Jak prawidłowo dokonać rozliczeń VAT w warsztacie samochodowym
PROBLEM
Pytanie dotyczy rozliczeń warsztatu samochodowego. Warsztat samochodowy w ramach świadczonych usług dokonuje napraw powypadkowych aut. Zgłaszają się do niego osoby fizyczne, które cedują uprawnienia wynikające z ubezpieczenia pojazdu. Warsztat wystawia fakturę po wykonaniu usługi na wartość usługi zgodną z cennikiem warsztatu. Faktura wystawiona jest na osobę fizyczną, oprócz tego sprzedaż jest fiskalizowana. Następnie często ubezpieczyciel kwestionuje wartość dokonanej naprawy i wydaje decyzję na wypłatę mniejszej kwoty. Wobec czego warsztat wystawia fakturę korygującą także na osobę fizyczną. Jest to faktura zmniejszająca. Decyzja o wypłacie odszkodowania stanowi w opinii warsztatu uzgodnienie, o którym mowa w art. 29a ust 13 ustawy o VAT. Po dacie otrzymania decyzji klient wystawia fakturę korygującą i w dacie wystawienia ujmuje fakturę korygującą zmniejszającą w ewidencji sprzedaży VAT. 1) Czy prawidłowym jest podejście polegające na tym, że mimo cesji faktura pierwotna i korygująca wystawiana jest na osobę fizyczną? 2) Jeżeli prawidłowe jest takie podejście, to czy z uwagi na to, że faktura zmniejszająca dotyczy sprzedaży na rzecz osób fizycznych, która jest rejestrowana na kasie rejestrującej, to czy oprócz uzgodnienia powinna być także stworzona ewidencja korekt/pomyłek na kasie rejestrującej? 3) Czy prawidłowym jest podejście polegające na tym, że warsztat decyzję o wypłacie niższego odszkodowania traktuje jako uzgodnienie w rozumieniu art. 29a ust. 13 ustawy o VAT?
