Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 27 lutego 2025 r. Apothekerkammer Nordrhein przeciwko DocMorris NV., sygn. C-517/23
Artykuł 86 ust. 1 dyrektywy 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi, zmienionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/62/UE z dnia 8 czerwca 2011 r.,należy interpretować w ten sposób, że:akcje reklamowe realizowane w związku z zakupem nieokreślonych produktów leczniczych wydawanych na receptę lekarską, polegające na oferowaniu obniżek cen i płatności, nie są objęte zakresem pojęcia „reklamy produktów leczniczych” w rozumieniu tego przepisu;akcje reklamowe realizowane w związku z zakupem nieokreślonych produktów leczniczych wydawanych na receptę lekarską za pomocą prezentów reklamowych przybierających postać bonów na późniejszy zakup produktów leczniczych wydawanych bez takiej recepty są objęte zakresem tego pojęcia.Artykuł 34 TFUE i art. 3 ust. 4 lit. a) dyrektywy 2000/31/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie niektórych aspektów prawnych usług społeczeństwa informacyjnego, w szczególności handlu elektronicznego w ramach rynku wewnętrznego (dyrektywy o handlu elektronicznym),należy interpretować w ten sposób, że:nie stoją one na przeszkodzie uregulowaniom krajowym, które w celu ochrony konsumentów zakazują akcji reklamowej, w ramach której klientom apteki mającej siedzibę w innym państwie członkowskim za przesłanie recepty lekarskiej i wzięcie udziału w kontroli produktów leczniczych oferuje się gratyfikację pieniężną, w sytuacji gdy poznanie dokładnej wysokości tej gratyfikacji nie jest możliwe.Artykuł 87 ust. 3 dyrektywy 2001/83, zmienionej dyrektywą 2011/62,należy interpretować w ten sposób, że:nie stoi on na przeszkodzie uregulowaniom krajowym, które zakazują akcji reklamowych realizowanych w związku z zakupem nieokreślonych produktów leczniczych wydawanych na receptę lekarską za pomocą prezentów reklamowych przybierających postać bonów odpowiadających określonej kwocie pieniężnej lub procentowej obniżce przy późniejszym zakupie innych produktów, takich jak produkty lecznicze wydawane bez takiej recepty.
