Opinia rzecznik generalnej J. Kokott przedstawiona w dniu 13 lutego 2025 r., sygn. C-615/23
OPINIA RZECZNIK GENERALNEJ
JULIANE KOKOTT
z dnia 13 lutego 2025 r.(1)
Sprawa C‑615/23
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
przeciwko
P. S.A.
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Naczelny Sąd Administracyjny (Polska)]
Odesłanie prejudycjalne – Wspólny system podatku od wartości dodanej – Dyrektywa 2006/112/WE – Odpłatne usługi – Podstawa opodatkowania – Rekompensata przeznaczona na pokrycie strat – Subwencje związane bezpośrednio z ceną – Dotowana usługa świadczona przez osobę trzecią w interesie publicznym – Stosunek prawny i bezpośredni związek między usługą i wynagrodzeniem – Wynagrodzenie ze strony osób trzecich
I. Wprowadzenie
1. W niniejszym postępowaniu Trybunał zajmuje się zasadniczą kwestią, w jaki sposób należy traktować z punktu widzenia VAT udzielenie podatnikowi dotacji przez organ samorządu terytorialnego w interesie publicznym (w niniejszym przypadku świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego). Jeżeli dotacja stanowi część wynagrodzenia za usługę świadczoną przez podatnika na rzecz udzielającego dotacji lub jego klientów, podatnik musi zapłacić VAT od dotacji (lub dotacja musi być odpowiednio wyższa). Jeśli jednak dotacja nie stanowi części wynagrodzenia za usługę (na rzecz udzielającego dotacji lub klientów), lecz jest ogólną dotacją na rzecz podatnika, nie występuje transakcja podlegająca opodatkowaniu, wobec czego nie powstaje również VAT.
Nie zawsze łatwo jest ustalić granicę między tymi dwoma przypadkami i Trybunał zajmował się już tą kwestią w kilku sprawach(). W niniejszym postępowaniu prejudycjalnym Trybunał musi teraz rozpatrzyć kwestię planowanego dofinansowania przedsiębiorstwa publicznego transportu zbiorowego, które otrzymuje rekompensatę przeznaczoną na pokrycie strat związanych z zapewnieniem połączeń w ramach transportu publicznego. Płatność ta nie jest obliczana na podstawie liczby użytkowników, lecz ryczałtowo na podstawie oferowanych wozokilometrów. W tym względzie Trybunał uzyskuje możliwość dalszego rozwinięcia kryteriów rozgraniczających dotację przeznaczoną usługę od ogólnej dotacji usługi.
