Platforma ODR zostanie zlikwidowana
Powołana przez Komisję Europejską platforma miała umożliwić unijnym konsumentom i sprzedawcom polubowne rozstrzyganie sporów. Nie spełniła jednak pokładanych w niej oczekiwań. Od 20 marca br. nie można już będzie składać za jej pośrednictwem nowych skarg. Przestanie działać 20 lipca
Zgodnie z danymi udostępnionymi przez przedstawicieli UE platforma ODR (Online Dispute Resolution) rozstrzygała zaledwie średnio 200 spraw rocznie. To, biorąc pod uwagę liczbę konsumentów w UE i potencjalnych sporów między nimi a przedsiębiorcami, jest wynikiem bardzo skromnym. Oczekiwano, że platforma stanie się innowacyjnym narzędziem zachęcającym europejskich konsumentów do korzystania z alternatywnych metod rozstrzygania sporów (pozasądowych). Pomimo badań wskazujących, że konsumenci preferują takie rozwiązania względem postępowań sądowych, zainteresowanie platformą ODR pozostało niewielkie. Tylko 2 proc. skarg składanych przez konsumentów spotykało się z pozytywną odpowiedzią przedsiębiorców. Obecnie nie są znane szczegóły nowego systemu, który miałby zastąpić ODR.
