Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 4 grudnia 2024 r., sygn. I SA/Bd 692/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Mirella Łent (spr.) Sędziowie: sędzia WSA Urszula Wiśniewska asesor WSA Joanna Ziołek Protokolant: starszy sekretarz sądowy Anna Krenz-Winiecka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 grudnia 2024r. sprawy ze skargi S. Sp. z o.o. w I. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 sierpnia 2024 r. nr 0111-KDIB1-3.4010.441.2024.1.MBD w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych 1. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, 2. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz S. Sp. z o.o. w I. kwotę 697 zł ( sześćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
W dniu [...] lipca 2024 r. do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej jako: organ) wpłynął wniosek S. I. Sp. z o.o. w I. (dalej jako: skarżąca, strona, wnioskodawca) o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.
W opisie stanu faktycznego, skarżąca podała, że prowadzi sanatorium uzdrowiskowe, w którym prowadzi działalność gospodarczą, realizowaną na podstawie umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia (dalej jako: NFZ) w zakresie leczenia uzdrowiskowego, polegającą m.in. na uzdrowiskowym leczeniu szpitalnym dorosłych i rehabilitacji ogólnoustrojowej w warunkach stacjonarnych. Działalność gospodarcza uzdrowiska realizowana jest na podstawie umowy z NFZ w zakresie leczenia uzdrowiskowego. W związku z ogłoszeniem na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii związanej z COVID-19 (rozporządzenie Ministra Zdrowia z 20 marca 2020 r.), rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 15 kwietnia 2020 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2020 r., poz. 696) oraz zarządzeniem Premiera Rzeczpospolitej Polskiej z października 2020 r. nakazującym wstrzymanie leczenia uzdrowiskowego, doszło do wstrzymania leczenia uzdrowiskowego i odwołano część turnusów sanatoryjnych za rok 2020 i 2021. W związku z wprowadzonymi w czasie trwania epidemii ograniczeniami wykonywania świadczeń opieki zdrowotnej placówka odgórnymi rozporządzeniami miała czasowy zakaz przyjmowania pacjentów. Spowodowało to znaczne obniżenie liczby wykonywanych świadczeń, a w efekcie obniżenie wysokości otrzymywanych środków finansowych za udzielone świadczenia zdrowotne. Ministerstwo Zdrowia wprowadziło regulacje polegające na wypłacie placówkom medycznym środków w formie zaliczkowej. Wprowadzone nowelizacje rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej umożliwiły Spółce otrzymanie kwoty odpowiadającej miesięcznej wartości kwoty zobowiązania określonej w umowie, niezależnie od liczby zrealizowanych świadczeń (tzw. 1/12 kontraktu). W związku z powyższym w trakcie 2020 r. i 2021 r. Spółka wystawiała faktury VAT do NFZ mimo niezrealizowania świadczeń i jednocześnie Spółka została zobowiązana do rozliczenia się z nich w formie odpracowania lub zwrotu środków pieniężnych, ostatecznie do końca 2023 r. Nierozliczenie otrzymanych zaliczek do dnia 31 grudnia 2023 r. spowodowało, że część nierozliczonych środków podlegała zwrotowi. W przypadku Spółki zwrotowi podlegała kwota [...]zł . Spółka wystawiała faktury zgodnie z szablonem i wymogami NFZ, które odpowiadały 1/12 kontraktu z NFZ. Przed pandemią COVID-19 Spółka nie otrzymywała od NFZ ryczałtów i zaliczek lub innych zbliżonych świadczeń, ponieważ zawarta Umowa z NFZ nie przewidywała ryczałtów ani zaliczek za niezrealizowane usługi. Kwoty otrzymywane w ramach tzw. 1/12 były rozwiązaniem szczególnym.
