Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 5 grudnia 2024 r., sygn. II SA/Wr 468/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Wojciech Śnieżyński Sędziowie: Sędzia NSA Halina Filipowicz-Kremis (spr.) Asesor WSA Malwina Jaworska-Wołyniak po rozpoznaniu w Wydziale II w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 5 grudnia 2024 r. sprawy ze skargi I. Z. na postanowienie Wojewody Dolnośląskiego z dnia 29 kwietnia 2024 r. nr SOC-OP.623.3.2024.MR w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie wydania poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii aktu zgonu oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
Postanowieniem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w W. nr USC.5364.38.2024 z dnia 7 marca 2024 r. odmówiono wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie wydania wnioskodawczyni poświadczonej za zgodność z oryginałem kserokopii aktu zgonu A. B. W podstawie prawnej postanowienia wymieniono art. 61a § 1 kpa.
Organ wskazał, że w dniu 22 stycznia 2024 r. do Urzędu Miejskiego w W. wpłynął wniosek I. Z. o wydanie jej m.in. uwierzytelnionej kopii aktu zgonu "dziadka ojczystego" A. B., który zmarł w W. w dniu [...] marca 1967 r. W swoim piśmie skarżąca podała, że jest córką A. B.(1), który z kolei był synem A. B., zaś do pisma dołączyła ona kserokopię odpisu zupełnego przedmiotowego aktu zgonu (nr [...]). Po dokonaniu dodatkowych wyjaśnień przez pracownika USC w W. uzgodniono z wnioskodawczynią, że jej wniosek dotyczy faktycznie wydania kopii dokumentów z akt zbiorowych do tego aktu zgonu. Z uwagi na te uzgodnienia, pismem z dnia 30 stycznia 2024 r. organ poinformował wnioskodawczynię, że nie jest w posiadaniu akt zbiorowych do wskazanego aktu zgonu. W dniu 14 lutego br. do urzędu gminy wpłynęło pismo I. Z. nazwane "Skargą", w którym podniosła ona, że nie otrzymała dotychczas ani żądanej kopii aktu zgonu, ani wezwania do uiszczenia stosownej opłaty i w przypadku dalszego braku czynności ze strony organu złoży ona zawiadomienie o przestępstwie. Do tegoż pisma załączyła kopie różnych pism, w tym m.in. aktów stanu cywilnego, a także korespondencji prowadzonej z Urzędem Stanu Cywilnego w P. Wskutek powyższego Kierownik USC w W. poinformował wnioskodawczynię o obowiązujących przepisach prawa dotyczących wydawania dokumentów z zakresu rejestracji stanu cywilnego i jednocześnie wezwał ją do zajęcia stanowiska odnośnie swojego żądania. W odpowiedzi organ otrzymał pismo, w którym I. Z. oświadczyła, że podtrzymuje swój wniosek odnośnie wydania jej uwierzytelnionej kserokopii aktu zgonu dziadka - A. B. Stwierdziła przy tym, że wobec prawie trzydziestu funkcjonariuszy państwowych, w tym Prezydent Miasta Ł. złożyła już zawiadomienie o przestępstwie, a w najbliższym czasie jej sprawę ma rozpoznać Rzecznik Praw Obywatelskich. Do tego pisma załączyła kserokopie: pisma z Biura Rzecznika Praw Obywatelskich oraz aktu zgonu S. B., który został sporządzony przez Kierownika USC w Ł. w 1965 roku. Uznawszy, że w zakresie żądania dotyczącego wydania kserokopii aktu zgonu dziadka wnioskodawczym domaga się podjęcia przez organ czynności nieprzewidzianych w obowiązujących przepisach prawa, Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w W. postanowieniem nr USC.5364.38.2024 z dnia 7 marca 2024 r. odmówił wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie wydania poświadczonej za zgodność z oryginałem kserokopii aktu zgonu A. B. W uzasadnieniu tego postanowienia organ wskazał, że wykonanie i poświadczenie za zgodność z oryginałem kserokopii aktu stanu cywilnego nie znajduje oparcia w istniejących przepisach prawa, zatem postępowanie w tej sprawie z uzasadnionych przyczyn nie może być wszczęte.
