Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 19 marca 2025 r., sygn. II SA/Bk 213/25
Sąd administracyjny oddala skargę na decyzję GITD o nałożeniu kary za przewóz międzynarodowy bez świadectwa kierowcy i niewłaściwą obsługę tachografu, uznając jej zasadność zgodnie z obowiązującymi przepisami unijnymi i krajowymi.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Justyna Siemieniako, Sędziowie sędzia WSA Marcin Kojło (spr.), sędzia WSA Dariusz Marian Zalewski, Protokolant st. sekretarz sądowy Marta Anna Lawda, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 19 marca 2025 r. sprawy ze skargi D. S. Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe "A." w E. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 18 listopada 2024 r. nr BP.501.1201.2024.0993.BL.10.638290 w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę.
Uzasadnienie
Główny Inspektor Transportu Drogowego decyzją z dnia 18 listopada 2024 r. nr BP.501.1201.2024.0993.BL10.638290, utrzymał w mocy decyzję Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 8 maja 2024 r. nr PD.8140.63.2024.X0378.TD, nakładającą na D. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą D.z S. Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe "A.", karę pieniężną w wysokości 10.000 zł. W podstawie prawnej organ wskazał: art. 4 pkt 22 lit. e, h, art. 32a, art. 92a ust. 1, 3, 7, art. 92b, art. 92c ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1539 ze zm.; dalej: "u.t.d."), Ip. 3.3., Ip. 6.2.1. załącznika nr 3 do u.t.d., art. 32 ust. 3, art. 33, art. 34 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/1985 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (tj. Dz. U. UE L z 28 lutego 2014 r. Nr 60, str.1 ze zm.), art. 2 pkt 5, art. 3, art. 5 ust. 1, 2 i 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych (Dz. Urz. UE.L Nr 300, str. 72), art. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 z dnia 15 lipca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 w odniesieniu do minimalnych wymogów dotyczących maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw oraz dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 165/2014 w odniesieniu do określania położenia za pomocą tachografów (Dz. U. UE. L. Nr 249, str. 1).
