Interpretacja indywidualna z dnia 31 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB1-2.4019.7.2024.2.MD
Wymiana informacji podatkowych z innymi państwami
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w zakresie uznania Pana Serwisu za platformę w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz obowiązku przekazywania Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczej informacji o sprzedawcach, o której mowa w art. 75b ust. 1 tej ustawy – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismami z dnia 6 listopada 2024 r. w zakresie pełnomocnictwa oraz 4 grudnia 2024 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy i opłaty, który dotyczy przepisów ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na (…) i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wnioskodawca zamierza rozszerzyć swoją działalność o działalność polegającą na (…) („Serwis”).
Dostęp do Serwisu możliwy będzie za pośrednictwem (…). Za pośrednictwem Serwisu Wnioskodawca będzie świadczyć następujące usługi:(…) („Usługi”). Usługi będą usługami świadczonymi drogą elektroniczną w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Świadczenie Usług będzie odbywać się na podstawie regulaminu zamieszczonego w Serwisie („Regulamin”) oraz w oparciu o umowę („Umowa”) zawartą pomiędzy Wnioskodawcą a podmiotem zamierzającym korzystać z Serwisu („Użytkownik"). Do zawarcia Umowy będzie dochodzić w momencie (…). Założenie przez Użytkownika konta w Serwisie będzie wymagać podania następujących danych: (…). Umowa będzie zawarta czas nieokreślony.
Użytkownik może zamieścić w Serwisie (…) przez część Serwisu zwaną (…). Dostęp do (…) możliwy będzie po utworzeniu przez Użytkownika w Serwisie konta (…). (…) pozwala na tworzenie (…). (…). Zalogowanie się w Serwisie przez Klienta jest możliwe poprzez (…).
Usługi będą nieodpłatne lub odpłatne. Usługa polegająca na dostępie do Serwisu będzie bezpłatna. Usługa polegająca na (…), jak również (…) będzie odpłatny. (…). Szczegółowy cennik określający opłaty za (…) będzie zamieszczony na stronie internetowej („Cennik"). Cennik sprzedaży (…) dostępny będzie po zalogowaniu się do (…). (…) będzie dokonywać zapłaty na rzecz Wnioskodawcy z tytułu Usług odpłatnych w (…), (…). Wnioskodawca po otrzymaniu płatności będzie wystawiać fakturę VAT w formie elektronicznej, którą będzie przesyłać na adres e-mail wskazany przez (…).
Wnioskodawca ponadto będzie umożliwiać w Serwisie określenie sposobu, w jaki Klient może zapłacić za wybrane przez siebie (…) oraz kwotę do zapłaty. (…). Wynagrodzenie na rzecz Wnioskodawcy będzie należne wyłącznie od (…) (z tytułu korzystania z Usług odpłatnych). Wynagrodzenie w żadnym wypadku nie będzie należne od Klienta na rzecz Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie będzie obsługiwać dokonywanych płatności dokonywanych przez Klienta na rzecz (…) oraz nie będzie w nich pośredniczyć. Wnioskodawca przede wszystkim nie będzie przyjmować (…). Jeżeli Klient wybierze formę płatności on-line, to płatności te (…).
Wnioskodawca (…). Wnioskodawca może otrzymywać (…). Wnioskodawca nie przetwarza informacji na temat (…). W zależności od sytuacji transakcja (…)(…). Środki z dokonywanych płatności (…). Z tytułu tych płatności Wnioskodawca (…).
W przypadku innych sposobów płatności tj.(…) Powyższe informacje nie będą jednak obligatoryjne do uzupełnienia zatem Wnioskodawca (…). W przypadku płatności on-line (…), niektóre informacje dotyczące płatności takie jak np. (…) będą uzupełniane w Serwisie automatycznie. Jest to jednak wyłącznie informacja dla Użytkownika, mająca służyć prowadzeniu przez (…) w(…).
Dane takie mogą nie pokrywać się ze stanem rzeczywistym,(…). Serwis ma służyć (…)przez (…) i to (…).
W piśmie z 4 grudnia 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, doprecyzował Pan opis zdarzenia przyszłego wskazując, że oprogramowanie będzie udostępniane Użytkownikowi indywidualnie i każdorazowo będzie działało na rzecz jednego Użytkownika, nie łącząc wielu Użytkowników w jednym miejscu.
Pytania
1. Czy Serwis będzie platformą w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 Ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 241 z późn. zm.; dalej: „Ustawa")?
2. Czy Wnioskodawca w związku z udostępnieniem Serwisu będzie obowiązany do przekazywania Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczej informacji o sprzedawcach, o której mowa w art. 75b ust. 1 Ustawy?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Serwis nie będzie platformą w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 Ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 241 z późn. zm.; dalej: „Ustawa").
Zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 12 Ustawy przez platformę - rozumie się, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)oprogramowanie, w tym stronę internetową albo jej część,
b)aplikacje, w tym aplikacje mobilne
- które są dostępne dla użytkowników i umożliwiają sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników, a także ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia z tytułu stosownej czynności.
Zgodnie zaś z art. 75a ust. 2 Ustawy: Nie stanowi platformy oprogramowanie, które, nie ingerując w wykonywanie stosownej czynności, umożliwia wyłącznie:
1)przetwarzanie płatności w odniesieniu do stosownej czynności lub
2)wystawianie przez użytkowników ofert lub reklamowanie przez nich stosownej czynności, lub
3)przekierowywanie lub przenoszenie użytkowników na platformę.
Zgodnie zaś z art. 75a ust. 1 pkt 10 Ustawy przez operatora platformy - rozumie się podmiot, który zawiera umowy ze sprzedawcami w celu udostępnienia im platformy albo jej części.
Zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 20 Ustawy przez stosowną czynność - rozumie się jedną z poniższych czynności wykonywaną za wynagrodzeniem:
a)udostępnienie nieruchomości, ich części, w tym pomieszczeń przynależnych, lub udziału w nieruchomościach,
b)usługę świadczoną osobiście obejmującą pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy,
c)sprzedaż towarów,
d)udostępnienie środka transportu
- z wyjątkiem czynności wykonywanej przez sprzedawcę będącego pracownikiem raportującego operatora platformy lub podmiotu powiązanego raportującego operatora platformy.
Zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 25 Ustawy przez wynagrodzenie - rozumie się zapłatę, w dowolnej formie, pomniejszoną o składki, opłaty, prowizje lub podatki zatrzymane lub pobrane przez operatora platformy, dokonaną lub uznaną na rzecz sprzedawcy w związku z wykonywaniem stosownej czynności, jeżeli wartość pieniężna tej zapłaty jest znana operatorowi platformy albo operator platformy jest w stanie ustalić tę wartość w rozsądny sposób.
Serwis nie będzie umożliwiać łączności między użytkownikami tj. (…) a Klientem w znaczeniu kojarzenia stron umowy o usługę. Serwis udostępniany jest autonomicznie każdemu Użytkownikowi. W Serwisie nie będzie (…). Serwis nie służy do (…) ani (…), które podejmą się wykonania takiej usługi. (…) zamieszcza w Serwisie (…) już przez siebie wykonane.
Zatem, (…) i Klient, jeszcze przed skorzystaniem Serwisu, powinni zawrzeć ze sobą stosowną umowę o usługę. Usługa świadczona przez (…) nie jest zatem usługą wykonywaną na żądanie użytkownika online. Nie jest również wykonywana fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem Serwisu. Świadczenie na rzecz Klienta przez (…) (…).
Serwis umożliwia jedynie (…). Wnioskodawca nie będzie brać udziału w umowach zawieranych pomiędzy (…) a Klientem dotyczących (…), nie będzie weryfikować warunków takich umów, ani też nie będzie posiadać wiedzy na ich temat. Wnioskodawca nie będzie obsługiwać reklamacji ani nie będzie pośredniczyć w rozwiązywaniu sporów pomiędzy (…) a Klientem. Serwis będzie w istocie narzędziem ułatwiającym (…) obsługę „posprzedażową" (…).
W zakresie płatności dokonywanej przez Klienta na rzecz (…) Serwis umożliwia wyłącznie (…). Wnioskodawca nie będzie mieć wglądu (…). Wnioskodawca nie będzie mieć wiedzy (…).
(…) może wprowadzić(…). (…),(…). Zatem informacje w zakresie płatności na rzecz (…), jakie może posiadać Wnioskodawca (…).
Wnioskodawca nie będzie narzucać Użytkownikom sposobów zamieszczania w Serwisie(…) - Wnioskodawca nie będzie uczestniczyć w tych procesach, a jedynie udostępnia (…). Serwis ma służyć (…). Serwis każdorazowo będzie udostępniany (…), który następnie (…).
Uwzględniając powyższy opis zdaniem Wnioskodawcy, Serwis nie spełnia przesłanek definicji platformy określonych w art. 75a ust. 1 pkt 12 Ustawy. Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że Serwis nie będzie platformą w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 Ustawy, w związku z udostępnieniem Serwisu Wnioskodawca nie będzie obowiązany do przekazywania Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczej informacji o sprzedawcach, o której mowa w art. 75b ust. 1 Ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie uznania Pana Serwisu za platformę w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy oraz obowiązku przekazywania Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczej informacji o sprzedawcach, o której mowa w art. 75b ust. 1 ustawy jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1588 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o operatorze platformy - rozumie się przez to podmiot, który zawiera umowy ze sprzedawcami w celu udostępnienia im platformy albo jej części.
W myśl art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o platformie - rozumie się przez to, z zastrzeżeniem ust. 2:
a) oprogramowanie, w tym stronę internetową albo jej część,
b) aplikacje, w tym aplikacje mobilne
- które są dostępne dla użytkowników i umożliwiają sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników, a także ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia z tytułu stosownej czynności.
Stosownie do art. 75a ust. 1 pkt 16 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o raportującym operatorze platformy z Unii Europejskiej – rozumie się przez to operatora platformy, z wyjątkiem wyłączonego operatora platformy, będącego rezydentem do celów podatkowych w Rzeczypospolitej Polskiej albo innym państwie członkowskim, a w przypadku gdy operator platformy nie ma rezydencji do celów podatkowych w państwie członkowskim – operatora platformy, który:
a) jest zarejestrowany w państwie członkowskim, przy czym nie stanowi rejestracji dokonanie jednorazowej rejestracji zgodnie z art. 75u ust. 1, lub
b) posiada miejsce zarządu, w tym faktyczny zarząd, w państwie członkowskim, lub
c) posiada zagraniczny zakład w państwie członkowskim i nie jest kwalifikowanym operatorem platformy spoza Unii Europejskiej.
Na podstawie art. 75a ust. 1 pkt 20 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o stosownej czynności - rozumie się przez to jedną z poniższych czynności wykonywaną za wynagrodzeniem:
a) udostępnienie nieruchomości, ich części, w tym pomieszczeń przynależnych, lub udziału w nieruchomościach,
b) usługę świadczoną osobiście obejmującą pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy,
c) sprzedaż towarów,
d) udostępnienie środka transportu
- z wyjątkiem czynności wykonywanej przez sprzedawcę będącego pracownikiem raportującego operatora platformy lub podmiotu powiązanego raportującego operatora platformy.
Zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 25 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o wynagrodzeniu - rozumie się zapłatę, w dowolnej formie, pomniejszoną o składki, opłaty, prowizje lub podatki zatrzymane lub pobrane przez operatora platformy, dokonaną lub uznaną na rzecz sprzedawcy w związku z wykonywaniem stosownej czynności, jeżeli wartość pieniężna tej zapłaty jest znana operatorowi platformy albo operator platformy jest w stanie ustalić tę wartość w rozsądny sposób.
Ponadto zgodnie z art. 75a ust. 2 ustawy:
Nie stanowi platformy oprogramowanie, które, nie ingerując w wykonywanie stosownej czynności, umożliwia wyłącznie:
1) przetwarzanie płatności w odniesieniu do stosownej czynności lub
2) wystawianie przez użytkowników ofert lub reklamowanie przez nich stosownej czynności, lub
3) przekierowywanie lub przenoszenie użytkowników na platformę.
Stosownie do art. 75b ust. 1 ustawy:
Raportujący operator platformy przekazuje Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczą informację o sprzedawcach podlegających raportowaniu za okres sprawozdawczy, zwaną dalej „informacją o sprzedawcach”, w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego, w którym raportujący operator platformy zidentyfikował sprzedawcę jako sprzedawcę podlegającego raportowaniu.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in., że:
‒Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na (…) i posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
‒Zamierza Pan rozszerzyć swoją działalność o świadczenie usług za pośrednictwem Serwisu dostępnego on-line po zalogowaniu się na stronie internetowej (dalej „Serwis”).
‒Świadczenie usług będzie odbywać się na podstawie regulaminu zamieszczonego w Serwisie oraz w oparciu o umowę zawartą pomiędzy Panem a podmiotem zamierzającym korzystać z Serwisu (Użytkownikiem).
‒Do zawarcia umowy będzie dochodzić w momencie założenia przez Użytkownika konta w Serwisie i zaakceptowania przez niego regulaminu zamieszczonego w Serwisie.
‒Po utworzeniu konta, Użytkownik:
‒uzyska dostęp do (…);
‒będzie miał możliwość tworzenia w Serwisie (…);
‒będzie mógł (…) innym osobom (swoim Klientom);
‒będzie miał możliwość (…).
‒Udostępnianie (…) Użytkownika Klientom polegać będzie na(…).
‒Świadczone przez Pana usługi polegające na umożliwieniu Użytkownikowi konta utworzenia (…) oraz (…) będą odpłatne.
‒Użytkownik konta będzie dokonywać zapłaty z tytułu usług odpłatnych (zgodnie z zamieszczonym na stronie internetowej cennikiem), z wykorzystaniem serwisu płatności internetowych. Po otrzymaniu płatności (…).
‒W Serwisie umożliwione będzie wskazanie informacji (…).
‒Użytkownik konta może (…).
‒Nie będzie Pan obsługiwać (…).
‒Oprogramowanie będzie udostępniane Użytkownikowi(…).
‒Pana Serwis będzie służył (…).
Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Pana Serwis będzie platformą w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy, a w konsekwencji czy powstanie po Pana stronie obowiązek przekazywania Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczej informacji o sprzedawcach, o której mowa w art. 75b ust. 1 ustawy.
Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami, aby stwierdzić, że oprogramowanie jest platformą, musi ono spełnić trzy warunki. Po pierwsze musi być dostępne dla użytkowników. Po drugie, musi umożliwiać sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności. Po trzecie kwota wynagrodzenia za świadczenie stosownych czynności musi być znana lub racjonalnie możliwa do ustalenia w rozsądny sposób przez operatora platformy.
Mając na uwadze powyższy opis zdarzenia przyszłego, Serwis dostępny będzie dla Użytkownika (…) on-line, po zalogowaniu się na stronie internetowej, w oparciu o zawartą z Panem umowę (po założeniu konta w Serwisie oraz po zaakceptowaniu Regulaminu).
Użytkownicy będą mogli udostępniać Klientom (…).
Jak Pan podał, Serwis będzie udostępniany Użytkownikowi (…).
Uwzględniając powyższe Serwis nie stanowi platformy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy.
Tym samym, Pana stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 1 należy uznać za prawidłowe.
W konsekwencji braku uznania Serwisu za platformę w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy, nie będzie Pan obowiązany do przekazywania Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczej informacji o sprzedawcach, o której mowa w art. 75b ust. 1 ustawy.
Tym samym, Pana stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
z zastosowaniem art. 119a;
w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
