Ściąga księgowego: Zmiany w sprawozdawczości budżetowej od 2025 r. – zestawienie
W dniu 31 stycznia 2025 r. zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Finansów z 29 stycznia 2025 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2025 r. poz. 133). Nie jest to nowelizacja. Zostało wydane całkiem nowe rozporządzenie. Zastąpiło ono dotychczasowe rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej.
Rozporządzenie weszło w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, tj. 1 lutego 2025 r. Przepisy rozporządzenia mają zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze rozpoczynające się od 1 stycznia 2025 r. Sprawozdania miesięczne za grudzień 2024 r. i roczne za 2024 r. oraz za IV kwartały 2024 r. należy sporządzać i przekazywać według starych zasad. Ewentualne korekty sprawozdań Rb-27S i Rb-PDP za 2023 r. i za lata wcześniejsze trzeba sporządzać i przekazywać również według obowiązujących wcześniej przepisów.
Nowe regulacje obejmują zarówno rozszerzenie obowiązków sprawozdawczych, jak i doprecyzowanie istniejących przepisów. Zmieniono wzory niektórych sprawozdań i instrukcje ich sporządzania. Zmiany dotyczą sprawozdań w zakresie budżetu państwa, budżetu środków europejskich oraz budżetów JST. Jednak nie są one radykalne i nie odnoszą się bezpośrednio do wszystkich sprawozdań.
