Postanowienie NSA z dnia 6 marca 2025 r., sygn. II GSK 2383/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Andrzej Skoczylas po rozpoznaniu w dniu 6 marca 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Gminy B. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 kwietnia 2024 r. sygn. akt VI SA/Wa 4538/23 o odrzuceniu skargi Gminy B. na pismo Ministra Infrastruktury z dnia [...] czerwca 2023 r. nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia planu generalnego lotniska w zakresie zgodności z polityką transportową kraju postanawia: 1. oddalić skargę kasacyjną; 2. umorzyć postępowanie z wniosku Z. K. i B. K. o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w charakterze uczestników postępowania.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 8 kwietnia 2024 r., sygn. akt VI SA/Wa 4538/23, działając na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; powoływanej dalej jako: p.p.s.a.), odrzucił skargę Gminy B. na pismo Ministra Infrastruktury z dnia [...] czerwca 2023 r., nr [...], w przedmiocie zatwierdzenia planu [...] w zakresie zgodności z polityką transportową kraju. W punkcie 2 postanowienia WSA zwrócił skarżącej uiszczony wpis sądowy od skargi.
Postanowienie Sądu I instancji zostało wydane w następującym stanie sprawy:
Po rozpatrzeniu wniosku o zatwierdzenie Planu [...] – [...] na lata [...], Minister Infrastruktury pismem z dnia [...] czerwca 2023 r., nr [...], działając na podstawie art. 55 ust. 8 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1235 ze zm.), zatwierdził Plan [...] – [...] na lata [...] w zakresie zgodności z polityką transportową kraju. Minister Infrastruktury wziął pod uwagę, że Plan [...] został: 1. skonsultowany przez wnioskodawcę z gminami, których tereny zostały objęte Planem; 2. pozytywnie zaopiniowany przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego; 3. uzgodniony z Ministrem Obrony Narodowej w odniesieniu do terenów zamkniętych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1990 ze zm.); 4. uzgodniony z Ministrem Funduszy i Polityki Regionalnej w zakresie zgodności z programami rządowymi dotyczącymi rozwoju kraju, w tym jego poszczególnych regionów. Organ zatwierdzający uwzględnił również ustalenia Stałego Komitetu Rady Ministrów z dnia 25 maja 2023 r. w zakresie podjęcia decyzji o przeniesieniu ruchu cywilnego z Lotniska Chopina do Lotniska – [...].
