Zamówienia mieszane w prawie zamówień publicznych
Prawo zamówień publicznych wprowadza podział na zamówienie klasyczne, sektorowe, zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi oraz zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Jest to dość prosty podział – jednak ustawodawca zauważa, że w rzeczywistości zdarzają się sytuacje, gdy podział ten nie odzwierciedla wszystkich potrzeb zamawiających. W niniejszym opracowaniu przedstawiamy problematykę zamówień mieszanych i rozwiązania ustawy – Prawo zamówień publicznych w tym zakresie.
Przy wyborze określonych reguł dotyczących udzielania zamówień mieszanych w pierwszej kolejności trzeba ustalić, czy dane zamówienie ma charakter podzielny czy niepodzielny. Uznaje się, że zamówienie będzie podzielne wtedy, gdy poszczególne jego części mogą istnieć samodzielnie.
Zamówienia mieszane, które są podzielne na części
Jeżeli zamówienie jest podzielne na części oraz obejmuje równocześnie części, do których mają zastosowanie przepisy Pzp dotyczące udzielania zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, zamówień sektorowych lub zamówień klasycznych – zamawiający może udzielić zamówienia w częściach lub jednego zamówienia (art. 24 ust. 1 pkt 1 Pzp).
Analogicznie (zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 2 Pzp), jeżeli zamówienie jest podzielne na części oraz obejmuje równocześnie części, do których mają zastosowanie przepisy Pzp, oraz części, do których tych przepisów się nie stosuje (tj. jeżeli zachodzi wyłączenie obowiązku stosowania przepisów Pzp) – zamawiający może udzielić zamówienia w częściach lub jednego zamówienia.
Ustawodawca pozostawił więc tu zamawiającemu wolność wyboru i decyzję, czy będzie udzielał zamówienia w częściach, czy też udzieli jednego zamówienia. Jednak w przypadku podjęcia decyzji o udzieleniu zamówienia w częściach, do udzielenia każdego zamówienia zamawiający ma stosować przepisy Pzp właściwe dla danej części, z uwzględnieniem art. 29 ust. 2 i art. 30 ust. 1, 2 i 4 Pzp. Oznacza to, że zamawiający nie może dzielić zamówienia na odrębne zamówienia, jeżeli prowadzi to do niestosowania przepisów Pzp – chyba że jest to uzasadnione obiektywnymi przyczynami.Z kolei w przypadku podjęcia przez zamawiającego decyzji o udzieleniu jednego zamówienia, zamawiający może nie stosować przepisów Pzp, jeżeli zamówienie obejmuje część, wobec której zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 12 ust. 1 Pzp.
