Poradnia ze zmian dla służb mundurowych
Jak przejęcie przez Polskę prezydencji w UE od 1 stycznia 2025 r. wpłynęło na czas pracy funkcjonariuszy?
Ustawa z 14 czerwca 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach w związku z przygotowywaniem i sprawowaniem przez Rzeczpospolitą Polską przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej w I połowie 2025 r. (dalej: u.s.r.) przewiduje możliwość pełnienia służby przez funkcjonariuszy w czasie przekraczającym przypisany maksymalny tygodniowy wymiar czasu służby przy jednoczesnym zapewnieniu prawa do nieprzerwanego wypoczynku. Kwestię tę szczegółowo reguluje art. 10 ust. 1 u.s.r., zgodnie z którym „czas służby funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Służby Ochrony Państwa oraz żołnierzy Żandarmerii Wojskowej pełniących służbę w trakcie przewodnictwa i realizujących zadania bezpośrednio związane z zapewnieniem bezpieczeństwa oficjalnych wydarzeń (…) może przekraczać 40 godzin tygodniowo, z zachowaniem prawa do nieprzerwanego wypoczynku”.
Kwestia zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa podczas wydarzeń związanych z prezydencją powinna być priorytetem, a siły i środki służb je zabezpieczających powinny być adekwatne do charakteru i skali przedsięwzięcia. Co ważne, przepisy szczególne pragmatyk służbowych dotyczące przedłużenia czasu służby i wynikającej z tego tytułu rekompensaty pieniężnej odnoszą się jedynie do zadań bezpośrednio związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa podczas oficjalnych wydarzeń organizowanych w Rzeczypospolitej Polskiej, co nie zawsze może się wiązać z wydarzeniami związanymi z przewodnictwem. Dlatego postanowiono kwestię rekompensaty szczegółowo uregulować w u.s.r. Dodatkowo było to konieczne z tego względu, że ustawy pragmatyczne funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz żołnierzy Żandarmerii Wojskowej w ogóle nie przewidują rekompensaty pieniężnej z tytułu przekroczenia ustawowo wskazanego czasu służby.