Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 3 grudnia 2024 r., sygn. I SA/Ol 318/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Przemysław Krzykowski Sędziowie sędzia WSA Andrzej Brzuzy (sprawozdawca) sędzia WSA Jolanta Strumiłło Protokolant sekretarz sądowy Elżbieta Parda po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 grudnia 2024r. sprawy ze skargi Komendanta Wojewódzkiego Policji na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 czerwca 2024 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.282.2024.2.GG w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych 1. Uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, 2. Zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz strony skarżącej Komendanta Wojewódzkiego Policji kwotę 680,00 zł (sześćset osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postepowania sądowego.
Uzasadnienie
Komendant Wojewódzki Policji (dalej jako: "wnioskodawca", "skarżący", "strona"), na podstawie art. 14b §1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540, ze zm.), dalej jako: "o.p.", złożył wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Funkcjonariusz Policji zostanie odwołany z zajmowanego stanowiska, a następnie przeniesiony z urzędu do pełnienia służby w innym województwie i powołany na stanowisko kierownicze w Komendzie Wojewódzkiej Policji (dalej jako: "KWP"). Odwołanie każdego policjanta z zajmowanego stanowiska wynika z uprawnień określonych w art. 32 ust. 1 ustawy z 6 kwietnia 1990 r o Policji (Dz.U. z 2024 r. poz. 145), dalej jako: "ustawa o Policji", natomiast przeniesienie z urzędu z art. 36 ustawy o Policji w trybie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Odwołanie ze stanowiska oraz przeniesienie z urzędu oznacza, że nie jest wymagana zgoda delegowanego policjanta, przysługują jedynie środki odwoławcze przewidziane w Kodeksie postępowania administracyjnego. Powyższa decyzja leży więc w gestii przełożonego w sprawach osobowych. Natomiast w myśl art. 58 ust. 1 ustawy o Policji policjant jest zobowiązany dochować obowiązków wynikających z roty ślubowania, o której mowa w art. 27 ww. ustawy, m. in. policjant zobowiązany jest wykonywać rozkazy i polecenia przełożonych oraz podporządkować się w ramach stosunku służbowego przepisom o hierarchiczności w Policji. Powyższe ma odzwierciedlenie w orzecznictwie sądowym, które wskazuje, że każdy, kto decyduje się na podjęcie służby w Policji musi zdawać sobie sprawę, że sprawowanie funkcji publicznej łączy się nie tylko z przywilejami, ale i ze zwiększonymi obowiązkami oraz pewnymi ograniczeniami nieznanymi innym grupom zawodowym. Wnioskodawca zaznaczył, że nie jest to stosunek pracy wynikający z przepisów Kodeksu pracy, a stosunek służbowy uregulowany ustawą szczególną, zaś policjant delegowany do innego województwa nie posiada jakiejkolwiek nieruchomości na terenie garnizonu [...].
