Wyrok WSA w Warszawie z dnia 23 kwietnia 2024 r., sygn. III SA/Wa 2727/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Jacek Kaute (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Dariusz Czarkowski, asesor WSA Agnieszka Sułkowska, Protokolant sekretarz sądowy Anna Skorupska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi W. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] października 2023 r. nr [...] w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2022 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] kwietnia 2023 r. nr [...], Burmistrz Miasta i Gminy S. orzekł w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2022 r. za nieruchomość położoną w miejscowości S. gm. S., oznaczoną w ewidencji gruntów jako działka nr [...] na kwotę 12 735 zł. Jako przedmiot opodatkowania organ przyjął grunty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (dz. nr [...]) o pow. 8.591 m2 oraz budynki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej o pow. 189 m2.
W uzasadnieniu organ pierwszej instancji wskazał, że zgodnie z zapisem w ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez Starostę L. dla gminy S., Fundacja [...] w likwidacji z siedzibą w W. przy [...] oraz W.K. (Skarżący, Strona) są współwłaścicielami nieruchomości oznaczonej jako działka o nr ewid. [...] położonej w miejscowości S., gm. S. o pow. gruntu 8 591 m2 stanowiąca w części grunt leśny o pow. 8 172 m2, a pozostałą część o powierzchni 419 m2 grunt sklasyfikowany jako "Bi" - inne tereny zabudowane. Na przedmiotowej nieruchomości posadowiony jest budynek sklasyfikowany jako budynki transportu i łączności o powierzchni zabudowy 247,00 m2.
W związku z uzyskaniem informacji przez organ podatkowy o prowadzeniu działalności gospodarczej na przedmiotowej nieruchomości (objazd kontrolny pracowników Referatu Podatków, Opłat Lokalnych i Windykacji Urzędu Miasta i Gminy w S. w terenie), wezwaniem z dnia 31 marca 2022 r. organ podatkowy wezwał Fundację [...] w likwidacji reprezentowaną przez likwidatora D.S. do złożenia wyjaśnień w sprawie przeznaczenia budynku transportu i łączności oraz gruntu położonego na terenie gminy S. w miejscowości S. Nr [...], działka o nr [...]. Korespondencja wróciła jako dwukrotnie awizowana. W związku z nieodebraniem korespondencji przez podatnika pracownik organu podatkowego skontaktował się telefonicznie w sprawie ewentualnego prowadzenia działalności na ww. nieruchomości z likwidatorem Fundacji [...] D.S., który obiecał wyjaśnić sprawę. Ustalono również telefonicznie, że korespondencja jest wysyłana na właściwy adres podatnika. D.S. nie miał wiedzy dlaczego korespondencja nie zostaje odbierana. W dniu 23 czerwca 2022 roku D.S. przesłał drogą elektroniczną do organu podatkowego projekt umowy dzierżawy (posiadał tylko ten dokument) przedmiotowej nieruchomości. Z przesłanej umowy wynika, że w dniu [...] lutego 2020 r. została zawarta umowa dzierżawy pomiędzy Fundację [...] w likwidacji z siedzibę w W. ul. [...], a Stowarzyszeniem [...] z siedzibą w S. na okres od 1 kwietnia 2020 r. do 31 marca 2025 r. (dalej zwane również Stowarzyszeniem). Przedmiotem umowy jest dzierżawa nieruchomości o powierzchni gruntu 8 593 m2 zabudowanej budynkiem garażowym - hangarem o powierzchni użytkowej 189 m2 położonej w miejscowości S. w granicach działki nr [...] w celu jej zagospodarowania przez dzierżawcę oraz prowadzenia deklarowanej działalności statutowej i działalności gospodarczej służącej realizacji celów statutowych, a także pobierania pożytków.
