Unieważnienie postępowania, kiedy zamawiający musi zakończyć procedurę
Każde postępowanie o udzielenie zamówienia kończy się albo zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego, albo jego unieważnieniem. Podmiot zobowiązany do stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych musi więc się liczyć z tym, że prowadzona procedura zakupowa zakończy się unieważnieniem. Jeśli bowiem ziści się przesłanka powodująca konieczność jego unieważnienia – zamawiający najczęściej nie może zdecydować inaczej, jak unieważnić postępowanie. Niniejsze opracowanie przybliży każdą z przesłanek powodujących zakończenie procedury bez podpisania umowy o zamówienie publiczne. Omówimy również fakultatywne przesłanki unieważnienia postępowania.
Przede wszystkim, zgodnie z art. 255 pkt 1 Pzp zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, jeżeli nie złożono żadnego wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo żadnej oferty.
Gdy nie złożono żadnego wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo żadnej oferty
Wszczynając procedurę zakupową zamawiający dąży do zawarcia umowy i realizacji przedmiotu zamówienia. Poprzedzeniem wszczęcia postępowania jest prawidłowe ustalenie wartości zamówienia, które pokaże, w jakich progach powinno się toczyć postępowanie i ustali, jaka jest jego orientacyjna wartość. Potem zamawiający sporządza dokumentację postępowania. Wskazuje w niej m.in. (w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty) opis przedmiotu zamówienia. Opisuje również warunki przyszłej realizacji, a także ustala, jakie cechy podmiotowe powinien wykazać wykonawca. Zdarzyć się może, że są to warunki zaporowe, które powodują, że udział w postępowaniu nie cieszy się zainteresowaniem. Z oczywistego względu ustawodawca nakazał unieważnienie procedury, gdy nie złożono w niej żadnego wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo żadnej oferty
