Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 6 marca 2025 r., sygn. II SA/Sz 971/24
Decyzja ZUS dotycząca uchylenia prawa do świadczenia dobry start została uchylona z powodu istotnych naruszeń proceduralnych i braku wystarczającego uzasadnienia, co nakazuje ponowną ocenę sprawy przez organ administracyjny.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska Sędziowie Sędzia WSA Wiesław Drabik (spr.), Asesor WSA Krzysztof Szydłowski Protokolant starszy inspektor sądowy Katarzyna Skrzetuska-Gajos po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 6 marca 2025 r. sprawy ze skargi Y. M. na decyzję Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 14 października 2024 r. nr 010070/680/6477257/2023 w przedmiocie uchylenia prawa do świadczenia "dobry start" uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 18 września 2024 r., nr 010070/680/6477257/2023.
Uzasadnienie
Zakład Ubezpieczeń Społecznych, decyzją z 18 września 2024 r. nr 010070/680/6477257/2023, uchylił Y. M. (dalej jako: "strona", "skarżący") przyznane na rok szkolny 2022/2023 świadczenie dobry start na dziecko A. M. w kwocie 300 zł. Jednocześnie organ orzekł, iż wypłacone stronie ww. świadczenie dobry start stanowi nienależnie pobrane świadczenie, o którym mowa o w § 29 ust. 2 rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu "Dobry start" i strona jest zobowiązana dokonać jego zwrotu na wskazane konto, zaś brak zwrotu nienależnie pobranego świadczenia wiąże się z naliczaniem odsetek ustawowych.
