Wyrok WSA w Krakowie z dnia 29 października 2024 r., sygn. I SA/Kr 641/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Wiesław Kuśnierz Sędziowie: WSA Paweł Dąbek (spr.) WSA Grzegorz Klimek po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym (w trybie uproszczonym) w dniu 29 października 2024 r. sprawy ze skargi P. S.K.A. w K. na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Krakowie z dnia 28 maja 2024 r. nr 1201-ICK-2.5000.11.2024.3 w przedmiocie niedopuszczalności wniesienia sprzeciwu oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
Postanowieniem z 28 maja 2024 r. znak 1201-ICK-2.5000.11.2024.3 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Krakowie (dalej: Dyrektor) uchylił w całości postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza (dalej: Naczelnik) z 25 kwietnia 2024 r. znak 1208-SKP.5000.22.2024 o kontynuowaniu czynności kontrolnych wobec P. S.K.A w K. (dalej: Spółka) na podstawie upoważnienia do kontroli nr 1208-SKP.5000.22.2024.1 z 19 marca 2024 r. udzielonego w zakresie sprawdzenia prawidłowości rozliczenia przez Spółkę podatku od towarów i usług za listopad, grudzień 2023 r. i styczeń 2024 r. oraz orzekł o niedopuszczalności wniesienia przez Spółkę sprzeciwu.
Jak wynika z uzasadnienia postanowienia Dyrektora oraz akt sprawy, na podstawie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podatkowej z 19 marca 2024 r., wszczęta została 26 marca 2024 r. wobec Spółki kontrola podatkowa w zakresie sprawdzenia prawidłowości rozliczenia podatku od towarów i usług za listopad i grudzień 2023 r. oraz styczeń 2024 r. Czynności kontrolne zostały przeprowadzone przez pracowników Naczelnika w siedzibie Spółki, gdzie zastali oni A. W., która jest komplementariuszem reprezentującym Spółkę. W toku prowadzonych czynności kontrolujący poinformowali o celu wizyty, przedłożyli legitymacje służbowe i zwrócili się o pokwitowanie doręczenia upoważnienia do kontroli udzielonego przez Naczelnika z 19 marca 2024 r. w zakresie sprawdzenia prawidłowości rozliczenia ww. podatku od towarów i usług. A. W. (dalej: Komplementariuszka) odmówiła przyjęcia pokwitowania doręczenia upoważnienia i oświadczyła, że odmowa związana jest z brakiem doręczenia zawiadomienia o kontroli. Kontrolujący poinformowali o przyczynie braku zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli w piśmie z 26 marca 2024 r., w którym podali, że zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej nie dokonuje się, w przypadku gdy przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia, przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia, co wynika z art. 48 ust. 11 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2024 r. poz. 236 ze zm. - dalej u.p.p.). Komplementariuszka odmówiła przyjęcia i pokwitowania doręczenia również i tego pisma, zawierającego informacji o przyczynie braku zawiadomienia o zamiarze przeprowadzenia kontroli podatkowej, w którym powołano się na powyższą regulację.
