Interpretacja indywidualna z dnia 26 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.54.2025.1.AZ
W zakresie ustalenia, czy z uwagi na brak możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego), brak jest możliwości i tym samym obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek w trakcie roku podatkowego od działalności podlegającej zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT.
Istota problemu
Przedmiotem interpretacji podatkowej była kwestia związana z obowiązkiem kalkulacji i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w trakcie roku podatkowego przez spółkę korzystającą z zwolnienia podatkowego. Zwłaszcza chodziło o sytuację, w której spółka nie mogła precyzyjnie określić wartości przysługującego jej zwolnienia przed uzyskaniem pomocy publicznej, co miało znaczenie przy podejmowaniu decyzji o uiszczaniu zaliczek na wyodrębnionej działalności gospodarczej zwolnionej od opodatkowania.
Rozstrzygnięcie
Organ podatkowy uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, iż w sytuacji braku możliwości precyzyjnego określenia wartości zwolnienia podatkowego przed dniem udzielenia pomocy publicznej, spółka nie ma obowiązku kalkulacji i uiszczania zaliczek na podatek dochodowy od działalności objętej zwolnieniem, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT. Decyzja opierała się na zasadzie, że obliczenie przysługującej pomocy publicznej, w kontekście działalności zwolnionej, powinno być dokonane po zakończeniu roku podatkowego, uwzględniając zmienną dynamikę alokacji kosztów i przychodów między działalnościami.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, żePaństwastanowiskowsprawieocenyskutkówpodatkowychopisanegostanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia, czy z uwagi na brak możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego), brak jest możliwości i tym samym obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek w trakcie roku podatkowego od działalności podlegającej zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, której dominującym przedmiotem działalności jest wytwórstwo i obróbka precyzyjnych elementów z metalu.
Rok podatkowy Spółki jest zbieżny z rokiem kalendarzowym. Od 1 stycznia 2025 r. Spółka kalkuluje zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych (dalej: „zaliczki CIT”) według zasad ogólnych, narastająco od początku roku podatkowego - zgodnie z art. 25 Ustawy o CIT. W latach poprzednich Spółka korzystała z tzw. uproszczonej metody uiszczania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych - zgodnie z art. 25 ust. 6 Ustawy o CIT.
(…) czerwca 2022 r. Wnioskodawca uzyskał decyzję o wsparciu, o której mowa w art. 13 Ustawy o WNI (dalej: „Decyzja”). Decyzja została wydana w związku z realizacją nowej inwestycji polegającej na całościowej rozbudowie mocy produkcyjnych istniejącego zakładu Spółki zlokalizowanego w (…) (dalej: „Inwestycja”). Decyzja została dwukrotnie zmieniona na wniosek Spółki przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii (dalej: „MRiT”): decyzją z dnia (…) marca 2024 r. (sygn. (…)), w zakresie zmiany nieruchomości, na których realizowana jest Inwestycja, oraz decyzją z dnia (…) września 2024 r. (sygn. (…)), obejmującą m.in. wydłużenie terminu realizacji Inwestycji oraz obniżenie deklarowanego poziomu zatrudnienia wskazanego w pierwotnej Decyzji.
Decyzja określa m.in. objęty nią zakres działalności gospodarczej Wnioskodawcy sklasyfikowany według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU”), a także nieruchomości, na których ma zostać zrealizowana nowa inwestycja i na których generowany może być dochód podlegający zwolnieniu.
Zakres działalności gospodarczej Spółki objęty Decyzją, zgodnie z PKWiU obejmuje:
Sekcja C, Dział 25
Grupa 25.1, Klasa 25.11, Kategoria 25.11.1 - Budynki prefabrykowane z metalu
Grupa 25.1, Klasa 25.11, Kategoria 25.11.2 - Konstrukcyjne wyroby metalowe i ich części
Grupa 25.1, Klasa 25.11, Kategoria 25.11.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją konstrukcji metalowych i ich części
Grupa 25.5, Klasa 25.50, Kategoria 25.50.1 - Usługi kucia, prasowania, wytłaczania i walcowania metali
Grupa 25.5, Klasa 25.50, Kategoria 25.50.2 - Usługi w zakresie metalurgii proszków
Grupa 25.6, Klasa 25.61, Kategoria 25.61.1 - Usługi nakładania powłok na metale
Grupa 25.6, Klasa 25.61, Kategoria 25.61.2 - Pozostałe usługi obróbki metali
Grupa 25.6, Klasa 25.62, Kategoria 25.62.1 - Toczenie elementów metalowych
Grupa 25.6, Klasa 25.62, Kategoria 25.62.2 - Pozostałe usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych
Grupa 25.7, Klasa 25.73, Kategoria 25.73.3 - Pozostałe narzędzia ręczne
Grupa 25.7, Klasa 25.73, Kategoria 25.73.6 - Pozostałe narzędzia
Grupa 25.7, Klasa 25.73, Kategoria 25.73.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją narzędzi
Grupa 25.9, Klasa 25.91, Kategoria 25.91.1 - Pojemniki metalowe
Grupa 25.9, Klasa 25.91, Kategoria 25.91.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją pojemników metalowych
Grupa 25.9, Klasa 25.92, Kategoria 25.92.1 - Opakowania z metali
Grupa 25.9, Klasa 25.92, Kategoria 25.92.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją opakowań z metali
Grupa 25.9, Klasa 25.99, Kategoria 25.99.1 - Wyroby metalowe przeznaczone do łazienek i kuchni
Grupa 25.9, Klasa 25.99, Kategoria 25.99.2 - Pozostałe wyroby z metali nieszlachetnych
Grupa 25.9, Klasa 25.99, Kategoria 25.99.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych
Sekcja C, Dział 26
Grupa 26.2, Klasa 26.20, Kategoria 26.20.1, Podkategoria 26.20.12 - Terminale kasowe (POS), bankomaty (typu ATM) i podobne maszyny, które można podłączyć do maszyny do automatycznego przetwarzania danych lub do sieci
Grupa 26.2, Klasa 26.20, Kategoria 26.20.1, Podkategoria 26.20.17 - Monitory i projektory, wykorzystywane głównie w systemach automatycznego przetwarzania danych
Grupa 26.2, Klasa 26.20, Kategoria 26.20.1, Podkategoria 26.20.18 - Urządzenia wykonujące co najmniej dwie z następujących funkcji: drukowanie, skanowanie, kopiowanie, faksowanie
Grupa 26.2, Klasa 26.20, Kategoria 26.20.3 - Pozostałe urządzenia do maszyn automatycznego przetwarzania danych
Grupa 26.2, Klasa 26.20, Kategoria 26.20.4 - Części i akcesoria do komputerów i urządzeń peryferyjnych
Grupa 26.2, Klasa 2620, Kategoria 26.20.9 - Usługi związane z produkcją komputerów i urządzeń peryferyjnych; usługi podwykonawców związane z produkcją komputerów i urządzeń peryferyjnych
Grupa 26.3, Klasa 26.30, Kategoria 26.30.3 - Części elektrycznych urządzeń telefonicznych i telegraficznych
Grupa 26.3, Klasa 26.30, Kategoria 26.30.6 - Części urządzeń alarmowych: przeciwwłamaniowych, przeciwpożarowych oraz innych temu podobnych
Grupa 26.3, Klasa 26.30, Kategoria 26.30.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją sprzętu telekomunikacyjnego
Grupa 26.5, Klasa 26.51, Kategoria 26.51.8 - Części i akcesoria do instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnych
Grupa 26.5, Klasa 26.51, Kategoria 26.51.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnych
Grupa 26.7, Klasa 26.70, Kategoria, 26.70.2, Podkategoria 26.70.25 - Części i akcesoria do lornetek, lunet i pozostałych teleskopów optycznych, pozostałych przyrządów astronomicznych i mikroskopów optycznych
Grupa 26.7, Klasa 26.70, Kategoria 26.70.2, Podkategoria 26.70.26 - Części i akcesoria do urządzeń ciekłokrystalicznych, laserów (z wyłączeniem diod laserowych), pozostałych urządzeń i przyrządów optycznych, gdzie indziej niesklasyfikowanych
Grupa 26.7, Klasa 26.70, Kategoria 26.70.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją instrumentów optycznych i sprzętu fotograficznego
Sekcja C, Dział 27
Grupa 27.3, Klasa 27.33, Kategoria 27.33.1, Podkategoria 27.33.12 - Oprawy lamp do napięć <1000V
Grupa 27.3, Klasa 27.33, Kategoria 27.33.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją sprzętu instalacyjnego
Grupa 27.5, Klasa 27.52, Kategoria 27.52.2, Podkategoria 27.52.20 - Części pieców, kuchenek, podgrzewaczy płytowych i podobnego nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego
Grupa 27.9, Klasa 27.90, Kategoria 27.90.3, Podkategoria 27.90.32 - Części elektrycznych maszyn i aparatury do lutowania miękkiego lub twardego, spawania lub zgrzewania i elektrycznych maszyn i aparatury do natryskiwania na gorąco metali lub cermetali
Grupa 27.9, Klasa 27.90, Kategoria 27.90.3, Podkategoria 27.90.33 - Części do pozostałego sprzętu elektrycznego; części elektryczne maszyn lub aparatury, gdzie indziej niesklasyfikowane
Sekcja C, Dział 28
Grupa 28.2, Klasa 28.25, Kategoria 28.25.3, Podkategoria 28.25.30 - Części klimatyzatorów, urządzeń chłodniczych lub zamrażających i pomp cieplnych
Grupa 28.2, Klasa 28.29, Kategoria 28.29.4, Podkategoria 28.29.43 - Automaty sprzedające
Grupa 28.2, Klasa 28.29, Kategoria 28.29.6, Podkategoria 28.29.60 - Urządzenia do obróbki materiałów przez proces obejmujący zmianę temperatury, gdzie indziej niesklasyfikowane
Grupa 28.2, Klasa 2829, Kategoria 28.29.8 - Części do pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane
Grupa 28.2, Klasa 28.29, Kategoria 28.29.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane
Grupa 28.4, Klasa 28.41, Kategoria 28.41.4, Podkategoria 28.41.40 - Części i akcesoria maszyn do obróbki metalu
Grupa 28.4, Klasa 28.49, Kategoria 28.49.2 - Uchwyty narzędziowe
Grupa 28.4, Klasa 28.49, Kategoria 28.49.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją pozostałych narzędzi mechanicznych
Grupa 28.9, Klasa 28.93, Kategoria 28.93.3 - Części maszyn i urządzeń stosowanych w przetwórstwie żywności, tytoniu i produkcji napojów
Grupa 28.9, Klasa 28.94, Kategoria 28.94.5 - Części i akcesoria maszyn dla przemysłu tekstylnego, odzieżowego i skórzanego
Grupa 28.9, Klasa 28.95, Kategoria 28.95.1, Podkategoria 28.95.12 - Części maszyn dla przemysłu papierniczego
Grupa 28.9, Klasa 28.96, Kategoria 28.96.2, Podkategoria 28.96.20 - Części maszyn do obróbki gumy lub tworzyw sztucznych lub do produkcji wyrobów z tych materiałów, gdzie indziej niesklasyfikowane
Grupa 28.9, Klasa 28,99, Kategoria 28.99.4 - Części maszyn drukarskich i introligatorskich
Grupa 28.9, Klasa 28.99, Kategoria 28.99.5 - Części maszyn i urządzeń w rodzaju używanych wyłącznie lub głównie do produkcji kryształów półprzewodnikowych lub płytek półprzewodnikowych, urządzeń półprzewodnikowych, elektronicznych układów scalonych lub płaskich ekranów; części do pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia
Grupa 28.9, Klasa 28.99, Kategoria 28.99.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane
Sekcja C, Dział 29
Grupa 29.2, Klasa 29.20, Kategoria 29.20.3, Podkategoria 29.20.30 - Części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego
Grupa 29.3, Klasa 29.31, Kategoria 29.31.3, Podkategoria 29.31.30 - Części pozostałego sprzętu i wyposażenia elektrycznego do pojazdów silnikowych
Sekcja C, Dział 30
Grupa 30.2, Klasa 30.20, Kategoria 30.20.4 - Części lokomotyw kolejowych i taboru szynowego; wyposażenie i jego części; mechaniczne urządzenia sygnalizacyjne, bezpieczeństwa i sterowania ruchem
Grupa 30.3, Klasa 30.30, Kategoria 30.30.5, Podkategoria 30.30.50 - Pozostałe części do statków powietrznych i statków kosmicznych
Sekcja C, Dział 32
Grupa 32.5, Klasa 3250, Kategoria 32.50.3 - Meble lekarskie, chirurgiczne, dentystyczne lub weterynaryjne; fotele dentystyczne, fryzjerskie i podobne oraz ich części
Grupa 32.9, Klasa 32.99, Kategoria 32.99.5, Podkategoria 32.99.59 - Pozostałe różne wyroby, gdzie indziej niesklasyfikowane
Grupa 32.9, Klasa 32.99, Kategoria 32.99.9 - Usługi podwykonawców związane z produkcją pozostałych wyrobów, gdzie indziej niesklasyfikowanych
Sekcja E, Dział 38
Grupa 38.1, Klasa 38.11, Kategoria 38.11.5 - Odpady, inne niż niebezpieczne, nadające się do recyklingu
Sekcja H, Dział 52
Grupa 52.1, Klasa 52.10 - Magazynowanie i przechowywanie towarów
sekcja M, Dział 71
Grupa 71.1, Klasa 71.12 - Usługi w zakresie inżynierii i związane z nimi doradztwo techniczne
Zgodnie z warunkami wskazanymi w Decyzji (z uwzględnieniem zmian w treści Decyzji), Inwestycja jest realizowana na nieruchomości o łącznej powierzchni (…) ha składającej się z niżej wymienionych działek położonych w miejscowości (…), jednostka ewidencyjna (…), gmina miejska (…), powiat (…), województwo (…);
(…).
W związku z uzyskaną Decyzją, począwszy od (…) października 2023 r., Spółka zaczęła korzystać z przysługującego jej zwolnienia podatkowego (o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT) i zamierza korzystać z niego do momentu:
i. wykorzystania przysługującego jej limitu pomocy publicznej lub
ii. do momentu wygaśnięcia Decyzji.
Jednocześnie, na terenie wskazanym w Decyzji Spółka prowadzi również działalność podlegającą opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Działalność ta odpowiada za ok. (…)% całkowitych przychodów Spółki w skali roku podatkowego, podczas gdy pozostałe przychody generowane są w ramach działalności podlegającej zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT.
Pytanie:
Czy z uwagi na brak możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego), brak jest możliwości i tym samym obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek w trakcie roku podatkowego od działalności podlegającej zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Spółka wyraża stanowisko, że z uwagi na brak możliwości ustalenia wartości przysługującego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (tj. dniem, w którym, zgodnie z odrębnymi przepisami, upływa termin złożenia zeznania rocznego), nie istnieje możliwość ani obowiązek kalkulacji i uiszczania zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku podatkowego z tytułu działalności objętej zwolnieniem na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT.
Uzasadnienie do stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 2 pkt 1 Ustawy o WNI, nowa inwestycja oznacza:
- inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub
- nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.
Natomiast w myśl art. 3 ust. 1 Ustawy o WNI, wsparcie na realizację nowej inwestycji zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o WNI, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości.
Jednocześnie podatnicy prowadzący, obok działalności zwolnionej z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, działalność podlegającą opodatkowaniu, są zobowiązani do właściwego przyporządkowania ponoszonych kosztów oraz osiąganych przychodów do odpowiednich rodzajów działalności - zwolnionej lub opodatkowanej. W świetle art. 7 ust. 1 Ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodów uzyskanych z zysków kapitałowych oraz z innych źródeł przychodów. W przypadkach określonych w art. 21, art. 22 oraz art. 24b Ustawy, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
W oparciu o art. 7 ust. 3 pkt 1 Ustawy o CIT, przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego podstawę opodatkowania, nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody uzyskiwane z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są zwolnione z opodatkowania.
W myśl art. 7 ust. 3 pkt 3 Ustawy o CIT, przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego podstawę opodatkowania, wyłączeniu podlegają koszty uzyskania przychodów określone w pkt 1 i 2. Jednakże, w przypadku podatników wskazanych w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność za pośrednictwem zagranicznego zakładu zlokalizowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, uwzględniane są koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 21, o ile przychody te zostały uwzględnione przy ustalaniu dochodu przypadającego na zagraniczny zakład.
Jednocześnie zgodnie z art. 25 ust. 1 Ustawy o CIT, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24d i art. 24f, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.
W rozumieniu art. 25 ust. 1a Ustawy o CIT, miesięczne zaliczki, o których mowa w ust. 1, powinny być uiszczane przez podatnika w terminie do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, z uwzględnieniem wyjątków przewidzianych w ust. 2a. Zaliczkę za ostatni miesiąc roku podatkowego należy wpłacić do 20 dnia pierwszego miesiąca kolejnego roku podatkowego. Jednakże obowiązek wpłaty zaliczki za ostatni miesiąc nie występuje, jeśli podatnik, przed upływem terminu do jej zapłaty, złoży zeznanie roczne i dokona zapłaty podatku zgodnie z zasadami określonymi w art. 27 ust. 1.
Stosownie do art. 25 ust. 6 Ustawy o CIT, podatnicy mają możliwość wpłacania zaliczek miesięcznych w danym roku podatkowym w uproszczonej formie, ustalając ich wysokość jako 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym za rok poprzedzający dany rok podatkowy. W przypadku, gdy w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą oni wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego za rok poprzedzający dany rok podatkowy o dwa lata. Jeżeli również w tym przypadku nie wykazano podatku należnego, możliwość dokonywania wpłat zaliczek w uproszczonej formie nie przysługuje.
Odnosząc się do powyższych przepisów, literalna wykładnia art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT wskazuje, że przy określaniu przekroczenia maksymalnej dopuszczalnej wielkości pomocy publicznej uwzględnieniu podlega wartość pomocy publicznej wskazana w decyzji o wsparciu.
W § 10 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. 2018 poz. 1713 ze zm., dalej: „Rozporządzenie WNI”), określono zasady kalkulacji przysługującej pomocy publicznej. Zgodnie z § 10 ust. 1 Rozporządzenia WNI, zarówno koszty kwalifikowane nowej inwestycji, jak i wielkość pomocy publicznej podlegają dyskontowaniu na dzień uzyskania decyzji o wsparciu. Jednocześnie § 10 ust. 3 Rozporządzenia WNI wskazuje, że na zdyskontowaną wartość poniesionych kosztów kwalifikowanych wpływa liczba miesięcy, które upłynęły od dnia uzyskania decyzji o wsparciu do dnia udzielenia pomocy publicznej. Ponadto, zgodnie z § 10 ust. 4 pkt 2 Rozporządzenia WNI, dniem uzyskania ulgi podatkowej, o której mowa w ust. 3, jest dzień, w którym zgodnie z przepisami Ustawy o podatku dochodowym upływa termin złożenia zeznania rocznego.
Definicja „dnia udzielenia pomocy” została wskazana w art. 2 pkt 11) ppkt b) ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 743) i jest rozumiana jako dzień, w którym podmiot ubiegający się o pomoc publiczną nabył prawo do otrzymywania tej pomocy, a w przypadku, gdy udzielenie pomocy w formie ulgi podatkowej następuje na podstawie aktu normatywnego, bez wymogu wydawania decyzji, dzień w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego - w przypadku udzielenia pomocy w formie ulgi w podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, wartość pomocy publicznej określana jest jako kwota pieniężna, którą beneficjent pomocy otrzymałby, gdyby świadczenie to zostało udzielone w formie dotacji. Jednocześnie, zgodnie z § 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 461), wartość pomocy publicznej, przeliczona na równowartość dotacji, odpowiada Ekwiwalentowi Dotacji Brutto (EDB), ustalanemu zgodnie z zasadami określonymi w § 4-7b, chyba że przepisy odrębne lub szczególne okoliczności udzielenia pomocy wskazują inaczej. Takimi szczególnymi okolicznościami mogą być między innymi trudna sytuacja ekonomiczna przedsiębiorcy, oceniana na podstawie kryteriów określonych przez Komisję Europejską. Zgodnie z definicją zawartą w ww. rozporządzeniu, EDB oznacza kwotę pomocy, którą beneficjent uzyskałby w formie dotacji, obliczoną z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku, bez uwzględnienia opodatkowania podatkiem dochodowym. W odniesieniu do ulgi podatkowej, zgodnie z § 4 pkt 2 lit. a) rozporządzenia, wartość EDB w przypadku obniżenia wysokości podatku (w szczególności w formie zwolnienia, odliczenia, obniżki lub zmniejszenia podatku) stanowi różnicę między kwotą podatku należnego bez zastosowania ulgi a kwotą podatku należnego po jej uwzględnieniu.
W świetle przytoczonych przepisów zwolnienie z podatku dochodowego:
- obejmuje całość/większość należnego podatku dochodowego lub tę jego część, której zdyskontowana wartość odpowiada maksymalnej wysokości dopuszczalnej pomocy publicznej;
- odnosi się do całego roku podatkowego lub okresu, w którym obowiązuje decyzja o wsparciu, przy czym kończy się w dniu jej wygaśnięcia;
- przysługuje w dniu uzyskania ulgi podatkowej, rozumianym jako dzień upływu terminu złożenia zeznania rocznego.
W rezultacie precyzyjne określenie kwoty przysługującej pomocy publicznej może nastąpić na podstawie wskazanych definicji i zasad.
W związku z powyższym, na dzień upływu terminu złożenia zeznania rocznego Spółka:
- przeprowadza weryfikację zdyskontowanej wartości przysługującej pomocy publicznej, uwzględniając stopę dyskontową obowiązującą w poszczególnych miesiącach w okresie od uzyskania decyzji o wsparciu do dnia udzielenia pomocy;
- dokonuje oceny, czy wszystkie nakłady poniesione przez Spółkę do końca roku podatkowego za który składana będzie deklaracja, które zostały uwzględnione w kalkulacji limitu pomocy publicznej, spełniają kryteria kwalifikowalności kosztów zgodnie z § 8 Rozporządzenia WNI.
Powyższy sposób ustalania wartości przysługującej kwoty pomocy publicznej ma szczególne znaczenie w kontekście stanu faktycznego Wnioskodawcy. Spółka, prowadząc zarówno działalność zwolnioną z opodatkowania, jak i opodatkowaną, zobowiązana jest do właściwej alokacji ponoszonych kosztów oraz osiąganych przychodów do odpowiednich kategorii działalności, zgodnie z art. 7 ust. 1 oraz art. 7 ust. 3 pkt 3 Ustawy o CIT. Dodatkowo, w związku z ponoszeniem kosztów związanych jednocześnie z działalnością opodatkowaną i zwolnioną (tzw. kosztów wspólnych), Spółka, na podstawie art. 15 ust. 2a w zw. z art. 15 ust. 2 Ustawy o CIT, ustala ich podział w proporcji, w jakiej przychody osiągnięte w roku podatkowym z tych źródeł pozostają w relacji do ogólnej kwoty przychodów (tzw. klucz alokacji). W konsekwencji, klucz alokacji ulega dynamicznym zmianom w trakcie roku podatkowego, co uniemożliwia dokładne oszacowanie kwoty dochodu podlegającej zwolnieniu podatkowemu w ramach Decyzji przed zakończeniem roku podatkowego Spółki.
Do momentu zakończenia roku podatkowego Spółka nie dysponuje możliwością precyzyjnego oszacowania wartości poniesionych kosztów kwalifikowanych, co uniemożliwia dokładne określenie przysługującego jej limitu pomocy publicznej. Brak wiedzy na temat dostępnego limitu pomocy publicznej rodzi ryzyko, że Spółka, mimo dochowania należytej staranności, mogłaby w trakcie roku podatkowego przekroczyć wartość przysługującego zwolnienia podatkowego. Taka sytuacja mogłaby skutkować powstaniem istotnej zaległości podatkowej.
W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wobec niemożności precyzyjnego określenia kwoty dochodu podlegającego zwolnieniu z CIT oraz wartości dostępnego limitu pomocy publicznej, Spółka nie jest zobowiązana do kalkulacji i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych od działalności podlegającej zwolnieniu na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34a w trakcie roku podatkowego. Rozliczenie w tym zakresie powinno nastąpić po zakończeniu roku podatkowego i zmaterializować się w deklaracji rocznej.
Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w poniższych interpretacjach indywidualnych:
- interpretacji indywidualnej z dnia 25 listopada 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.694.2024.2.DW,
- interpretacji indywidualnej z dnia 7 listopada 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.639.2024.1.DW,
- interpretacji indywidualnej z dnia 2 lipca 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.343.2024.1.DW,
- interpretacji indywidualnej z dnia 22 maja 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.231.2024.1.DW.
Wnioskodawca pragnie również zaznaczyć, że w odniesieniu do prowadzonej przez siebie działalności opodatkowanej, która z definicji jest wyłączona z zakresu zwolnienia dostępnego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, Spółka, posiadając możliwość precyzyjnego oszacowania poniesionych kosztów oraz uzyskanych przychodów w tym zakresie, będzie na bieżąco kalkulować i wpłacać zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych, zgodnie z terminami określonymi w art. 25 ust. 1 a tejże ustawy.
Mając na uwadze przedstawioną argumentację oraz powołane powyżej rozstrzygnięcia organów podatkowych, Wnioskodawca wnosi o uznanie swojego stanowiska za prawidłowe w odniesieniu do pytania sformułowanego w niniejszym wniosku.
Ponadto, Spółka zwraca się z uprzejmą prośbą do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o możliwie szybkie rozpatrzenie przedmiotowego wniosku.
W przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym nie występują i nie będą występowały elementy transgraniczne, o których mowa w art. 14b § 3a ustawy - Ordynacja podatkowa.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące. Każdą sprawę organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 111).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
