Interpretacja indywidualna z dnia 20 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB1-2.4019.5.2024.2.DK
Wymiana informacji podatkowych z innymi państwami
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w zakresie:
-uznania świadczonych przez Wnioskodawcę usług za stosowne czynności w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 20 ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami - jest nieprawidłowe,
-uznania oprogramowania (…) oraz strony internetowej Wnioskodawcy za platformę w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 wyżej wymienionej ustawy - jest nieprawidłowe,
-uznania Wnioskodawcy za operatora platformy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 10 wyżej wymienionej ustawy - jest nieprawidłowe,
-uznania czy Wnioskodawca jest zobowiązany do raportowania zgodnie z art. 75b ust. 1 i 4 wyżej wymienionej ustawy - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z dnia 31 października 2024 r., który dotyczy przepisów ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Opis sytuacji Wnioskodawcy
(…) („Wnioskodawca” lub (…)) jest(…), która jest zarejestrowana w (…). (…) jest polskim rezydentem podatkowym w podatku dochodowym od osób prawnych ("CIT"), czyli podlega opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów.
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy odpłatnie usługi w zakresie nauki programowania (...) (dalej: "Nauka Programowania"). Usługi te są prowadzone w formie kursów (dalej: "Kursy"). Kursy trwają (...). Klientami Wnioskodawcy są, (...) (dalej: "Klienci"), które są (...) (dalej: "Kursanci").
Zastrzeżenia natomiast wymaga, że (…) osiąga również przychody z tytułu umów franczyzy (co stanowi mniej niż 10% wszystkich przychodów (…)) - Wnioskodawca w ramach zawieranych umów franczyzowych udostępnia podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą ("Franczyzobiorcy"), świadczącym tożsame usługi Nauki Programowania co Wnioskodawca, m.in. licencję na korzystanie ze znaku towarowego (…), prawo do korzystania z wewnętrznego oprogramowania oraz niezbędne materiały szkoleniowe.
Oprogramowanie, o którym mowa powyżej, to system (…) (z ang. (…)), czyli program komputerowy służący do ((…)). Będący własnością (…) wspomaga (…) w zarządzaniu danymi w następującym zakresie:
a) zarządzanie sprzedażą – (…);
b) baza (…) – (…) ;
c) planowanie (…);
d) zarządzanie (…);
e) wygodne (…) –(…);
f) zarządzanie innymi danymi – (…) itp.;
g) sprawna komunikacja (…) – (…).
(…) udostępniany jest odpłatnie Franczyzobiorcom w ramach umów franczyzowych, z którego korzystają w tożsamym zakresie co Wnioskodawca. (…) jest wyłącznym właścicielem (…) oraz jej wyłącznym operatorem – (…) zarządzany jest bezpośrednio przez zarząd Wnioskodawcy lub dedykowanych do tej roli Pracowników. Pierwotnie, (…) został wytworzony samodzielnie przez obecnych udziałowców Wnioskodawcy, był wykorzystywany w jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez jednego z udziałowców (…), a następnie został kilka lat temu wniesiony do (…) wkładem niepieniężnym.
Na stronie internetowej Wnioskodawcy nie są oferowane usługi świadczone przez innych przedsiębiorców, w tym przez osoby fizyczne. (…) jest regularnie poprawiany i ulepszany przez zarząd Wnioskodawcy oraz Pracowników.
Świadczenie usług Nauki Programowania
Zajęcia z Nauki Programowania odbywają się w ustalonym wymiarze godzin tygodniowo i miesięcznie. Zakres przekazywanej wiedzy jest zależny od grupy wiekowej Kursantów. (…).
Zajęcia z programowania prowadzone są w pracowniach komputerowych lub online i polegają na przekazywaniu uczestnikom (według stworzonych przez Wnioskodawcę scenariuszy zajęć) wiedzy i umiejętności w zakresie (…). Zajęcia prowadzone są według (…). Zasadniczym celem zajęć jest (…).
Zajęcia odbywają się z podziałem na grupy wiekowe:
(…)
Podczas każdego Kursu, wiedza nabyta przez Kursantów, podlega weryfikacji. (…).
(…) zawiera umowy z Klientami online. (…).
Współpraca z Franczyzobiorcami
Rozpoczęcie współpracy (…) z Franczyzobiorcami odbywa się w formie tradycyjnej – Franczyzobiorcy zgłaszają (…), w formie elektronicznie (np. e-mailem) lub w formie tradycyjnej (telefonicznie, listownie), że są zainteresowani podjęciem współpracy ze (…). Następnie umawiane są spotkania i ustalane szczegóły współpracy, strony je negocjują i następuje zawarcie umowy. Franczyzobiorcy korzystają ze strony internetowej Wnioskodawcy oraz (…) przy zawieraniu umów ze swoimi Klientami.
Oznacza to, że w celu uczestniczenia w zajęciach Nauki Programowania, Klienci zawierają umowę z Franczyzobiorcami, które generuje strona internetowa Wnioskodawcy i (…) (następnie przetwarzają one płatności na rzecz Franczyzobiorców).
W ramach współpracy z Franczyzobiorcami, udostępniane są im różne świadczenia (np. prawo do używania znaku towarowego i (…), know-how, materiały marketingowe itp.). Wnioskodawca otrzymuje w zamian wynagrodzenie, które ustalane jest jako zryczałtowane i jest ew. zwiększane o procent obrotów Franczyzobiorców z tytułu świadczenia Nauki Programowania.
Wyłącznie Wnioskodawca oraz Franczyzobiorcy wykorzystują stronę internetową Wnioskodawcy oraz (…) do zawierania umów z Klientami.
Płatności na rzecz Wnioskodawcy
(…) nie rozlicza się z Klientami w formie gotówkowej, wszelkie płatności związane z Nauką Programowania odbywają się poprzez pośrednika płatności ((…)). Z technicznego punktu widzenia, płatności odbywają się poprzez (…) Klienta znajdujący się na stronie internetowej wnioskodawcy ("(…) "), który wspierany jest przez (…). Poprzez stronę internetową Wnioskodawcy odbywa się przetwarzanie płatności.
Wnioskodawca rozlicza się z Franczyzobiorcami w formie bezgotówkowej, podstawą wzajemnych rozliczeń są pisemne umowy i wystawione faktury.
W przypadku Klientów, wynagrodzenie za świadczenie Nauki Programowania odbywa się poprzez stronę internetową, która odsyła do pośredników płatności, np. bramki płatności (…), w ramach której można opłacić usługę online, (…). System (…) umożliwia w ten sposób płatności ratalne.
(…) ewidencjonuje sprzedaż usług na rzecz Klientów na podstawie umów zawieranych z klientami, w zależności od ustalonego wariantu współpracy. Wnioskodawca korzysta w tym zakresie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na podstawie kas rejestrujących. (…) wystawia faktury imienne wyłącznie na prośbę Klientów, co następuje sporadycznie.
Uzupełnienie wniosku z dnia 31 października 2024 r.
Na pytanie dotyczące wskazania, czy oprogramowanie (…) jest dostępne dla Klientów Franczyzobiorców?
Odpowiedzieli Państwo:
Nie, (…) nie jest dostępny dla Klientów Franczyzobiorców. (…) to narzędzie udostępniane Franczyzobiorcom na podstawie umów franczyzy do indywidualnego wykorzystania przez każdego z Franczyzobiorców. Każdy z Franczyzobiorców uzyskuje indywidualną licencję do korzystania z (…) przez okres trwania umowy franczyzowej. Korzystanie z (…) ułatwia pracę i świadczenie usług na rzecz Klientów, w (…) załączane są materiały szkoleniowe, które są przygotowywane przez Wnioskodawcę i udostępniane Franczyzobiorcom. Inne istotne funkcje (…) to (…).
Klienci (…) oraz Klienci Franczyzobiorcy nie mają dostępu do funkcji (…). Korzystają oni wyłącznie z (…), który jest dostępny na stronie internetowej Wnioskodawcy.
Zastrzeżenia przy tym wymaga, że (…).
Bez (…) i strony internetowej Wnioskodawcy Franczyzobiorcy mogliby nadal prowadzić Kursy w formie stacjonarnej na rzecz Klientów (Kursantów), choć bez tych narzędzi byłoby to zadanie znacznie trudniejsze do realizacji.
Na pytanie dotyczące wskazania, czy Państwa strona internetowa jest dostępna dla Klientów Franczyzobiorców?
Odpowiedzieli Państwo:
Tak, strona internetowa Wnioskodawcy jest dostępna dla Klientów Franczyzobiorców – tam znajduje się (…) ((…)).
(…) stanowi wydzielona przestrzeń dla Klienta do zarządzania materiałami, zarządzania terminarzem oraz zajęciami oraz uzyskiwaną wiedzą. (…) służy do komunikowania się przez Wnioskodawcę oraz przez Franczyzobiorców z Klientami. Klienci oraz Klienci Franczyzobiorców logują się do (…) przez stronę internetową Wnioskodawcy.
Zastrzeżenia przy tym wymaga, że (…).
Franczyzobiorcami są wyłącznie podmioty prowadzące działalność gospodarczą, które podlegają rejestracji w (…) zgodnie z ustawą Prawo Przedsiębiorców lub w (…). Wnioskodawca rozlicza się z Franczyzobiorcami na podstawie faktury w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, świadczone usługi franczyzowe podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie zawiera umów franczyzowych z podmiotami, które nie zostały zarejestrowane w rejestrze przedsiębiorców. Przed zawarciem umowy franczyzowej, kandydat na Franczyzobiorcę podlega weryfikacji w publicznie dostępnych rejestrach.
Na pytanie dotyczące wskazania, czy podczas zawierania umów przez Franczyzobiorców ze swoimi Klientami obowiązuje taki sam schemat jaki wskazano w pkt. 2.1.11 Wniosku:
(…) (…) zawiera umowy z Klientami online. Warunki współpracy z Klientami znajdują się na stronie internetowej Wnioskodawcy (…)
Odpowiedzieli Państwo:
Opisany powyżej model zawierania umów z Klientami Franczyzobiorców jest taki sam jak w przypadku Klientów Wnioskodawcy, z zastrzeżeniem tego, że Franczyzobiorcy nie uczestniczą w procesie oferowania usług oraz zawieraniu umów z Klientami, a także z zastrzeżeniem okoliczności/odrębności przedstawionych w kolejnych zdaniach.
Proces zawierania umów z Klientami jest bardzo zbliżony w przypadku Franczyzobiorców. Umowy takie są zawierane wyłącznie online, czyli poprzez stronę internetową Wnioskodawcy. Na stronie internetowej Wnioskodawcy generowana jest umowa, której stroną jest Wnioskodawca (dla wszystkich Kursów prowadzonych w formie online oraz wybranych Kursów organizowanych w formie tradycyjnej/stacjonarnej) lub dany Franczyzobiorca (dla Kursów organizowanych w formie stacjonarnej w przydzielonym obszarze terytorialnym danego Franczyzobiorcy). Innymi słowy, jako administrator strony internetowej to Wnioskodawca generuje na stronie internetowej szablon umowy z Klientem, której stroną jest Franczyzobiorca i Klient. Taka umowa z Klientem stanowi następnie podstawę świadczenia usług przez Franczyzobiorcę na rzecz Klientów.
W przypadku zawarcia umowy z Klientem, otrzymuje on wygenerowaną umowę wraz z załącznikami. Zestaw dokumentów dla Klientów Franczyzobiorców jest powiększony o jeden dodatkowy dokument – wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych przez Wnioskodawcę, który jest administratorem strony internetowej, przez którą zawarta została umowa z Klientem.
Proces zawierania przez Klientów umów z Wnioskodawcą oraz Franczyzobiorcami został tak pomyślany, by Klient traktował Wnioskodawcę oraz Franczyzobiorców jako jeden podmiot. Innymi słowy, dzięki szerokiej współpracy w ramach umów franczyzowych oraz przekazywanemu know-how do Franczyzobiorców, Klient otrzymuje ten sam poziom usługi, niezależnie od formy świadczonych usług (zajęcia online vs. zajęcia stacjonarne) oraz miejsca gdzie te usługi są świadczone. W konsekwencji, Wnioskodawca ponosi również ryzyko wizerunkowe spowodowane np. niezadowoleniem danego Klienta z danego Kursu.
Na pytanie dotyczące wskazania, czy Państwa strona internetowa umożliwia ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia pomiędzy Franczyzobiorcami a ich Klientami?
Odpowiedzieli Państwo:
Strona internetowa Wnioskodawcy umożliwia zawarcie umowy pomiędzy Wnioskodawcą a Klientem lub pomiędzy Franczyzobiorcą a Klientem. Przed zawarciem umowy Klientowi podawana jest m.in. liczba zająć w ramach kursu oraz cena za poszczególne zajęcia. W ten sposób ustalana jest łączna cena za Kurs, który Klient opłaca w formie online.
Wnioskodawca zwraca w tym miejscu uwagę na sposób rozpoczęcia współpracy z poszczególnymi Franczyzobiorcami. Proces ten nie jest zautomatyzowany – (…).
Na pytanie dotyczące wskazania, czy na Państwa stronie internetowej są oferowane usługi świadczone przez Franczyzobiorców, czy uzyskują oni dostęp do Państwa strony internetowej?
Odpowiedzieli Państwo:
Strona internetowa Wnioskodawcy umożliwia zawarcie umowy pomiędzy Wnioskodawcą a Klientem lub pomiędzy Franczyzobiorcą a Klientem. Przed zawarciem umowy Klientowi podawana jest m.in. liczba zająć w ramach Kursu oraz cena za poszczególne zajęcia. W ten sposób ustalana jest łączna cena za Kurs, który Klient opłaca w formie online. Mając na uwadze, że Wnioskodawca oraz Franczyzobiorcy świadczą tożsame usługi na rzecz Klientów, to na stronie internetowej oferowane są usługi zarówno Wnioskodawcy oraz Franczyzobiorców (strona internetowa nie rozróżnia usługodawcy aż do momentu wygenerowania szablonu umowy z Klientem). W przypadku, gdy poprzez stronę internetową Wnioskodawcy zostanie zawarta umowa z Franczyzobiorcą (Wnioskodawca posiada stosowne umocowanie prawne do pośredniczenia w takim procesie), to wówczas Wnioskodawca przekazuje wszelkie niezbędne informacje do Franczyzobiorcy. Udział Wnioskodawcy, jako pośrednika, w procesie zawierania umów pomiędzy Klientami a Franczyzobiorcami jest istotny z punktu interesów majątkowych Wnioskodawcy – to od liczby Kursantów (Klientów) uzależnione jest wynagrodzenie Wnioskodawcy przewidziane w poszczególnych umowach franczyzy.
Franczyzobiorcy nie mają możliwości rejestrowania się na stronie internetowej Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie udostępnia Franczyzobiorcom przestrzeni na swojej stronie internetowej, z zastrzeżeniem zaprojektowania zakresu (…). Swoje propozycje Franczyzobiorcy załączają w (…), (…).
Poza ww. funkcjami, Franczyzobiorcy nie mają żadnych uprawnień do strony internetowej Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest w pełni świadomy któremu Franczyzobiorcy udostępnia ograniczone funkcje swojej strony internetowej (pośrednio, poprzez (…) - Wnioskodawca rozwija ten wątek w kolejnych odpowiedziach). Z punktu widzenia Franczyzobiorcy, (…) nie jest wykorzystywany do oferowania i sprzedaży usług oraz nie jest wykorzystywany do komunikacji z Klientami – (…) wykorzystywany jest wewnętrznie do komunikacji z Wnioskodawcą, zarządzania Kursami, monitorowania płatności oraz pełni funkcję kalendarza.
Na pytanie dotyczące wskazania, czy udostępniają Państwo swoją stronę internetową na rzecz jednego Franczyzobiorcy (sprzedawcy) indywidualnie i każdorazowo strona ta działa na rzecz jednego Franczyzobiorcy, nie łącząc wielu sprzedawców (Franczyzobiorców) w jednym miejscu?
Odpowiedzieli Państwo:
(…)
Odnosząc się wprost do zadanego pytania, wskazać należy, że Wnioskodawca generuje, poprzez swoją stronę internetową, umowy o świadczenie usług przez poszczególnych Franczyzobiorców zgodnie z przyjętym przydziałem terytorialnym. Do momentu otrzymania szablonu umowy o świadczenie usług, Klient nie jest świadomy, który dokładnie podmiot będzie świadczył na jego rzecz usługi (Klient poznaje dane identyfikacyjne Franczyzobiorcy, np. numer z (…), numer (…), nazwa i adres usługodawcy itp., dopiero przed zaakceptowaniem warunków umowy i przed dokonaniem płatności za Kurs).
Wnioskodawca nie udostępnia Franczyzobiorcom funkcji administratora strony internetowej. Wnioskodawca zapewnia Franczyzobiorcom na swojej stronie internetowej bardzo wąskie uprawnienia, co zostało już wskazane wcześniej. Franczyzobiorcy nie oferują oraz nie reklamują samodzielnie swoich usług (zajmuje się tym Wnioskodawca), nie mają oni żadnego wpływu poprzez stronę internetową Wnioskodawcy na sprzedaż swoich usług (to Wnioskodawca dokonuje podziału terytorialnego Franczyzobiorców, a zatem to Klient wybiera Franczyzobiorcę).
Na pytanie dotyczące wskazania, czy udostępniają Państwo oprogramowanie (…) na rzecz jednego Franczyzobiorcy (sprzedawcy) indywidualnie i każdorazowo oprogramowanie to działa na rzecz jednego Franczyzobiorcy, nie łącząc wielu sprzedawców (Franczyzobiorców) w jednym miejscu?
Odpowiedzieli Państwo:
Odnosząc się wprost do zadanego pytania, wskazać należy, że prawo Franczyzobiorcy do korzystania z (…) wynika z zawartej umowy franczyzy z Franczyzobiorcą. Wnioskodawca nie zawiera grupowych umów o świadczenie usług z Franczyzobiorcami, a każdy Franczyzobiorca zawiera odrębną umowę o współpracy z Wnioskodawcą. Każdy z Franczyzobiorców korzysta z (…) w sposób wynikający z umowy franczyzy. Wnioskodawca nie różnicuje zakresu praw i obowiązków dla poszczególnych Franczyzobiorców lub grup Franczyzobiorców. Udostępniany do Franczyzobiorców (...) nie służy sprzedaży usług, jest to narzędzie do zarządzania świadczeniem usług, do rozliczania się przez Franczyzobiorców z Wnioskodawcą oraz do kontaktu przez Franczyzobiorców z Wnioskodawcą po zawarciu umowy. Wnioskodawca udostępnia jedynie (…) do indywidualnego wykorzystywania go przez Franczyzobiorców.
Do kontaktu z Klientami służy (…) na stronie internetowej Wnioskodawcy – dotyczy to zarówno Klientów Wnioskodawcy jak i Klientów Franczyzobiorców.
Pytania
1.Czy Wnioskodawca wykonuje "stosowne czynności", o których mowa w art. 75a ust. 1 pkt 20 ustawy ?
2.Czy (...) oraz strona internetowa Wnioskodawcy stanowią "platformę" w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 Ustawy ?
3.Czy Wnioskodawca stanowi "operatora platformy" w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 10 Ustawy ?
4.Czy Wnioskodawca zobowiązany jest do raportowania zgodnie z art. 75b ust. 1 i 4 Ustawy ?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad.1. Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca nie wykonuje "stosownych czynności", o których mowa w art. 75a ust. 1 pkt 20 Ustawy.
Ad. 2. Zdaniem Wnioskodawcy, (...) oraz strona internetowa Wnioskodawcy nie stanowi "platformy" w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 Ustawy.
Ad. 3. Zdaniem Wnioskodawcy, nie stanowi on "operatora platformy" w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 10 Ustawy.
Ad. 4. Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on zobowiązany do raportowania zgodnie z art. 75b ust. 1 i 4 Ustawy.
UZASADNIENIE
Część ogólna
Zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 20 Ustawy przez stosowną czynność rozumie się przez jedną z poniższych czynności wykonywaną za wynagrodzeniem:
a) udostępnienie nieruchomości, ich części, w tym pomieszczeń przynależnych, lub udziału w nieruchomościach,
b) usługę świadczoną osobiście obejmującą pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy,
c) sprzedaż towarów,
d) udostępnienie środka transportu
- z wyjątkiem czynności wykonywanej przez sprzedawcę będącego pracownikiem raportującego operatora platformy lub podmiotu powiązanego raportującego operatora platformy;
Przez sprzedawcę w rozumieniu Ustawy rozumieć należy użytkownika platformy będącego osobą fizyczną albo podmiotem, który w dowolnym momencie okresu sprawozdawczego jest zarejestrowany na platformie i wykonuje stosowną czynność (art. 75 ust. 1 pkt 18 Ustawy). Ustawa definiuje również aktywnego sprzedawcę jako sprzedawcę, który wykonuje stosowną czynność w okresie sprawozdawczym albo któremu przysługuje wynagrodzenie w związku z wykonywaniem stosownej czynności w okresie sprawozdawczym (art. 75 ust. 1 pkt 1 Ustawy).
Ustawa wprowadza również termin operatora platformy, przez którego należy rozumieć podmiot, który zawiera umowy ze sprzedawcami w celu udostępnienia im platformy albo jej części (art. 75 ust. 1 pkt 10 Ustawy).
Z kolei platformę stanowi:
a) oprogramowanie, w tym stronę internetową albo jej część,
b) aplikacje, w tym aplikacje mobilne
- które są dostępne dla użytkowników i umożliwiają sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników, a także ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia z tytułu stosownej czynności;
Jednocześnie, nie stanowi platformy oprogramowanie, które, nie ingerując w wykonywanie stosownej czynności, umożliwia wyłącznie:
1) przetwarzanie płatności w odniesieniu do stosownej czynności lub
2) wystawianie przez użytkowników ofert lub reklamowanie przez nich stosownej czynności, lub
3) przekierowywanie lub przenoszenie użytkowników na platformę.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.
W ocenie Wnioskodawcy, prowadząc działalność gospodarczą zarówno w zakresie Nauki Programowania jak i świadczenia usług franczyzowych nie wykonuje on stosownych czynności w rozumieniu Ustawy, ponieważ w stosunku do Wnioskodawcy zastosowanie znajduje przesłanka wyłączająca z ostatniego zdania z art. 75 ust. 1 pkt 20 Ustawy. Zarówno świadczenie Nauki Programowania, jak i świadczenie usług franczyzowych odbywać się będzie z wykorzystaniem (…) i strony internetowej Wnioskodawcy, ale jednocześnie z udziałem pracowników lub współpracowników (…).
W ocenie Wnioskodawcy, termin "pracownik", o którym mowa w dyspozycji art. 75 ust. 1 pkt 20 Ustawy należy rozumieć szeroko, zatem nie tylko jako osobę fizyczną zatrudnioną na podstawie stosunku pracy, ale również jako osobę współpracującą z danym podmiotem (operatorem platformy) na podstawie umów cywilnoprawnych. W konsekwencji, strona internetowa Wnioskodawcy oraz (…) nie stanowią "platformy" w rozumieniu Ustawy.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.
W ocenie Wnioskodawcy, zarówno (…) jak i strona internetowa Wnioskodawcy nie stanowią platformy w rozumieniu Ustawy, ponieważ są wykorzystywane przez (…) na własne potrzeby (w przypadku Nauki Programowania).
W zakresie usług franczyzowych, funkcjonalność (…) oraz strony internetowej Wnioskodawcy polega na pośredniczeniu w zawieraniu transakcji przez Franczyzobiorców z ich Klientami. Innymi słowy, Wnioskodawca nie ingeruje w zawieranie umów przez Franczyzobiorców z ich Klientami, poza tym, że proces zawarcia umowy odbywa się poprzez stronę internetową Wnioskodawcy oraz (…).
W konsekwencji, (…) oraz strona internetowa Wnioskodawcy nie stanowią "platformy" w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 Ustawy.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.
Zdaniem Wnioskodawcy, skoro (…) i strona internetowa Wnioskodawcy nie stanowią "platformy" w rozumieniu Ustawy, to Wnioskodawca nie jest "operatorem platformy" z art. 75 ust. 1 pkt 10 Ustawy, mimo że strona internetowa Wnioskodawcy oraz (…) są wykorzystywane przez Franczyzobiorców do zawierania umów z Klientami.
Co istotne, w świetle Ustawy trudno uznać Franczyzobiorców za "sprzedawców" – Franczyzobiorcy nie podlegają bowiem rejestracji na stronie internetowej Wnioskodawcy lub w (…), a taki warunek wynika z literalnego brzmienia art. 75 ust. 1 pkt 18 Ustawy.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4.
Mając na uwadze powyższe ustalenia, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do raportowania zgodnie z art. 75b ust. 1 pkt 1 lub 4 Ustawy. Stanowisko Wnioskodawcy wynika również z ratio legis nowych przepisów wprowadzonych do ustawy na podstawie tzw. Dyrektywy DAC7 – mają one dotyczyć platform sprzedażowych takich jak (…), (…), (…) itp., poprzez które użytkownicy mogą (…).
Taka sytuacja nie będzie miała miejsca na stronie internetowej Wnioskodawcy oraz nie będzie do tego służył (…). Będą one bowiem wykorzystywane na własne potrzeby oraz do pośredniczenia w transakcjach dokonywanych przez Franczyzobiorców.
Wnioskodawca wskazuje również poniżej na fragmenty z uzasadnienia do ustawy wprowadzającej obowiązek raportowania z art. 75 ust. 1 i 4 Ustawy (Ustawa z dnia 23 maja 2024 r. o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw; Dz. U. poz. 879), które potwierdzają, że Wnioskodawca nie podlega przedmiotowym obowiązkom:
·„Stosowne czynności są świadczone bezpośrednio przez sprzedawców będących osobami trzecimi na rzecz użytkowników, ale mogą być także świadczone pośrednio, tj. kiedy platforma najpierw kupuje takie usługi/towary, a następnie oferuje je we własnym imieniu użytkownikom, jednak w rzeczywistości na rzecz konkretnych sprzedawców. W sytuacji jednak, gdy platforma działa w imieniu swoim, ale i na swoją rzecz (działa więc w istocie jako typowy sklep internetowy), czynności takie nie podlegają raportowaniu.";
·"6. Sprzedawcy - obejmuje ona zarówno osoby fizyczne, jak i podmioty, bez względu na to, czy prowadzą one zarejestrowaną działalność gospodarczą. Szerokie podejście do tej definicji ma na celu przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania i ma pomóc administracji podatkowej w ujawnieniu sprzedawców, którzy próbują ukryć swoją działalność i przychody w tzw. szarej strefie na platformach cyfrowych.";
·"Stosowne czynności obejmują zarówno krótkoterminowe, jak i długoterminowe stosunki prawne, o różnym charakterze (m.in. dzierżawa, najem, użytkowanie). Stosownymi czynnościami są również usługi świadczone osobiście (np. usługi przewozu osób, transportowe/dostawcze czy drobne usługi codzienne, takie jak hydrauliczne, roboty budowlane, usługi fryzjerskie itp.), a także sprzedaż towarów i udostępnienie środków transportu (np. najem). Zakres takiej sprawozdawczości nie powinien obejmować działalności prowadzonej przez sprzedawcę działającego w roli pracownika operatora platformy (co znajduje odzwierciedlenie w art. 75a ust. 1 pkt 20).".
Pismem z dnia 31 października 2024 r. uzupełnili Państwo stanowisko, w tym w kontekście uzupełnienia/doprecyzowania opisu stanu faktycznego, wskazując:
Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle uzupełnionego/doprecyzowanego opisu stanu faktycznego nie podlega on obowiązkowi raportowania z Ustawy, zarówno w trybie art. 75b ust. 1 i ust. 4 Ustawy. Przede wszystkim wskazać należy, że Franczyzobiorcy nie stanowią, wbrew sugestiom Organu w pytaniach nr 6 i 7 Wezwania, sprzedawców w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 18 Ustawy, czyli użytkowników platformy będących osobami fizycznymi albo podmiotami, którzy w dowolnym momencie okresu sprawozdawczego są zarejestrowani na platformie i wykonują stosowne czynności.
Franczyzobiorcy nie podlegają rejestracji na stronie internetowej oraz w (…) Wnioskodawcy. Z punktu widzenia Franczyzobiorców nie oferują na stronie internetowej Wnioskodawcy swoich usług. Z kolei (…) jest im udostępniany na podstawie umów cywilnoprawnych, na podstawie indywidualnych licencji, do indywidualnego wykorzystania. (…) jest wykorzystywany wyłącznie na potrzeby wewnętrzne, nie stanowi on platformy do komunikacji pomiędzy Klientami a Wnioskodawcę oraz pomiędzy Franczyzobiorcami a Klientami Franczyzobiorców. (…) jest jedynie narzędziem ułatwiającym i usprawniającym pracę Wnioskodawcy oraz Franczyzobiorców, ale nie jest on w żaden sposób udostępniany Klientom, w przeciwieństwie do strony internetowej Wnioskodawcy, która zawiera (…). Korzystanie z (…) nie jest niezbędne do świadczenia usług na rzecz Klientów (prowadzenia Kursów w formie stacjonarnej).
Bazując na zaktualizowanym/doprecyzowanym stanie faktycznym sprawy, nie sposób stwierdzić, że Franczyzobiorcy są zarejestrowani na platformie w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 Ustawy. Prawo używania strony internetowej Wnioskodawcy jest bowiem bardzo ograniczone (to Wnioskodawca oferuje usługi Franczyzobiorców), a (…) jest wykorzystywany przez Franczyzobiorców na podstawie odrębnych umów cywilnoprawnych, ale wyłącznie do świadczenia usług (prowadzenia Kursów) w formie stacjonarnej. Zarówno (...) jak i strona internetowa Wnioskodawcy nie stanowią przestrzeni dla Franczyzobiorców do świadczenia usług na rzecz Klientów (Kursantów) – Franczyzobiorcy nie świadczą usług w formie online, zatem nie realizują stosownej czynności w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 20 lit. b) Ustawy.
Zarówno (…) jak i strona internetowa Wnioskodawcy nie stanowi przestrzeni dla Franczyzobiorców do oferowania swoich usług, ponieważ tym zajmuje się Wnioskodawca. Z kolei wobec braku świadczenia usług w formie online, Franczyzobiorcy wykorzystują (...) do zarządzania swoją pracą, Kursami, płatnościami i komunikacją z Wnioskodawcą. Do komunikacji z Klientami służy wyłącznie (…).
Podsumowując, brak obowiązku raportowania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w szerszym zakresie (na podstawie art. 75b ust. 1 pkt 1 Ustawy) oraz w węższym zakresie (na podstawie art. 75b ust. 1 pkt 4 Ustawy) wynika przede wszystkich z kilku okoliczności:
1) Wnioskodawca nie spełnia definicji "sprzedawcy" z Ustawy a zakres świadczonych przez niego usług nie stanowi "stosownych czynności" z Ustawy – taki status wymaga spełnienia łącznie dwóch przesłanek, tj. rejestracji na platformie w rozumieniu Ustawy oraz wykonywaniu w okresie sprawozdawczym stosownych czynności z Ustawy; oba te warunki nie są spełnione w przypadku Wnioskodawcy, ponieważ Wnioskodawca nie podlega rejestracji na swojej stronie internetowej (platformie) oraz nie wykonuje "stosownych czynności" – swoją stronę internetową wykorzystuje na własne potrzeby, na podobnych zasadach jak działa sklep internetowy;
2) Franczyzobiorcy nie spełniają definicji "sprzedawcy" z Ustawy a zakres świadczonych przez nich usług nie stanowi "stosownych czynności" z Ustawy – podobnie jak Wnioskodawca, Franczyzobiorcy nie podlegają rejestracji na stronie internetowej Wnioskodawcy i nie wykonują "stosownej czynności"; Zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 20 lit. b) Ustawy, świadczone usługi mogłyby zostać zakwalifikowane jako "stosowna czynność" m.in. wtedy, gdyby Klient zażądał jej wykonania fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy; W przedmiotowej sprawie Klient nie może przedstawić takiego żądania, ponieważ z zawieranych umów z Franczyzobiorcami wynika, że Kursy są świadczone wyłącznie w formie stacjonarnej, zatem nie jest możliwe wykonanie świadczenia w formie offline zamiast online (Franczyzobiorcy nie dysponują narzędziami do prowadzenia Kursów w formie online).
Wnioskodawca zwraca również uwagę na ratio legis przepisów implementowanych do Ustawy przez Dyrektywę DAC7 – podstawowym celem tych przepisów jest przeciwdziałaniu zjawisku unikania opodatkowania przez podmioty niezarejestrowane dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej. W takim przypadku jak opisany przypadek Wnioskodawcy, taka sytuacja nie występuje. Franczyzobiorcami mogą być wyłącznie podmioty zarejestrowane w rejestrze przedsiębiorców, Wnioskodawca dysponuje pełnymi danymi umożliwiającymi jego identyfikację.
Z powyższych względów Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie ciążą na nim obowiązki raportowania z Ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:
-uznania oprogramowania (...)oraz strony internetowej Wnioskodawcy za platformę w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami,
-uznania Wnioskodawcy za operatora platformy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 10 ustawy oraz
-uznania świadczonych przez Wnioskodawcę usług za stosowne czynności w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 20 ustawy - jest nieprawidłowe,
-uznania czy Wnioskodawca jest zobowiązany do składania informacji o sprzedawcach zgodnie z art. 75b ust. 1 i 4 ustawy - jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (Dz.U. z 2023 r. poz. 241 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o operatorze platformy - rozumie się przez to podmiot, który zawiera umowy ze sprzedawcami w celu udostępnienia im platformy albo jej części.
Zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o platformie - rozumie się przez to, z zastrzeżeniem ust. 2:
a) oprogramowanie, w tym stronę internetową albo jej część,
b) aplikacje, w tym aplikacje mobilne
- które są dostępne dla użytkowników i umożliwiają sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników, a także ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia z tytułu stosownej czynności.
W myśl art. 75a ust. 1 pkt 13, 14 i 16 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o:
13) podmiocie - rozumie się przez to osobę prawną, jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej lub trust, a także umowę, w szczególności spółki cywilnej, na podstawie której strony, które ją zawarły, zamierzają wspólnie realizować określone w niej cele lub zadania;
14) raportującym operatorze platformy - rozumie się przez to raportującego operatora platformy z Unii Europejskiej i raportującego operatora platformy spoza Unii Europejskiej;
16) raportującym operatorze platformy z Unii Europejskiej - rozumie się przez to operatora platformy, z wyjątkiem wyłączonego operatora platformy, będącego rezydentem do celów podatkowych w Rzeczypospolitej Polskiej albo innym państwie członkowskim, a w przypadku gdy operator platformy nie ma rezydencji do celów podatkowych w państwie członkowskim - operatora platformy, który:
a) jest zarejestrowany w państwie członkowskim, przy czym nie stanowi rejestracji dokonanie jednorazowej rejestracji zgodnie z art. 75u ust. 1, lub
b) posiada miejsce zarządu, w tym faktyczny zarząd, w państwie członkowskim, lub
c) posiada zagraniczny zakład w państwie członkowskim i nie jest kwalifikowanym operatorem platformy spoza Unii Europejskiej.
Natomiast zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 18 i 19 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o:
18) sprzedawcy - rozumie się przez to użytkownika platformy będącego osobą fizyczną albo podmiotem, który w dowolnym momencie okresu sprawozdawczego jest zarejestrowany na platformie i wykonuje stosowną czynność;
19) sprzedawcy podlegającym raportowaniu - rozumie się przez to aktywnego sprzedawcę niebędącego wyłączonym sprzedawcą, który jest rezydentem w państwie uczestniczącym lub udostępnił nieruchomość położoną w państwie uczestniczącym.
Na podstawie art. 75a ust. 1 pkt 20 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o stosownej czynności - rozumie się przez to jedną z poniższych czynności wykonywaną za wynagrodzeniem:
a) udostępnienie nieruchomości, ich części, w tym pomieszczeń przynależnych, lub udziału w nieruchomościach,
b) usługę świadczoną osobiście obejmującą pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy,
c) sprzedaż towarów,
d) udostępnienie środka transportu
- z wyjątkiem czynności wykonywanej przez sprzedawcę będącego pracownikiem raportującego operatora platformy lub podmiotu powiązanego raportującego operatora platformy;
Ponadto zgodnie z art. 75a ust. 2 ustawy:
Nie stanowi platformy oprogramowanie, które, nie ingerując w wykonywanie stosownej czynności, umożliwia wyłącznie:
1) przetwarzanie płatności w odniesieniu do stosownej czynności lub
2) wystawianie przez użytkowników ofert lub reklamowanie przez nich stosownej czynności, lub
3) przekierowywanie lub przenoszenie użytkowników na platformę.
Ponadto zgodnie z art. 75b ust. 1 ustawy :
Raportujący operator platformy przekazuje Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczą informację o sprzedawcach podlegających raportowaniu za okres sprawozdawczy, zwaną dalej „informacją o sprzedawcach”, w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego, w którym raportujący operator platformy zidentyfikował sprzedawcę jako sprzedawcę podlegającego raportowaniu.
Ponadto zgodnie z art. 75b ust. 4 ustawy :
Wyłączony operator platformy najpóźniej w dniu rozpoczęcia działalności jako operator platformy oraz w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego wskazuje w informacji o sprzedawcach, że przyjęty model biznesowy platformy nie obejmuje sprzedawców podlegających raportowaniu.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in., że:
·są Państwo polskim rezydentem podatkowym,
·w ramach prowadzonej działalności świadczą Państwo odpłatnie usługi w zakresie nauki programowania (…),
·osiągają Państwo również przychody (mniej niż 10%) z tytułu umów franczyzy. Udostępniają Państwo Franczyzobiorcom (podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, zarejestrowanym w (…) lub w (…)), świadczącym tożsame usługi Nauki Programowania, m.in. licencję na korzystanie ze znaku towarowego, prawo do korzystania z wewnętrznego oprogramowania ((…)) oraz materiały szkoleniowe,
·w ramach prowadzonych rodzajów działalności wykorzystujecie Państwo oraz udostępniacie Franczyzobiorcom oprogramowanie (…) oraz stronę internetową.
W odniesieniu do oprogramowania (…) wskazali Państwo:
·oprogramowanie (…), to program komputerowy służący do zarządzania relacjami z aktualnymi i potencjalnymi klientami, wspomaga Państwa w zarządzaniu danymi w zakresie: zarządzania sprzedażą, bazy danych o kontrahentach, planowania pracy, zarządzania projektami, raportowania, zarządzania innymi danymi oraz komunikacji wewnętrznej. Są Państwo wyłącznym właścicielem oraz wyłącznym operatorem programu. Oprogramowanie to jest udostępniane odpłatnie Franczyzobiorcom w ramach umów franczyzowych z którego korzystają w tożsamym zakresie co Państwo,
·jest to narzędzie do indywidualnego wykorzystania przez każdego z Franczyzobiorców. Każdy z Franczyzobiorców uzyskuje indywidualną licencję do korzystania z (…) przez okres trwania umowy franczyzowej. Korzystanie z (…) ułatwia pracę i świadczenie usług na rzecz Klientów, w (…) załączane są materiały szkoleniowe, które są przygotowywane przez Państwa i udostępniane Franczyzobiorcom. Inne istotne funkcje (…) to (…),
·Franczyzobiorcy nie wykorzystują (…) do świadczenia usług dla Klientów, ponieważ Franczyzobiorcy świadczą usługi wyłącznie stacjonarnie. Oprogramowanie (…) nie jest dostępne dla Państwa klientów oraz dla klientów Franczyzobiorców,
·(…) nie jest wykorzystywany do oferowania i sprzedaży usług oraz nie jest wykorzystywany do komunikacji z Klientami - (…) wykorzystywany jest wewnętrznie do (…).
W odniesieniu do strony internetowej podali Państwo następujące informacje:
·Państwa strona internetowa jest dostępna dla Państwa Klientów jak również dla Klientów Franczyzobiorców – na stronie internetowej znajduje się (…),
·(…) stanowi wydzieloną przestrzeń dla Klienta do zarządzania materiałami, terminarzem, zajęciami oraz uzyskiwaną wiedzą. (…) służy do komunikowania się przez Państwa z Klientami oraz przez Franczyzobiorców z Klientami. Klienci oraz Klienci Franczyzobiorców logują się do (…) przez Państwa stronę internetową,
·Państwa strona internetowaumożliwia zawarcie umowy pomiędzy Państwem a Klientem lub pomiędzy Franczyzobiorcą a Klientem. Mając na uwadze, że Państwo oraz Franczyzobiorcy świadczą tożsame usługi na rzecz Klientów, to na stronie internetowej oferowane są usługi zarówno Państwa oraz Franczyzobiorców (strona internetowa nie rozróżnia usługodawcy aż do momentu wygenerowania szablonu umowy z Klientem). W przypadku, gdy poprzez Państwa stronę internetowązostanie zawarta umowa z Franczyzobiorcą (posiadają Państwo stosowne umocowanie prawne do pośredniczenia w takim procesie), to wówczas przekazują Państwo wszelkie niezbędne informacje do Franczyzobiorcy,
·Franczyzobiorcy nie mają możliwości rejestrowania się na Państwa stronie internetowej.Nie udostępniają Państwo Franczyzobiorcom przestrzeni na swojej stronie internetowej, z zastrzeżeniem zaprojektowania zakresu (…). Swoje propozycje Franczyzobiorcy załączają w (…), (…),
·poza ww. funkcjami, Franczyzobiorcy nie mają żadnych uprawnień do Państwa strony internetowej. Są Państwo w pełni świadomi któremu Franczyzobiorcy udostępniają ograniczone funkcje swojej strony internetowej (pośrednio, poprzez (…)),
·nie udostępniają Państwo Franczyzobiorcom funkcji administratora strony internetowej. Zapewniają Państwo Franczyzobiorcom na swojej stronie internetowej bardzo wąskie uprawnienia. Franczyzobiorcy nie oferują oraz nie reklamują samodzielnie swoich usług (Państwo się tym zajmują), nie mają oni żadnego wpływu poprzez stronę internetową na sprzedaż swoich usług (to Państwo dokonują podziału terytorialnego Franczyzobiorców, Klient wybiera Franczyzobiorcę).
Sposób zawierania umów z Klientami:
·zawierają Państwo umowy o świadczenie usług z Klientami online, a warunki współpracy znajdują się na stronie internetowej, ((…)).
Proces zawierania umów z klientami Franczyzobiorców:
·jest bardzo zbliżony do opisanego powyżej sposobu zawierania umów z Państwa Klientami, z zastrzeżeniem tego, że Franczyzobiorcy nie uczestniczą w procesie oferowania usług oraz zawieraniu umów z Klientami,
·umowy pomiędzy Franczyzobiorcą a Klientem zawierane są również w formie online poprzez Państwa stronę internetową, w taki sposób, że na stronie internetowej generowana jest umowa, której stroną są Państwo (dla wszystkich Kursów prowadzonych w formie online oraz wybranych Kursów organizowanych w formie tradycyjnej/stacjonarnej) lub dany Franczyzobiorca (dla Kursów organizowanych w formie stacjonarnej w przydzielonym obszarze terytorialnym danego Franczyzobiorcy). Państwo jako administrator strony internetowej generuje szablon umowy z Klientem, której stroną jest Franczyzobiorca i Klient. Taka umowa z Klientem stanowi następnie podstawę świadczenia usług przez Franczyzobiorcę na rzecz Klientów. Proces zawierania przez Klientów umów z Państwem oraz Franczyzobiorcami został tak pomyślany, by Klient traktował Państwa oraz Franczyzobiorców jako jeden podmiot,
·przed zawarciem umowy Klientowi podawana jest m.in. (…).
Działalność w zakresie Nauki Programowania:
·zajęcia prowadzone są stacjonarnie w pracowniach komputerowych oraz online,
·mają Państwo wyłączność na wszelkie Kursy online - są organizowane i przeprowadzane bezpośrednio przez Państwa, z wykorzystaniem strony internetowej, w tym (…), oraz wybrane Kursy w formie stacjonarnej,
·Franczyzobiorcy świadczą usługi na rzecz Klientów (Kursantów) wyłącznie stacjonarnie (bez formy zdalnej, online). Obszar działania Franczyzobiorców jest ograniczony terytorialnie – Państwa założeniem jest to, aby (…).
Umowy franczyzy:
·sposób rozpoczęcia współpracy z poszczególnymi Franczyzobiorcami nie jest zautomatyzowany - potencjalni Franczyzobiorcy zgłaszają się do Państwa telefonicznie lub poprzez wiadomość e-mail. Następnie organizowane jest spotkanie zapoznawcze, po czym kandydaci na Franczyzobiorców otrzymują zadanie do wykonania, tj. muszą przedstawić pomysł na prowadzenie działalności gospodarczej z wykorzystaniem Państwa marki. Kandydaci na Franczyzobiorców mają obowiązek przedstawić biznesplan, szacowany poziom przychodów i kosztów oraz wskazać lokalizację świadczonych usług (z wyłączeniem lokalizacji przydzielonej już uprzednio do innych Franczyzobiorców). Po ustaleniu warunków współpracy z Franczyzobiorcą, co następuje po negocjacjach, zawierana jest umowa franczyzowa i następuje wdrożenie. Nie zawierają Państwo grupowych umów o świadczenie usług z Franczyzobiorcami, każdy Franczyzobiorca zawiera odrębną umowę o współpracy z Państwem,
·następnie przekazują Państwo wszelkie niezbędne narzędzia: (…), narzędzia marketingowe oraz licencję do używania (…). Każdy z Franczyzobiorców korzysta z (…) w sposób wynikający z umowy franczyzy. Nie różnicują Pańswo zakresu praw i obowiązków dla poszczególnych Franczyzobiorców lub grup Franczyzobiorców,
·udostępniany dla Franczyzobiorców (…) nie służy sprzedaży usług, jest to narzędzie do zarządzania świadczeniem usług, do rozliczania się przez Franczyzobiorców z Państwem oraz do kontaktu przez Franczyzobiorców z Państwem po zawarciu umowy. Wnioskodawca udostępnia jedynie (…) do indywidualnego wykorzystywania go przez Franczyzobiorców,
·rozliczają się Państwo się z Franczyzobiorcami w formie bezgotówkowej na podstawie zawartych umów i wystawionych faktur.
Mając na uwadze powyższe, Państwa wątpliwość budzi, czy (…) oraz Państwa strona internetowa stanowią platformę w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy.
Zgodnie z art. 75a ust. pkt 12 ustawy ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o platformie rozumie się przez to, z zastrzeżeniem ust. 2:
a) oprogramowanie, w tym stronę internetową albo jej część,
b) aplikacje, w tym aplikacje mobilne
- które są dostępne dla użytkowników i umożliwiają sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników, a także ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia z tytułu stosownej czynności.
W analizowanej sprawie prowadzą Państwo działalność gospodarczą w zakresie Nauki Programowania oraz świadczenia usług franczyzowych z wykorzystaniem oprogramowania (…) oraz własnej strony internetowej. Oprogramowanie (…) oraz stronę internetową udostępniają Państwo również Franczyzobiorcom. Zatem oceny spełnienia przesłanek uznania oprogramowania (…) oraz strony internetowej należy dokonać z punktu widzenia ich wykorzystania przez Państwa w ramach prowadzonych rodzajów działalności oraz prowadzenia działalności przez Franczyzobiorców z wykorzystaniem oprogramowania oraz Państwa strony internetowej.
Jak podali Państwo w opisie zdarzenia przyszłego oprogramowanie (…) to program komputerowy wspomagający w zarządzaniu danymi.
Udostępniają Państwo odpłatnie oprogramowanie (…) również Franczyzobiorcom do indywidualnego wykorzystania przez każdego z Franczyzobiorców. Każdy z Franczyzobiorców uzyskuje indywidualną licencję do korzystania z (…) przez okres trwania umowy franczyzowej.
Oprogramowanie (…) stanowi narzędzie ułatwiające prowadzenie Państwa działalności oraz Franczyzobiorcom, (…).
Z uwagi na powyższy opis, w świetle brzmienia art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy, należy uznać, że oprogramowanie (…) nie spełnia ustawowej definicji platformy.
Dodatkowo należy zauważyć, że w przypadku wykorzystywania oprogramowania (…) jak również własnej strony internetowej przez Państwa we własnej działalności nie można mówić o platformie w rozumieniu przepisów ustawy. Świadczą Państwo usługi z wykorzystaniem oprogramowania oraz własnej strony internetowej.
W dalszej kolejności przeanalizowania wymaga, pod kątem spełnienia przesłanek definicji platformy, udostępnienie przez Państwa strony internetowej Franczyzobiorcom na potrzeby prowadzonej przez nich działalności.
Zgodnie z cytowaną wyżej definicją platformy, aby stwierdzić, że strona internetowa jest platformą, musi spełnić trzy warunki:
·być dostępna dla użytkowników,
·umożliwiać sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownych czynności,
·kwota wynagrodzenia za stosowne czynności musi być znana lub racjonalnie możliwa do ustalenia w rozsądny sposób przez operatora platformy.
W odniesieniu do strony internetowej podali Państwo, że jest ona dostępna m.in. dla Klientów Franczyzobiorców. Na stronie internetowej znajduje się (…), który służy do komunikowania się m.in. przez Franczyzobiorców z Klientami.
Strona internetowa umożliwia zawarcie umowy pomiędzy Franczyzobiorcami a ich Klientami. Mając na uwadze, że Państwo oraz Franczyzobiorcy świadczą tożsame usługi na rzecz Klientów, to na stronie internetowej oferowane są usługi zarówno Państwa oraz Franczyzobiorców (strona internetowa nie rozróżnia usługodawcy aż do momentu wygenerowania szablonu umowy z Klientem).
Nie udostępniają Państwo Franczyzobiorcom przestrzeni na swojej stronie internetowej, z zastrzeżeniem zaprojektowania zakresu (…). Swoje propozycje Franczyzobiorcy załączają w (…),(…).
W przypadku, gdy poprzez Państwa stronę internetową zostanie zawarta umowa z Franczyzobiorcą (posiadają Państwo stosowne umocowanie prawne do pośredniczenia w takim procesie), to wówczas przekazują Państwo wszelkie niezbędne informacje do Franczyzobiorcy. Taka umowa z Klientem stanowi następnie podstawę świadczenia usług przez Franczyzobiorcę na rzecz Klientów. Proces zawierania przez Klientów umów z Państwem oraz Franczyzobiorcami został tak pomyślany, by Klient traktował Państwa oraz Franczyzobiorców jako jeden podmiot.
Uwzględniając przytoczone powyżej informacje, należy uznać, że strona internetowa wnioskodawcy jest dostępna dla użytkowników (Franczyzobiorców i ich Klientów). Informacje do których odwołują się Państwo, a dotyczące ograniczonego zakresu uprawnień Franczyzobiorców do Państwa strony internetowej nie powodują odmiennej oceny w zakresie dostępności strony internetowej dla Franczyzobiorców. Warunkiem uznania dostępności strony internetowej dla użytkowników nie jest przyznanie uprawnień administratora tej strony, czy samodzielne oferowanie oraz reklamowanie swoich usług. Franczyzobiorcy mają możliwość zaprojektowania zakresu przedmiotowego kursów, liczby zajęć oraz długości kursów. Identyczne ceny oferowanych kursów Państwa oraz Franczyzobiorców są ustalane przez Państwa, co oznacza, że Franczyzobiorcy godzą się na zaproponowane przez Państwa ceny. Z powyższego opisu wynika zatem, że strona internetowa jest dostępna dla użytkowników.
Kolejnym elementem definicji platformy jest umożliwienie sprzedawcom łączności z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownych czynności
Stosownie do brzmienia art. 75a ust. 1 pkt 18 ustawy ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o sprzedawcy, rozumie się przez to użytkownika platformy będącego osobą fizyczną albo podmiotem, który w dowolnym momencie okresu sprawozdawczego jest zarejestrowany na platformie i wykonuje stosowną czynność.
W definicji sprzedawcy należy zwrócić uwagę na dwa elementy: „zarejestrowany na platformie” i „wykonuje stosowną czynność”.
W Państwa ocenie Franczyzobiorcy nie spełniają definicji sprzedawcy w rozumieniu ustawy z uwagi na brak rejestracji Franczyzobiorców na Państwa stronie internetowej.
Ustawa definiując pojęcie sprzedawcy nie precyzuje sformułowania „zarejestrowany na platformie”. Zgodnie z definicją słownikową „zarejestrować” oznacza „umieścić na liście” (źródło: https://sjp.pwn.pl/sjp/;2543816) lub „wpisać się lub zostać wciągniętym do rejestru” (źródło: https://sjp.pwn.pl/sjp/rejestracja;2573750.html).
Sformułowanie to należy interpretować szeroko. W związku z czym, nie można się zgodzić z Państwa stanowiskiem, iż Franczyzobiorcy nie spełniają definicji sprzedawcy, gdyż nie podlegają rejestracji na Państwa stronie internetowej. Sformułowanie „zarejestrowany na platformie” obejmuje bowiem również przypadki, gdy użytkownik (Franczyzobiorca) nawiązał stosunek umowny z właścicielem strony internetowej.
Podali Państwo, że sposób rozpoczęcia współpracy z Franczyzobiorcami nie jest zautomatyzowany. Potencjalni Franczyzobiorcy zgłaszają się do Państwa telefonicznie lub poprzez wiadomość e-mail, następnie organizowane jest spotkanie zapoznawcze, po czym kandydaci muszą przedstawić pomysł na prowadzenie działalności gospodarczej z wykorzystaniem Państwa marki. Kandydaci na Franczyzobiorców mają obowiązek przedstawić biznesplan, szacowany poziom przychodów i kosztów oraz wskazać lokalizację świadczonych usług. Po ustaleniu warunków współpracy, zawierana jest umowa franczyzowa.
Natomiast przez stosowną czynność ustawa definiuje jedną z poniższych czynności wykonywaną za wynagrodzeniem:
1.udostępnienie nieruchomości, ich części, w tym pomieszczeń przynależnych, lub udziału w nieruchomościach,
2.usługę świadczoną osobiście obejmującą pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy,
3.sprzedaż towarów,
4.udostępnienie środka transportu
- z wyjątkiem czynności wykonywanej przez sprzedawcę będącego pracownikiem raportującego operatora platformy lub podmiotu powiązanego raportującego operatora platformy.
W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego podali Państwo, że Franczyzobiorcy świadczą tożsame usługi na rzecz Klientów co Państwo w zakresie Nauki Programowania, przy czym Franczyzobiorcy świadczą usługi na rzecz Klientów (Kursantów) wyłącznie stacjonarnie. Zajęcia Nauki Programowania odbywają się w ustalonym wymiarze godzin tygodniowo i miesięcznie. Zakres przekazywanej wiedzy jest zależny od grupy wiekowej kursantów. Młodsze grupy Kursantów korzystają częściowo z narzędzi wspomagających Naukę Programowania, a starsze uczyły się profesjonalnych języków programowania.
Świadczone przez Franczyzobiorców usługi Nauki Programowania należy zatem rozpatrywać pod kątem spełnienia definicji stosownych czynności określonych w art. 75a ust. 1 pkt 20 lit. b) ustawy.
Z przytoczonych informacji wynika, że zajęcia Nauki Programowania odbywają się w ustalonym wymiarze godzin, w podziale na grupy wiekowe, w konkretnie określonym zakresie narzędzi wspomagających Naukę Programowania albo profesjonalnych języków programowania. Usługi Nauki Programowania wykonywane przez Franczyzobiorców są usługą świadczoną osobiście obejmującą pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym jednak nie są świadczone na żądanie użytkownika, a w konsekwencji nie spełniają definicji stosownej czynności w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 20 ustawy. Zatem Franczyzobiorcy nie spełniają definicji sprzedawcy w rozumieniu przepisów ustawy. Tym samym strona internetowa udostępniana przez Państwa Franczyzobiorcom na potrzeby prowadzonej przez nich działalności nie spełnia przesłanek definicji platformy w myśl art. 75a ust. pkt 12 ustawy.
Pomimo, że strona internetowa udostępniana przez Państwa Franczyzobiorcom na potrzeby prowadzonej przez nich działalności nie spełnia przesłanek definicji platformy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 2 należy uznać za nieprawidłowe z uwagi na jego uzasadnienie.
W związku z brakiem uznania oprogramowania (...) oraz strony internetowej wnioskodawcy za platformę, nie są Państwo operatorem platformy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 10 ustawy, a w konsekwencji nie jesteście Państwo również zobowiązani do raportowania zgodnie z art. 75b ust. 1 i ust. 4 ustawy.
Uzasadniając własne stanowisko w zakresie odpowiedzi na pytanie oznaczone nr 3 wskazują Państwo m.in.: „Co istotne, w świetle Ustawy trudno uznać Franczyzobiorców za „sprzedawców” – Franczyzobiorcy nie podlegają bowiem rejestracji na stronie internetowej Wnioskodawcy lub w (…), a taki warunek wynika z literalnego brzmienia art. 75 ust. 1 pkt 18 Ustawy”. Uzasadniając stanowisko w odpowiedzi na pytanie oznaczone nr 2 organ odniósł się do definicji sprzedawcy w świetle sformułowania „zarejestrowany na platformie”. Sformułowanie to należy interpretować szeroko - obejmuje ono również przypadki, gdy użytkownik (Franczyzobiorca) nawiązał stosunek umowny z właścicielem strony internetowej.
W konsekwencji z uwagi na przytoczony fragment, stanowisko wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 3 należy uznać za nieprawidłowe, pomimo, że nie są Państwo operatorem platformy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 10 ustawy.
Natomiast w związku z brakiem obowiązku składania przez Państwa informacji o sprzedawcach zgodnie z art. 75b ust. 1 i ust. 4 ustawy należy uznać Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 4 za prawidłowe.
Państwa wątpliwość budzi również, czy wykonują stosowne czynności, o których mowa w art. 75a ust. 1 pkt 20 ustawy.
Jak zostało wskazane powyżej prowadzą Państwo działalność gospodarczą w zakresie Nauki Programowania oraz świadczenia usług franczyzowych z wykorzystaniem oprogramowania (…) oraz własnej strony internetowej. W związku z faktem, że to Państwo świadczą wskazane usługi, z wykorzystaniem programu komputerowego będącego narzędziem ułatwiającym prowadzenie działalności oraz własnej strony internetowej, nie wykonują Państwo stosownych czynności, o których mowa w art. 75a ust. 1 pkt 20 ustawy.
Przy czym ze względu na uzasadnienie, Państwa stanowisko należy uznać za nieprawidłowe. We własnym stanowisku wskazali Państwo: „W ocenie Wnioskodawcy, prowadząc działalność gospodarczą zarówno w zakresie Nauki Programowania jak i świadczenia usług franczyzowych nie wykonuje on stosownych czynności w rozumieniu Ustawy, ponieważ w stosunku do Wnioskodawcy zastosowanie znajduje przesłanka wyłączająca z ostatniego zdania z art. 75 ust. 1 pkt 20 Ustawy. Zarówno świadczenie Nauki Programowania, jak i świadczenie usług franczyzowych odbywać się będzie z wykorzystaniem (…) i strony internetowej Wnioskodawcy, ale jednocześnie z udziałem pracowników lub współpracowników (…)”.
Tym samym stanowisko wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 1 należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
