictwem (…) za niespełniające definicji stosownych czynności w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 20 ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami – jest nieprawidłowe,
- (…) za niespełniającego definicji platformy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy, Państwa za operatora platformy niewpisującego się w definicję w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 10 ustawy, w konsekwencji braku po Państwa stronie obowiązków raportującego operatora platformy, wskazanych w art. 75b ust. 1 ustawy oraz w art. 75l-75s, a także wyłączonego operatora platformy zgodnie z art. 75b ust. 4 ustawy – jest nieprawidłowe,
- (…) udostępniającego wyłącznie (…) niebędące jego własnością (właścicielem (…) będzie osoba trzecia) za niespełniającego definicji sprzedawcy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 18 ustawy oraz sprzedawcy podlegającego raportowaniu w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 19 ustawy oraz braku obowiązków właściwych dla raportującego operatora platformy zgodnie z 75b ust. 1 ustawy oraz dla wyłączonego operatora platformy zgodnie z art. 75b ust. 4 ustawy – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (Dz.U. z 2024 r. poz. 1588 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o aktywnym sprzedawcy - rozumie się przez to sprzedawcę, który wykonuje stosowną czynność w okresie sprawozdawczym albo któremu przysługuje wynagrodzenie w związku z wykonywaniem stosownej czynności w okresie sprawozdawczym;
Zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 10 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o operatorze platformy - rozumie się przez to podmiot, który zawiera umowy ze sprzedawcami w celu udostępnienia im platformy albo jej części.
Stosownie do art. 75a ust. 1 pkt 11 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o państwie uczestniczącym - rozumie się przez to:
a) Rzeczpospolitą Polską oraz inne państwo członkowskie,
b) kwalifikowaną jurysdykcję spoza Unii Europejskiej,
c) państwo lub terytorium, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła porozumienie stanowiące podstawę automatycznej wymiany informacji o sprzedawcach, niebędące kwalifikowaną jurysdykcją spoza Unii Europejskiej;
Zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o platformie - rozumie się przez to, z zastrzeżeniem ust. 2:
a) oprogramowanie, w tym stronę internetową albo jej część,
b) aplikacje, w tym aplikacje mobilne
- które są dostępne dla użytkowników i umożliwiają sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników, a także ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia z tytułu stosownej czynności.
Na podstawie art. 75a ust. 1 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o raportującym operatorze platformy - rozumie się przez to raportującego operatora platformy z Unii Europejskiej i raportującego operatora platformy spoza Unii Europejskiej;
Stosownie do art. 75a ust 1 pkt 16 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o raportującym operatorze platformy z Unii Europejskiej - rozumie się przez to operatora platformy, z wyjątkiem wyłączonego operatora platformy, będącego rezydentem do celów podatkowych w Rzeczypospolitej Polskiej albo innym państwie członkowskim, a w przypadku gdy operator platformy nie ma rezydencji do celów podatkowych w państwie członkowskim - operatora platformy, który:
a) jest zarejestrowany w państwie członkowskim, przy czym nie stanowi rejestracji dokonanie jednorazowej rejestracji zgodnie z art. 75u ust. 1, lub
b) posiada miejsce zarządu, w tym faktyczny zarząd, w państwie członkowskim, lub
c) posiada zagraniczny zakład w państwie członkowskim i nie jest kwalifikowanym operatorem platformy spoza Unii Europejskiej;
Natomiast zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 18 i 19 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o:
18) sprzedawcy - rozumie się przez to użytkownika platformy będącego osobą fizyczną albo podmiotem, który w dowolnym momencie okresu sprawozdawczego jest zarejestrowany na platformie i wykonuje stosowną czynność;
19) sprzedawcy podlegającym raportowaniu - rozumie się przez to aktywnego sprzedawcę niebędącego wyłączonym sprzedawcą, który jest rezydentem w państwie uczestniczącym lub udostępnił nieruchomość położoną w państwie uczestniczącym.
Na podstawie art. 75a ust. 1 pkt 20 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o stosownej czynności - rozumie się przez to jedną z poniższych czynności wykonywaną za wynagrodzeniem:
a) udostępnienie nieruchomości, ich części, w tym pomieszczeń przynależnych, lub udziału w nieruchomościach,
b) usługę świadczoną osobiście obejmującą pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy,
c) sprzedaż towarów,
d) udostępnienie środka transportu
- z wyjątkiem czynności wykonywanej przez sprzedawcę będącego pracownikiem raportującego operatora platformy lub podmiotu powiązanego raportującego operatora platformy;
Stosownie do art. 75a ust. 1 pkt 23 i 24 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o:
23) wyłączonym operatorze platformy - rozumie się przez to operatora platformy, który wskazał właściwemu organowi, że przyjęty model biznesowy platformy nie obejmuje sprzedawców podlegających raportowaniu;
24) wyłączonym sprzedawcy - rozumie się przez to sprzedawcę:
a) będącego:
- rządem państwa uczestniczącego lub innego państwa lub terytorium,
- jednostką terytorialną niższego szczebla państwa uczestniczącego lub innego państwa lub terytorium, w tym stanem, prowincją, okręgiem lub gminą,
- agencją lub instytucją państwa uczestniczącego lub innego państwa lub terytorium będącymi w całości własnością danego państwa lub terytorium,
- agencją lub instytucją będącymi w całości własnością rządu lub jednostki terytorialnej, o których mowa w tiret pierwszym i drugim, lub
b) będącego podmiotem, którego akcje są przedmiotem regularnego obrotu na regulowanym rynku papierów wartościowych, lub podmiotem powiązanym podmiotu, którego akcje są przedmiotem takiego obrotu, lub
c) będącego podmiotem, któremu operator platformy umożliwił w okresie sprawozdawczym wykonanie ponad 2000 stosownych czynności dotyczących udostępnienia nieruchomości wchodzących w skład grupy obiektów, lub
d) któremu operator platformy umożliwił w okresie sprawozdawczym wykonanie mniej niż 30 stosownych czynności dotyczących sprzedaży towarów, jeżeli łączne wynagrodzenie w tym okresie na jego rzecz nie przekroczyło równowartości 2000 euro.
Zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 25 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o:
25) wynagrodzeniu - rozumie się przez to zapłatę, w dowolnej formie, pomniejszoną o składki, opłaty, prowizje lub podatki zatrzymane lub pobrane przez operatora platformy, dokonaną lub uznaną na rzecz sprzedawcy w związku z wykonywaniem stosownej czynności, jeżeli wartość pieniężna tej zapłaty jest znana operatorowi platformy albo operator platformy jest w stanie ustalić tę wartość w rozsądny sposób.
Ponadto zgodnie z art. 75a ust. 2 ustawy:
Nie stanowi platformy oprogramowanie, które, nie ingerując w wykonywanie stosownej czynności, umożliwia wyłącznie:
1) przetwarzanie płatności w odniesieniu do stosownej czynności lub
2) wystawianie przez użytkowników ofert lub reklamowanie przez nich stosownej czynności, lub
3) przekierowywanie lub przenoszenie użytkowników na platformę.
Stosownie do art. 75b ustawy:
1. Raportujący operator platformy przekazuje Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczą informację o sprzedawcach podlegających raportowaniu za okres sprawozdawczy, zwaną dalej „informacją o sprzedawcach”, w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego, w którym raportujący operator platformy zidentyfikował sprzedawcę jako sprzedawcę podlegającego raportowaniu.
(…)
4. Wyłączony operator platformy najpóźniej w dniu rozpoczęcia działalności jako operator platformy oraz w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego wskazuje w informacji o sprzedawcach, że przyjęty model biznesowy platformy nie obejmuje sprzedawców podlegających raportowaniu.
Zgodnie z art. 75l-s ustawy:
Art. 75l [Obowiązki i zwolnienia]
1. Raportujący operator platformy jest obowiązany dopełnić określonych w niniejszym dziale procedur gromadzenia i weryfikacji danych o sprzedawcach oraz uznawania sprzedawcy za rezydenta danego państwa, zwanych dalej w niniejszym dziale „procedurami należytej staranności”, w odniesieniu do aktywnych sprzedawców.
2. Raportujący operator platformy jest obowiązany do gromadzenia informacji o aktywnych sprzedawcach w zakresie określonym w art. 75c pkt 3-6.
3. Raportujący operator platformy jest zwolniony z obowiązku gromadzenia informacji o aktywnych sprzedawcach w zakresie określonym w:
1) art. 75c pkt 3 lit. b-e oraz pkt 4 lit. b-f - w przypadku gdy potwierdzenie tożsamości i rezydencji sprzedawcy jest dokonywane za pomocą elektronicznej usługi identyfikacyjnej udostępnionej przez państwo uczestniczące lub Unię Europejską w celu potwierdzenia tożsamości i rezydencji sprzedawcy;
2) art. 75c pkt 3 lit. c i pkt 4 lit. c oraz e - w przypadku gdy państwo uczestniczące rezydencji sprzedawcy nie wydaje sprzedawcy TIN ani numeru we właściwym rejestrze podmiotów prowadzących działalność gospodarczą lub nie wymaga gromadzenia TIN nadanego sprzedawcy.
4. Jeżeli raportujący operator platformy umożliwił wykonanie ponad 2000 stosownych czynności poprzez udostępnienie grupy obiektów dla tego samego sprzedawcy będącego podmiotem, raportujący operator platformy jest obowiązany zgromadzić dokumenty, dane lub informacje potwierdzające, że poszczególne nieruchomości w ramach grupy obiektów stanowią własność tego samego podmiotu.
5. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, nie zwalnia raportującego operatora platformy z obowiązku przekazania tych informacji w informacji o sprzedawcach.
Art. 75m [Obowiązek weryfikacji informacji]
1. Raportujący operator platformy weryfikuje, czy zgromadzone informacje o aktywnych sprzedawcach w zakresie określonym w art. 75c pkt 3 i pkt 4 lit. a-e oraz informacje zgromadzone zgodnie z art. 75k i art. 75l ust. 4 są wiarygodne, korzystając z informacji i dokumentów dostępnych temu raportującemu operatorowi platformy w ramach prowadzonej działalności, a także z oprogramowania interfejsowego udostępnianego nieodpłatnie przez państwo uczestniczące lub Unię Europejską w celu sprawdzenia ważności TIN lub numeru identyfikacji VAT.
2. Obowiązek weryfikacji informacji, o którym mowa w ust. 1, uznaje się za spełniony również wtedy, gdy raportujący operator platformy zweryfikował te informacje, korzystając ze swojej dokumentacji, którą może przeszukać elektronicznie.
Art. 75n [Uznanie za rezydenta]
1. Raportujący operator platformy uznaje sprzedawcę za rezydenta w każdym państwie uczestniczącym, w którym rezydencja sprzedawcy została potwierdzona za pomocą elektronicznej usługi identyfikacyjnej, o której mowa w art. 75l ust. 3 pkt 1.
2. Raportujący operator platformy uznaje sprzedawcę za rezydenta również w państwie uczestniczącym, w którym sprzedawca ma główny adres.
3. Jeżeli TIN został nadany sprzedawcy w państwie uczestniczącym innym niż państwo uczestniczące, w którym sprzedawca ma główny adres, raportujący operator platformy uznaje sprzedawcę za rezydenta również tego innego państwa uczestniczącego.
4. Jeżeli sprzedawca przekazał informacje o istnieniu zagranicznego zakładu, o którym mowa w art. 75c pkt 4 lit. f, raportujący operator platformy uznaje sprzedawcę za rezydenta również w państwie uczestniczącym, w którym istnieje ten zagraniczny zakład.
Art. 75o [Pozyskanie informacji]
1. W celu gromadzenia informacji o aktywnych sprzedawcach w zakresie określonym w art. 75c pkt 3, 4, pkt 5 lit. a-c i pkt 6 lit. a tiret pierwsze, lit. b, c i f raportujący operator platformy jest obowiązany wystąpić do sprzedawcy o te informacje dotyczące tego sprzedawcy najpóźniej w dniu spełnienia przez tego sprzedawcę warunków uznania go za aktywnego sprzedawcę.
2. Raportujący operator platformy jest obowiązany wystąpić do sprzedawcy, o którym mowa w art. 75a ust. 1 pkt 24 lit. d, w celu zgromadzenia informacji w zakresie określonym w art. 75c pkt 3, 4, pkt 5 lit. a-c i pkt 6 lit. a tiret pierwsze, lit. b, c i f najpóźniej w dniu przekroczenia przez sprzedawcę progów określonych w art. 75a ust. 1 pkt 24 lit. d, jeżeli operator potwierdził tożsamość tego sprzedawcy najpóźniej w dniu spełnienia przez niego warunków uznania go za aktywnego sprzedawcę.
3. W celu weryfikacji informacji o aktywnych sprzedawcach w zakresie określonym w art. 75c pkt 3, 4, pkt 5 lit. a-c i pkt 6 lit. a tiret pierwsze, lit. b, c i f raportujący operator platformy może w każdym czasie wystąpić do sprzedawcy o te informacje.
4. Jeżeli raportujący operator platformy nie otrzyma na podstawie ust. 1-3 informacji w terminie 20 dni od dnia wystąpienia, jest obowiązany ponownie wystąpić o te informacje. W sytuacji nieotrzymania tych informacji w wyznaczonym terminie operator platformy jest obowiązany niezwłocznie wystąpić ponownie o te informacje.
5. Jeżeli sprzedawca, pomimo dwukrotnego ponowienia wystąpienia na podstawie ust. 4, nie przekaże raportującemu operatorowi platformy informacji w terminie 60 dni od dnia pierwotnego wystąpienia, raportujący operator platformy jest obowiązany wstrzymać wypłatę wynagrodzenia na rzecz sprzedawcy do momentu przekazania tych informacji przez sprzedawcę.
6. Raportujący operator platformy blokuje możliwość wykonania stosownej czynności do momentu przekazania informacji przez sprzedawcę, w przypadku gdy nie istnieje możliwość wstrzymania wypłaty wynagrodzenia przez tego raportującego operatora platformy na podstawie ust. 5.
Art. 75p [Dopełnienie procedur należytej staranności]
1. Raportujący operator platformy jest obowiązany dopełnić procedur należytej staranności do dnia:
1) 31 grudnia okresu sprawozdawczego;
2) 31 grudnia drugiego okresu sprawozdawczego - w przypadku sprzedawców, którzy byli zarejestrowani na platformie na dzień, w którym podmiot stał się raportującym operatorem platformy.
2. Raportujący operator platformy może opierać się na procedurach należytej staranności przeprowadzonych w odniesieniu do poprzednich okresów sprawozdawczych, pod warunkiem że:
1) informacje o aktywnych sprzedawcach w zakresie określonym w art. 75c pkt 3 i 4 zgromadzono i zweryfikowano albo potwierdzono w ciągu ostatnich 36 miesięcy oraz
2) raportujący operator platformy nie ma podstaw, aby sądzić, że informacje o aktywnych sprzedawcach w zakresie określonym w art. 75c pkt 3 i 4 oraz informacje, o których mowa w art. 75k i art. 75l ust. 4, są niewiarygodne lub nieprawidłowe.
Art. 75q [Prawo do skorygowania informacji] W przypadku gdy na podstawie informacji przekazanych przez właściwy organ państwa uczestniczącego w skierowanym do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej wniosku dotyczącym sprzedawcy raportujący operator platformy ma powody sądzić, że informacja o aktywnym sprzedawcy w zakresie określonym w art. 75c pkt 3 i 4 oraz informacja, o której mowa w art. 75l ust. 4, mogą być nieprawidłowe, zwraca się do sprzedawcy o skorygowanie informacji, które uznano za nieprawidłowe, oraz przekazanie dokumentów, danych lub informacji, które są wiarygodne i pochodzą z niezależnych źródeł, w tym:
1) ważnego dokumentu identyfikacyjnego wydanego przez właściwy organ władzy publicznej;
2) aktualnego certyfikatu rezydencji podatkowej.
Art. 75r [Zakres odpowiedzialności]
1. Skorzystanie przez raportującego operatora platformy z usług zewnętrznego usługodawcy w celu dopełnienia procedur należytej staranności nie wyłącza odpowiedzialności tego raportującego operatora platformy za nienależyte wykonanie tych obowiązków.
2. Jeżeli inny operator platformy dopełnia procedur należytej staranności za raportującego operatora platformy w odniesieniu do tej samej platformy, ten inny operator platformy jest obowiązany dopełnić procedur należytej staranności, przy czym nie wyłącza to odpowiedzialności raportującego operatora platformy za nienależyte wykonanie tych obowiązków przez innego operatora platformy.
Art. 75s [Przechowywanie dokumentacji] Dokumentację zgromadzoną do celów realizacji procedur należytej staranności raportujący operator platformy jest obowiązany przechowywać przez okres 5 lat, licząc od końca roku, w którym upłynął termin przekazania informacji o sprzedawcach.
Z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że jesteście Państwo pośrednikiem w sprzedaży(…), za pomocą (…).
Współpracujecie Państwo z (…), którzy są (…), a ich (…) i (…) znajdują się w (…).
Zawieracie Państwo z (…), na postawie których świadczycie usługi pośrednictwa w zakresie zawierania z klientami umów dot. świadczenia (…) oraz (…) w imieniu i na rzecz (…), w zamian za wynagrodzenie w postaci prowizji. (…) stanowi podstawę do promowania ofert (…). Po zawarciu (…) oraz pozytywnym zweryfikowaniu poszczególnych (…), publikujecie Państwo (…) przedstawioną przez (…) w różnych kanałach dystrybucji, w formie (…).
Za pośrednictwem (…) zawierana jest umowa (…), pomiędzy (…) a użytkownikiem.
Usługi świadczone przez (…) polegają w szczególności na: (…) (…), a także nawiązywaniu i utrzymaniu (…).
Wszystkie czynności związane z (…) i (…) odbywają się za Państwa pośrednictwem. Pełnicie Państwo (…).
Za pośrednictwem (…) umożliwiacie Państwo (…) oraz przetwarzacie płatności, które realizowane są za pomocą:(…). Pobór opłat od klientów odbywa się tylko za pośrednictwem płatności online w ramach działalności (…).
Ponadto świadczą Państwo usługi (…) oraz (…) z (…) w zakresie przedstawianych w (…) Ofert.
(…) oferowanymi w (…) są: (…) lub innych (…), które nie stanowią integralnej części powyższych usług.
W ramach (…) umożliwiacie Państwo nabycie (…) obejmujących następujące formy, takie jak: (…) oraz (…). Zakres (…) zazwyczaj obejmuje: lub innych (…) oraz inne (…).
Na (…), składają się powyższe (…), które w obrocie gospodarczym, stanowią jedną całość i objęte są jedną ceną.
W ramach działalności (…), oferujecie również inne (…), świadczone na rzecz użytkownika przez (…), zwane (…), związane m.in. (…) nie wchodzą w skład (…) oraz są nabywane osobno.
Zdarza się, że w ramach usług świadczonych za pośrednictwem (…) nabywana jest wyłącznie (…) w określonej (…), przy czym w każdym przypadku właścicielem (…) nie jest (…), którego to oferta jest prezentowana w (…), lecz podmiot trzeci.
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym.
(…) świadczący (…) za pośrednictwem (…) są rezydentami w państwie uczestniczącym, w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 11 ustawy.
W przypadku udostępnienia przez (…) niebędących ich własnością, (…) co do zasady są rezydentami w państwie uczestniczącym w świetle definicji zawartej w art. 75a ust. 1 pkt 11 ustawy.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy (…) oferowane przez (…) za pośrednictwem (…) wypełniają definicję stosownych czynności w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 20 ustawy.
Analizując niniejszą sprawę w pierwszej kolejności należy zauważyć, iż w ustawie nie zawarto pojęcia świadczenia kompleksowego. Natomiast co do zasady, nie przesądza to o tym, że wyłącznie czynności świadczone odrębnie podlegają raportowaniu. Ustawa precyzuje jedynie, jakie transakcje, przy spełnieniu jakich przesłanek kwalifikują się do uznania za stosowną czynność. Zatem takie świadczenia należy rozpatrywać pod kątem spełnienia jednego z warunków wymienionych w art. 75a ust. 1 pkt 20 ustawy.
W takim przypadku, należy dokonać rozdzielenia takich czynności z podziałem na ich rodzaj, tj. stosowne czynności dotyczące udostępnienia nieruchomości oraz stosowne czynności inne niż dotyczące udostępnienia nieruchomości.
Powinniście Państwo ustalić, czy (…) mogą zostać rozdzielone i zidentyfikowane oraz czy poszczególnym elementom można przypisać przypadającą część wynagrodzenia. Jeżeli jest to możliwe należy określić, czy każdy z elementów transakcji jest stosowną czynnością.
W opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podaliście Państwo, że jesteście pośrednikiem w sprzedaży m.in. (…). Przedmiotem oferty prezentowanej w (…) są (…). Wyjaśniliście Państwo, że (…) są (…) stanowiące w obrocie gospodarczym integralną całość, na które składa się klika mniejszych (…). Każda z (….) wchodzących w skład (…) jest wliczona w cenę ostatecznej (…) i świadczona jest bez dodatkowej odpłatności, przy czym w skład (…) nie wchodzą „(…)”, które należy dokupić osobno.
Z podanego przez Państwa opisu wynika, że (…) obejmuje:
(…)
Jak zostało wskazane powyżej w przypadku kompleksowego świadczenia konieczne jest zidentyfikowanie i rozdzielenie poszczególnych czynności składających się na transakcję oraz przypisanie przypadającego na poszczególne czynności wynagrodzenia. Następnie przeanalizowania wymaga, czy dana czynność spełnia definicję stosownej czynności zawartą w art. 75a ust. 1 pkt 20 ustawy.
Wskazaliście Państwo, że każda z usług wchodzących w skład usługi kompleksowej jest wliczona w cenę ostatecznej usługi i świadczona bez dodatkowej odpłatności.
Z uwagi na powyższe, w związku z brakiem możliwości przypisania przypadającego na poszczególne czynności wynagrodzenia, raportowaniu podlega (…) jako całość. Klasyfikacji transakcji należy dokonać na podstawie głównego elementu usługi kompleksowej. W przypadku opisanej (…) jako główny element tej usługi należy przyjąć (…).
W konsekwencji (…) należy uznać za spełniające definicję stosownej czynności określone w art. 75a ust. 1 pkt 20 (…) ustawy.
W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 – jest nieprawidłowe.
W dalszej części Państwa wątpliwości budzi również, czy w przypadku uznania, iż (…) oferowane przez (…) za pośrednictwem (…) stanowią stosowne czynności zdefiniowane w art. 75a ust. 1 pkt 20 ustawy, to czy (…) stanowi platformę w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy, a Państwo są operatorem platformy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 10 ustawy, w konsekwencji czy ciążą na Państwu obowiązki przypisane do raportującego operatora platformy, wskazane w art. 75b ust. 1 ustawy oraz w art. 75l-75s ustawy lub obowiązki wyłączonego operatora platformy wskazane w art. 75b ust. 4 ustawy.
Z brzmienia art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy, wynika iż, ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o platformie, rozumie się przez to, z zastrzeżeniem ust. 2 ustawy:
a)oprogramowanie, w tym stronę internetową albo jej część,
b)aplikacje, w tym aplikacje mobilne
-które są dostępne dla użytkowników i umożliwiają sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników, a także ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia z tytułu stosownej czynności.
Zgodnie z powyższą definicją, aby stwierdzić, czy (…) jest platformą, musi spełnić trzy warunki:
-być dostępny dla użytkowników,
-umożliwiać sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownych czynności,
-kwota wynagrodzenia za stosowne czynności musi być znana lub racjonalnie możliwa do ustalenia w rozsądny sposób przez operatora platformy.
W tym miejscu należy zauważyć, iż zawieracie Państwo (…) z (…), na podstawie których zobowiązujecie się Państwo świadczyć usługi pośrednictwa w zakresie zawierania z klientami umów dotyczących świadczenia (…). Po zawarciu (…) oraz po pozytywnym zweryfikowaniu poszczególnych (…), publikujecie Państwo przedstawione przez nich oferty – (…). Publikowane oferty są dostępne dla użytkowników, a także umożliwiają im łączność w celu ułatwienia świadczenia stosownych czynności. Jesteście Państwo (…), który w imieniu (…) oferuje m.in. (…).
W ramach (…) świadczone są m.in. usługi(…) oraz zapewnianiu możliwości (…) jak również i dokonania za nią płatności z wykorzystaniem usług oferowanych przez (…), pośredniczenia w zawarciu Umowy, umożliwiania skorzystania z funkcji Panelu Klienta w (…). Z przedstawionego opisu wynika, że (…) jest dostępny dla użytkowników.
Kolejnym elementem definicji platformy jest umożliwienie sprzedawcom łączności z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownych czynności.
Stosownie do brzmienia art. 75a ust. 1 pkt 18 ustawy, ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o sprzedawcy, rozumie się przez to użytkownika platformy będącego osobą fizyczną albo podmiotem, który w dowolnym momencie okresu sprawozdawczego jest zarejestrowany na platformie i wykonuje stosowną czynność.
W definicji sprzedawcy należy zwrócić uwagę na sformułowanie „zarejestrowany na platformie”. Ustawa definiując pojęcie sprzedawcy nie precyzuje sformułowania „zarejestrowany na platformie”, jednakże zgodnie z definicją słownikową „zarejestrować” oznacza „umieścić na liście” (https://sjp.pwn.pl/sjp/;2543816) lub „wpisać się lub zostać wciągniętym do rejestru” (https://sjp.pwn.pl/sjp/rejestracja;2573750.html).
Sformułowanie to należy interpretować szeroko. Nie można zgodzić się z Państwem, że: „(…) nie podlegają rejestracji w (…), tym samym nie sposób przypisać im roli sprzedawcy, w świetle definicji zawartej w art. 75a ust. 1 pkt 20 Ustawy o wymianie informacji podatkowych. (…) nie posiada formularza rejestracyjnego pozwalającego na zautomatyzowane rejestrowanie (…) oraz nie posiada zaimplementowanej innej mechaniki pozwalającej na publikowanie ofert przez podmioty zewnętrzne bez uprzedniego podpisania (…) oraz weryfikacji wiarygodności kontrahenta ze strony Wnioskodawcy”.
Sformułowanie „zarejestrowany na platformie” obejmuje również przypadki, gdy nawiązali Państwo stosunek umowny z (…). (…) prezentowane są w (…). (…) z
Jak zostało wskazane w odpowiedzi na pytane oznaczone nr 1 (…) stanowią stosowne czynności w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 20 ustawy.
Tym samym dochodzi za pośrednictwem (…) do zawarcia umowy (…) pomiędzy użytkownikami (…) (nabywcą i sprzedawcą). (…) zapewnia dostępność dla użytkowników, umożliwia łączność w celu wykonywania bezpośrednio lub pośrednio stosownej czynności na rzecz tych użytkowników oraz ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia z tytuły stosownej czynności.
W konsekwencji (…) spełnia warunki uznania za platformę w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy.
Stosownie do brzmienia art. 75a ust. 1 pkt 10 ustawy, ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o operatorze platformy rozumie się przez to podmiot, który zawiera umowy ze sprzedawcami w celu udostępnienia im platformy albo jej części.
Uzasadniając własne stanowisko wskazali Państwo: „Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż w ramach działalności (…) zawiera z (…) umowy w zakresie świadczenia (…) w sprzedaży (…), co w świetle literalnego brzmienia art. 75a pkt 10 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, nie czyni go operatorem platformy (niezależnie od faktu uznania czy mamy do czynienia ze stosowną czynnością), gdyż nie zawiera z (…) umów o udostępnienie platformy”. Z powyższym nie sposób się zgodzić, gdyż zawieracie Państwo (…) z (…), na podstawie których świadczycie usługi (…) w zakresie zawierania z klientami umów dotyczących świadczenia (…).
(…) stanowi podstawę do promowania (…) przedstawionej przez (…) we wszystkich kanałach dystrybucji należących do Państwa. Wskazali Państwo również, że umowa byłaby także skuteczna w przypadku, gdyby w (…) nie doszło do publikacji (…). Zatem zawarta z (…) umowa ma szerszy charakter. Jednocześnie (…). Dopiero po zawarciu (…) oraz po pozytywnym zweryfikowaniu poszczególnych (…) publikujecie Państwo (…) przedstawioną przez (…).
Z uwagi na powyższy opis należy uznać, że spełniają Państwo warunki uznania za operatora platformy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 10 ustawy.
W myśl art. 75b ust. 1 ustawy, raportujący operator platformy przekazuje Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczą informację o sprzedawcach podlegających raportowaniu za okres sprawozdawczy, zwaną dalej „informacją o sprzedawcach”, w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego, w którym raportujący operator platformy zidentyfikował sprzedawcę jako sprzedawcę podlegającego raportowaniu.
Z kolei przez raportującego operatora platformy ustawa definiuje: ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o raportującym operatorze platformy - rozumie się przez to raportującego operatora platformy z Unii Europejskiej i raportującego operatora platformy spoza Unii Europejskiej (art. 75a ust. 1 pkt 14 ustawy).
Raportującym operatorem platformy z Unii Europejskiej, zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 16 ustawy jest operator platformy, z wyjątkiem wyłączonego operatora platformy, będącego rezydentem do celów podatkowych w Rzeczypospolitej Polskiej albo innym państwie członkowskim, a w przypadku gdy operator platformy nie ma rezydencji do celów podatkowych w państwie członkowskim - operatora platformy, który:
a)jest zarejestrowany w państwie członkowskim, przy czym nie stanowi rejestracji dokonanie jednorazowej rejestracji zgodnie z art. 75u ust. 1, lub
b)posiada miejsce zarządu, w tym faktyczny zarząd, w państwie członkowskim, lub
c)posiada zagraniczny zakład w państwie członkowskim i nie jest kwalifikowanym operatorem platformy spoza Unii Europejskiej.
Zatem spełniają Państwo warunki uznania za raportującego operatora platformy z Unii Europejskiej w rozumieniu przepisów ustawy.
W celu ustalenia czy ciążą na Państwu obowiązki raportującego operatora platformy zgodnie z art. 75b ust. 1 ustawy oraz art. 75l-75s ustawy należy przeanalizować, czy (…) spełniają definicję sprzedawcy podlegającego raportowaniu.
Jak zostało wskazane powyżej Państwa (…) spełniają warunki uznania za sprzedawcę w świetle art. 75a ust. 1 pkt 18 ustawy.
Jednak spełnienie ustawowych przesłanek definicji sprzedawcy, nie powoduje automatycznego uznania za sprzedawcę podlegającego raportowaniu, zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 19 ustawy.
Stosownie do brzmienia art. 75a ust. 1 pkt 19 ustawy, ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o sprzedawcy podlegającym raportowaniu rozumie się przez to aktywnego sprzedawcę niebędącego wyłączonym sprzedawcą, który jest rezydentem w państwie uczestniczącym lub udostępnił nieruchomość położoną w państwie uczestniczącym.
Z kolei przez aktywnego sprzedawcę, zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 1 - rozumie się sprzedawcę, który wykonuje stosowną czynność w okresie sprawozdawczym albo któremu przysługuje wynagrodzenie w związku z wykonywaniem stosownej czynności w okresie sprawozdawczym
Przez okres sprawozdawczy ustawa określa rok kalendarzowy, za który jest przekazywana informacja o sprzedawcach, o której mowa w art. 75b ust. 1 (art. 75a ust. 1 pkt 9 ustawy).
Zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz stanowiskiem organu w zakresie uznania (…) za stosowną czynność w rozumieniu przepisów ustawy, oraz (…) świadczących (…) za sprzedawców, (…) spełniają przesłanki uznania za aktywnego sprzedawcę.
Podali Państwo, że (…) świadczący (…) za pośrednictwem (…) są rezydentami w państwie uczestniczącym w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 11 ustawy.
Natomiast przez wyłączonego sprzedawcę zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 24 ustawy, rozumie się sprzedawcę:
a)będącego:
-rządem państwa uczestniczącego lub innego państwa lub terytorium,
-jednostką terytorialną niższego szczebla państwa uczestniczącego lub innego państwa lub terytorium, w tym stanem, prowincją, okręgiem lub gminą,
-agencją lub instytucją państwa uczestniczącego lub innego państwa lub terytorium będącymi w całości własnością danego państwa lub terytorium,
-agencją lub instytucją będącymi w całości własnością rządu lub jednostki terytorialnej, o których mowa w tiret pierwszym i drugim, lub
b)będącego podmiotem, którego akcje są przedmiotem regularnego obrotu na regulowanym rynku papierów wartościowych, lub podmiotem powiązanym podmiotu, którego akcje są przedmiotem takiego obrotu, lub
c)będącego podmiotem, któremu operator platformy umożliwił w okresie sprawozdawczym wykonanie ponad 2000 stosownych czynności dotyczących udostępnienia nieruchomości wchodzących w skład grupy obiektów, lub
d)któremu operator platformy umożliwił w okresie sprawozdawczym wykonanie mniej niż 30 stosownych czynności dotyczących sprzedaży towarów, jeżeli łączne wynagrodzenie w tym okresie na jego rzecz nie przekroczyło równowartości 2000 euro;
Zatem (…) świadczący (…) będący rezydentami w państwie uczestniczącym oraz aktywnymi sprzedawcami niebędącymi wyłączonym sprzedawcą, spełniają warunki uznania za sprzedawcę podlegającego raportowaniu.
Należy zauważyć, że ustalając w okresie sprawozdawczym czy sprzedawca spełnia warunki wyłączonego sprzedawcy jesteście Państwo zobligowani uwzględnić brzmienie art. 75a ust. 1 pkt 24 ustawy.
W konsekwencji ciążą na Państwu obowiązki raportującego operatora platformy wskazane w art. 75b ust. 1 ustawy oraz art. 75l-75s ustawy.
W związku z powyższym stwierdzam, że Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 – jest nieprawidłowe.
Końcowo, Państwa wątpliwość budzi, czy (…)udostępniający wyłącznie (…) niebędące jego własnością (właścicielem (…) jest osoba trzecia) spełnia definicję sprzedawcy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 18 ustawy oraz sprzedawcy podlegającego raportowaniu w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 19 ustawy.
Zgodnie z przytoczonym powyżej art. 75a ust. 1 pkt 20 (…) ustawy, jedną ze stosownych czynności jest (…).
Sformułowanie (…) jest pojęciem szerokim obejmującym transakcje związane z korzystaniem z (…). Nie ma znaczenia na jakiej podstawie prawnej odbywa się to (…).
Przepisy zawarte w dziale IIIA ustawy nie zawierają wymogu, aby stosowna czynność dotycząca (…) była wykonywana przez właściciela (…).
Zgodnie z cytowanym powyżej art. 75a ust. 1 pkt 18 ustawy, przez sprzedawcę rozumie się użytkownika platformy będącego osobą fizyczną albo podmiotem, który w dowolnym momencie okresu sprawozdawczego jest zarejestrowany na platformie i wykonuje stosowną czynność.
Zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 19 ustawy, przez sprzedawcę podlegającego raportowaniu rozumie się aktywnego sprzedawcę niebędącego wyłączonym sprzedawcą, który jest rezydentem w państwie uczestniczącym lub udostępnił nieruchomość położoną w państwie uczestniczącym. Nie jest zatem konieczne, (…)
Wskazali Państwo, że (…) udostępniający (…) niebędące ich własnością co do zasady są rezydentami w państwie uczestniczącym w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 11 ustawy.
Ponownie wskazać należy, iż przez wyłączonego sprzedawcę zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 24 ustawy rozumie się sprzedawcę:
a)będącego:
-rządem państwa uczestniczącego lub innego państwa lub terytorium,
-jednostką terytorialną niższego szczebla państwa uczestniczącego lub innego państwa lub terytorium, w tym stanem, prowincją, okręgiem lub gminą,
-agencją lub instytucją państwa uczestniczącego lub innego państwa lub terytorium będącymi w całości własnością danego państwa lub terytorium,
-agencją lub instytucją będącymi w całości własnością rządu lub jednostki terytorialnej, o których mowa w tiret pierwszym i drugim, lub
b)będącego podmiotem, którego akcje są przedmiotem regularnego obrotu na regulowanym rynku papierów wartościowych, lub podmiotem powiązanym podmiotu, którego akcje są przedmiotem takiego obrotu, lub
c)będącego podmiotem, któremu operator platformy umożliwił w okresie sprawozdawczym wykonanie ponad 2000 stosownych czynności dotyczących udostępnienia nieruchomości wchodzących w skład grupy obiektów, lub
d)któremu operator platformy umożliwił w okresie sprawozdawczym wykonanie mniej niż 30 stosownych czynności dotyczących sprzedaży towarów, jeżeli łączne wynagrodzenie w tym okresie na jego rzecz nie przekroczyło równowartości 2000 euro;
Zatem przedsiębiorcy udostępniający wyłącznie (…) niebędące jego własnością (właścicielem (…) jest osoba trzecia) będący rezydentami w państwie uczestniczącym oraz aktywnymi sprzedawcami niebędącymi wyłączonym sprzedawcą, spełniają warunki uznania za sprzedawcę podlegającego raportowaniu.
Końcowo należy zauważyć, że to Państwo ustalając w okresie sprawozdawczym czy sprzedawca spełnia warunki wyłączonego sprzedawcy jesteście zobligowani uwzględnić brzmienie art. 75a ust. 1 pkt 24 ustawy.
W konsekwencji ciążą na Państwu obowiązki raportującego operatora platformy zgodnie z art. 75b ust. 1 ustawy oraz art. 75l-75s ustawy.
W związku z powyższym stwierdzam, że Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 – jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
