Premia dla zarządu za 2024 rok – ujęcie kosztu w księgach i podatkach
Maj i czerwiec to czas zatwierdzania sprawozdań finansowych. Od tego zależą możliwość wypłaty i wysokość premii dla członków zarządu. Jednostki mają najczęściej problem z określeniem, kiedy powstaje obowiązek ujęcia premii jako zobowiązania bilansowego. Wątpliwości dotyczą też warunków, jakie muszą zostać spełnione, aby wydatek mógł obniżyć podstawę opodatkowania. Sprawę dodatkowo komplikuje konieczność rozróżnienia, czy mamy do czynienia ze świadczeniem o charakterze rocznym, warunkowym, czy uznaniowym.
Częstym rozwiązaniem jest powiązanie premii za wyniki dla członków organów zarządzających z momentem zatwierdzenia sprawozdania finansowego. W praktyce stosowane są dwa rozwiązania:
- członkowie zarządu otrzymują dodatkowe wynagrodzenie w formie premii po zatwierdzeniu sprawozdania albo
- partycypują w podziale wyniku finansowego.
Oba mają odmienne skutki rachunkowe. W zależności od zapisów umownych oraz terminu zatwierdzenia sprawozdania, premia może być ujęta w kosztach roku 2024 lub dopiero 2025. Odrębne zasady obowiązują w zakresie podatku dochodowego – i to niezależnie od momentu ujęcia kosztu w księgach.
Przyjrzyjmy się zatem, jak prawidłowo ująć te wypłaty – najpierw w rachunkowości, potem w podatkach.
Po zatwierdzeniu sprawozdania
Prawo do premii po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego wynika – w zależności od podstawy zatrudnienia – albo z umowy o pracę, albo z kontraktu menedżerskiego.
Z punktu widzenia rachunkowości, takie wynagrodzenie dotyczy roku, za który zostało przyznane, a nie roku wypłaty. Dlatego powinno zostać ujęte w księgach roku 2024. Jednostka powinna na podstawie danych dostępnych na moment sporządzania sprawozdania finansowego utworzyć rozliczenie międzyokresowe bierne – tzw. rezerwę na premię.
