Ściąga księgowego: Zasady delegowania obowiązków z zakresu gospodarki finansowej i rachunkowości – obowiązki zbywalne i niezbywalne
Zasady delegowania przez kierownika jednostki obowiązków z zakresu gospodarki finansowej i rachunkowości na pracowników jednostki wynikają z różnych przepisów. Może to prowadzić do wątpliwości i błędów przy ustalaniu osób odpowiedzialnych za wykonywanie tych obowiązków. Istotne jest, aby z perspektywy głównego księgowego wszystkie kompetencje w zakresie finansów były właściwie rozdzielone – zarówno poprzez odpowiednie przekazanie uprawnień, jak i ich formalne umocowanie (np. w formie upoważnień i pełnomocnictw). Przedstawiamy zestawienie, które ułatwi prawidłowe delegowanie kompetencji. Uwzględniono tu obowiązki, które nie mogą być przekazane (niezbywalne), jak i te, które można delegować innym pracownikom. Wskazano również osoby, na które mogą zostać przeniesione obowiązki zbywalne, oraz sposób potwierdzenia ich przyjęcia przez pracowników.
