Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 21 listopada 2024 r., sygn. III SA/Gd 392/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Bartłomiej Adamczak, Sędziowie: Sędzia WSA Janina Guść, Asesor WSA Maja Pietrasik (spr.), po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 21 listopada 2024 r. sprawy ze skargi A. M. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 26 czerwca 2024 r. nr BP.501.94.2023.2409.GD11.586264 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym oddala skargę.
Uzasadnienie
A. M. (zwany dalej: stroną lub skarżącym) wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skargę na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 26 czerwca 2024 r., nr BP.501.94.2023.2409.GD11.586264 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym.
W sprawie zaistniały następujące okoliczności faktyczne i prawne:
W dniu 11 października 2022 r., około godziny 9:20, na drodze krajowej numer [...], na jezdni w kierunku Warszawy podano sygnał do zatrzymania czteroosiowemu pojazdowi silnikowemu z zabudową typu wywrotka marki MAN o numerze rejestracyjnym [...]. Pojazdem kierował K. F. W asyście oznakowanego radiowozu Inspekcji Transportu Drogowego zespół pojazdów przejechał na punkt kontrolny mieszczący się w [...] przy drodze krajowej numer [...], na terenie obwodu utrzymania drogi ekspresowej (OUS) GDDKiA (S7i, km 26+559 P).
Podczas kontroli, zgodnie z wyjaśnieniami kierowcy oraz okazanymi dokumentami, ustalono, że pojazdem wykonywany był krajowy transport drogowy ziemi z Gdańska do miejscowości Trutnowy. Kierowca realizował operację transportową na podstawie okazanego do kontroli wypisu nr 17 z licencji nr [...] na wykonywanie krajowego transportu drogowego rzeczy na rzecz przedsiębiorstwa U. z siedzibą w K.
W sporządzonym protokole kontroli nr [...] z dnia 11 października 2022 r. wskazano, że w związku z podejrzeniem przekroczenia dopuszczalnych przepisami parametrów fizycznych pojazd poddano procedurze ważenia oraz zmierzenia pomiarów zewnętrznych. Pomiarów nacisków osi i masy całkowitej dokonano przy użyciu dwupomostowej przenośnej wagi samochodowej METEOR, o numerze fabrycznym METEOR-E-093, składającej się z dwóch połączonych ze sobą przenośnych platform ważących, przeznaczonej, zatwierdzonej oraz zalegalizowanej jako jedno urządzenie do ważenia pojazdów w ruchu. Użyta waga samochodowa została dopuszczona do dynamicznych pomiarów nacisków osi pojedynczych i wielokrotnych oraz mas całkowitych pojazdów uczestniczących w ruchu drogowym, m.in. w miejscu wyposażonym w odpowiednie zagłębienie (dół fundamentowy) do umieszczania w nim platform wagowych. Pomiary przeprowadzono na punkcie kontroli i ważenia pojazdów mieszczącym się na punkcie kontroli w D. przy drodze krajowej numer S7 na terenie obwodu utrzymania drogi ekspresowej (OUS) GDDKiA (S7i, km 26+559 P) spełniającym wymagania § 7-9 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 28 września 2007 r. w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać wagi samochodowe do ważenia pojazdów w ruchu oraz szczegółowego zakresu badań i sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych (Dz. U. z 2007 r. nr 188, poz. 1345). Punkt wagowy wyposażony był we wnęki o głębokości dostosowanej do wysokości użytych wag. Punkt kontroli zatwierdzony został przez zarządcę drogi jako stanowisko do dynamicznego ważenia pojazdów po uprzednim przeprowadzeniu pomiarów przez uprawnionego geodetę. Przed rozpoczęciem wyznaczenia dynamicznego nacisków osi oraz rzeczywistej masy całkowitej pojazdu członowego, kierujący kontrolowanym pojazdem został zapoznany z procedurą ważenia pojazdów w ruchu metodą "oś po osi", polegającą na przejeżdżaniu z określoną prędkością kolejnymi osiami przez pomost wagowy i sumowaniu nacisków osi w celu ustalenia rzeczywistej masy całkowitej pojazdu. Kierujący został także zapoznany ze świadectwami legalizacji i wzorcowania użytych urządzeń i przyrządów pomiarowych oraz z dokumentem potwierdzającym zatwierdzenie stanowiska do prowadzenia pomiarów. Kierujący miał możliwość zapoznania się z instrukcją obsługi urządzenia wagowego. W trakcie wykonywania pomiarów strefa ważenia, w tym dół fundamentowy, nie zawierała żadnych zanieczyszczeń. Dół fundamentowy został dokładnie oczyszczony bezpośrednio przed umieszczeniem w nim wag przenośnych i rozpoczęciem ważenia. Przejazd pojazdu poszczególnymi osiami przez pomost wagowy odbył się ze stałą prędkością mieszczącą się w zakresie 1-5 km/h. Podczas działań kontrolnych temperatura otoczenia wynosiła 12°C (ustalono na podstawie wzorcowanego termometru elektronicznego LT-102 numer 20190171). Po zakończeniu ważenia kierujący został zapoznany z wynikiem ważenia i pouczony o możliwości powtórzenia tej czynności, jednakże nie złożył wniosku o przeprowadzenie powtórnego ważenia pojazdu oraz nie wniósł uwag co do przeprowadzonej kontroli, w tym uzyskanych wyników pomiarów. Wyniki zostały utrwalone na wydruku z terminala wagi (znajdującym się w aktach sprawy). W wyniku przeprowadzonych pomiarów stwierdzono rzeczywistą masę całkowitą wynoszącą 41,85 t (przekroczenie dopuszczalnej normy 34 t o 7,85 t), co stanowiło przekroczenie dopuszczalnej wartości o 23,09%. Ilość (masa) przewożonego ładunku bezpośrednio wpłynęła na masę całkowitą pojazdu, która została przekroczona. Protokół nr [...] kierowca podpisał bez uwag, nie kwestionował wyniku ważenia, nie wnosił o powtórne ważenie.
