Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. 2024 poz. 1478).
Objaśnienia:
Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa jest wymagane w przypadku, gdy właściciel nieruchomości będący osobą fizyczną planuje usunięcie drzewa na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej, a obwód pnia drzewa na wysokości 5 cm przekracza określone wartości:
- 80 cm – dla topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
- 65 cm – dla kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
- 50 cm – dla pozostałych gatunków drzew.
Elementy zgłoszenia:
Zgłoszenie powinno zawierać:
1. Imię i nazwisko wnioskodawcy,
2. Oznaczenie nieruchomości, na której znajduje się drzewo,
3. Rysunek lub mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.
Procedura rozpatrywania zgłoszenia:
- Po doręczeniu zgłoszenia właściwy organ (np. urząd gminy) w terminie 21 dni przeprowadza oględziny drzewa w celu ustalenia jego gatunku i obwodu pnia.
- Sporządzany jest protokół oględzin.
- W terminie 14 dni od oględzin organ może wnieść sprzeciw w formie decyzji administracyjnej. Wniesienie sprzeciwu może nastąpić m.in. w przypadku lokalizacji drzewa na terenie objętym ochroną konserwatorską, w miejscach przeznaczonych na zieleń lub na obszarach chronionych.
- Jeśli organ nie wniesie sprzeciwu w wyznaczonym terminie, właściciel może przystąpić do usunięcia drzewa.

