Postanowienie WSA w Bydgoszczy z dnia 15 kwietnia 2025 r., sygn. II SA/Bd 905/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Katarzyna Korycka Sędziowie sędzia WSA Grzegorz Saniewski asesor WSA Mariusz Pawełczak (spr.) Protokolant sekretarz sądowy Kamila Wesołowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 kwietnia 2025 r. sprawy ze skargi W. B. na [...] [...] z dnia [...] października 2024 r. w przedmiocie włączenia karty ewidencji zabytku do wojewódzkiej ewidencji zabytków postanawia odrzucić skargę.
Uzasadnienie
1. W dniu 9 października 2006 r. Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków w Bydgoszczy (dalej: "organ", "WKZ") sporządził Kartę Ewidencyjną Zabytku obiektu oznaczonego jako "Szkoła" o pow. 847,72 m kw., położonego w powiecie b. , gminie B., w miejscowości J., pod adresem [...], na działce gruntu o numerze ewidencyjnym [...]
2. Pismem z dnia 19 sierpnia 2022 r. W. B. (dalej: "strona", "skarżąca") wniosła do Wójta Gminy B. o wykreślenie ww. nieruchomości z Gminnej i Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków. Skarżąca wyjaśniła, że sporny budynek zakupiła w 2008 r. i według informacji otrzymanych na tamten czas budynek nie widniał w ewidencji zabytków. W 2009 r. strona przeprowadziła w budynku prace remontowo-budowlane. Następnie w dniu 5 sierpnia 2022 r. strona złożyła kolejny wniosek o wydanie pozwolenia na wykonanie robót budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę, zaś Starosta Powiatowy w B. odmówił wydania takiego pozwolenia z uwagi na ujęcie ww. budynku w Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków (dalej: "WEŹ"). Skarżąca podniosła, że jako właściciel budynku nie uczestniczyła w postępowaniu administracyjnym, którego celem było ujęcie spornej nieruchomości w ewidencji zabytków.
3. W odpowiedzi na powyższy wniosek Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w T. w piśmie z dnia 7 października 2022 r. przedstawił podstawę prawną włączenia spornego budynku do WEZ. Wyjaśnił, że budynek ten spełnił przesłanki sporządzenia dla niego karty ewidencyjnej budynku, zaś następnie w październiku 2006 r. czynnością materialno-techniczną włączono go do WEZ, gdyż przepisy nie przewidywały w tym zakresie wydawania decyzji ani postanowień. Z tego względu czynności włączania zabytku do ewidencji i jego wyłączania z ewidencji właściwy organ podejmuje z urzędu i nie prowadzi w tym zakresie postępowania administracyjnego. Ponadto z uwagi na fakt, że strona nie była właścicielem budynku w dniu włączenia karty ewidencyjnej do WEZ nie została poinformowana o tym fakcie.
