Wyrok WSA w Warszawie z dnia 14 marca 2024 r., sygn. VIII SA/Wa 58/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Iwona Szymanowicz-Nowak, Sędziowie Sędzia WSA Cezary Kosterna (sprawozdawca), Sędzia WSA Justyna Mazur, , Protokolant starszy sekretarz sądowy Dominika Jeromin, , po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 marca 2024 r. w Radomiu sprawy ze skargi A. F. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 30 listopada 2023 r. nr [...] w przedmiocie utraty dobrej reputacji zarządzającego transportem oddala skargę.
Uzasadnienie
Pani A. F. (dalej Skarżąca lub Strona) wniosła skargę na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (dalej GITD lub Organ) nr [...] z 30 listopada 2023 r. stwierdzającą utratę dobrej reputacji zarządzającego transportem.
Zaskarżona decyzja została wydana na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 775 ze zm., dalej: k.p.a.), art. 7 ust. 2 pkt 2, art. 7d ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2201 ze zm., dalej: u.t.d.), oraz art. 6 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylającego dyrektywę Rady 96/26/WE (Dz.Urz. UE L Nr 300 z 14.11.2009, str. 51 ze zm., dalej: rozporządzenie (WE) nr 1071/2009).
Decyzja została wydana w następującym stanie sprawy:
W stosunku do Skarżącej zostały wydane 9 stycznia i 17 kwietnia 2023 r. dwie decyzje nakładające na nią jako zarządzającą transportem kary pieniężne w związku z popełnionym naruszeniem, o którym mowa w Ip. 15.1 zał. nr 4 do u.t.d., tj. wykonywanie przewozu drogowego pojazdem nieposiadającym ważnego aktualnego badania technicznego potwierdzającego jego zdatność do ruchu drogowego. Naruszenia te stanowią dwa najpoważniejsze naruszenia (NN) wymienione w grupie 5 pod nr 1 zał. I do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/403 z dnia 18 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 w odniesieniu do klasyfikacji poważnych naruszeń przepisów unijnych, które mogą prowadzić do utraty dobrej reputacji przez przewoźnika drogowego, oraz zmieniającego załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 74 z 19.03.2016, str. 8 z późn. zm., dalej: rozporządzenie Komisji (UE) 2016/403), tj. kierowanie pojazdem bez ważnego poświadczenia przeprowadzenia badania zdatności do ruchu drogowego wymaganego przez prawo UE. Decyzje były wykonalne, a kary pieniężne nimi nałożone zostały zapłacone. Naruszenia zostały popełnione przez przewoźnika [...] Sp. z o.o., u którego Skarżąca pełniła funkcję zarządzającego transportem. Ponadto przy ocenie dobrej reputacji Skarżącej uwzględnione zostały też inne naruszenia niż najpoważniejsze, w tym osiem poważnych i jedno bardzo poważne.
