Wyrok WSA w Warszawie z dnia 27 września 2024 r., sygn. II SA/Wa 598/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Kube, Sędzia WSA Karolina Kisielewicz-Sierakowska (spr.), Asesor WSA Anna Pośpiech-Kłak, Protokolant specjalista Joanna Głowala, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 września 2024 r. sprawy ze skarg J. G. oraz małoletniego P. G. reprezentowanego przez przedstawiciela ustawowego M. G. na decyzję Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia [...] lutego 2024 r. nr [....] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia w drodze wyjątku oddala skargi
Uzasadnienie
Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych decyzją z dnia [...] lutego 2024 r. (nr [...]), wydaną na podstawie art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1251 ze zm. dalej także jako: ustawa), odmówił J. G. (ur. [...] lutego 2006 r.) oraz P. G. (ur. [...] października 2011 r.) przyznania renty rodzinnej w drodze wyjątku po matce L. G. (zm. [...] kwietnia 2023 r.)
W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji organ przytoczył treść art. 83 ust. 1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS i wyjaśnił, że warunki określone w tym przepisie ustawy muszą być spełnione łącznie, a niespełnienie nawet jednego z nich wyklucza możliwość przyznania świadczenia w drodze wyjątku. Prezes ZUS wyjaśnił, że renta rodzinna jest pochodną świadczenia osoby zmarłej. W związku z tym w pierwszej kolejności rozpatrzeniu podlega spełnienie powyższych warunków przez osobę zmarłą, a następnie przez wnioskodawcę - członka rodziny osoby zmarłej.
Dalej organ podał, że z dokumentacji znajdującej się w aktach rentowych wynika, że udokumentowano 11 lat, 3 miesiące i 13 dni łącznych okresów składkowych i nieskładkowych matki dzieci, która stała się całkowicie niezdolna do pracy w wieku w wieku 44 lat (od [...] listopada 2022 r.). W 10-leciu przypadającym przed dniem powstania niezdolności do pracy matki dzieci - zamiast 5 lat okresów składkowych i nieskładkowych - wymaganych do przyznania świadczenia w trybie zwykłym - udokumentowano tylko 1 rok, 9 miesięcy i 2 dni tych okresów. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że w latach 1999-2005, 2007-2009, 2012-2020, 2020-2021 wystąpiły przerwy w wykonywaniu przez nią zatrudnienia lub innej działalności popartej opłacaniem składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. W wymienionych przerwach w ubezpieczeniu wobec L. G. nie orzeczono całkowitej niezdolności do pracy.
