Wnioski i oświadczenia stosowane przez pracodawców do podatkowego rozliczenia przychodów, których wypłata następuje po ustaniu zatrudnienia
Przychody pracowników i osób niebędących pracownikami uzyskujących przychody z innego rodzaju zatrudnienia, których wypłata następuje po jego ustaniu, podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Inaczej jest w kwestii stosowania parametrów wpływających na wysokość podatku należnego od takich wypłat. Przy obliczaniu zaliczki podatkowej należy bowiem pominąć niektóre oświadczenia i wnioski złożone przez podatnika przed zakończeniem stosunku prawnego łączącego strony. Przy czym żaden przepis ustawy o pdof nie wyklucza możliwości złożenia przez podatnika wniosków i oświadczeń po ustaniu stosunku prawnego. Wówczas płatnik ma obowiązek ich uwzględnienia, dokonując wypłaty danego świadczenia po zakończeniu pracy przez podatnika.
Obecnie obowiązujące przepisy ustawy o pdof wyraźnie wskazują, w jaki sposób należy obliczać zaliczkę na podatek w przypadku dokonywania świadczeń na rzecz podatnika (np. pracownika czy zleceniobiorcy) po ustaniu zatrudnienia. W takiej sytuacji niektóre z oświadczeń czy wniosków złożonych przez tę osobę w czasie zatrudnienia i dotychczas stosowanych przez pracodawcę-płatnika nie będą mogły zostać uwzględnione. Natomiast nie można wykluczyć złożenia przez podatnika oświadczenia czy wniosku już po ustaniu zatrudnienia, które miałyby zastosowanie do wypłat dokonanych po zakończeniu zatrudnienia. Płatnik ma obowiązek respektowania takich dyspozycji według ogólnych zasad.
