Wyrok WSA w Warszawie z dnia 27 sierpnia 2024 r., sygn. III SA/Wa 1102/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Matylda Arnold-Rogiewicz, Sędziowie sędzia WSA Dariusz Czarkowski (sprawozdawca) asesor WSA Agnieszka Sułkowska, Protokolant referent Maria Pawlik, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] marca 2024 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oddala skargę.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 4 listopada 2022 r. P. (dalej: "Skarżąca") wystąpiła do Prezydenta W. o zwrot nadpłaty opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 marca 2021 r. wobec stwierdzenia przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie nieważności uchwały Rady m.st. Warszawy nr XXIV/671/2019 z dnia 12 grudnia 2019 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, stawki takiej opłaty za pojemnik i worek (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2019 r., poz. 15293).
Postanowieniem z dnia [...] stycznia 2023 r. Prezydent W. odmówił Skarżącej wszczęcia postępowania podatkowego w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi za okres od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 marca 2021 r.
Wskutek wniesionego zażalenia postanowieniem z dnia [...] października 2023r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w W. uchyliło zaskarżone postanowienie w całości i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia przez Organ I instancji.
Prezydent W. decyzją z dnia [...] listopada 2023 r. odmówił stwierdzenia nadpłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi za okres od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 marca 2021 r.
W odwołaniu Skarżąca zarzuciła naruszenie art. 6m ust. 2 i 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz art. 72 § 1 pkt 1 w zw. z art. 75 § 1 Ordynacji podatkowej.
Decyzją z dnia [...] marca 2024 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w W. utrzymało w mocy decyzję Organu I instancji. W uzasadnieniu decyzji SKO wskazało, że sprawa związana jest z treścią ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1469, dalej: "u.c.p.g."). Powołało się na art. 5 ust. 1 pkt 3a, art. 4a pkt 3 i 3b, art. 6c ust. 1, art. 6i pkt 1, art. 6m ust. 1 i ust. 4-5 u.c.p.g., art. 75 § 1, art. 72 § 1 i § 3 Ordynacji podatkowej oraz orzecznictwo sądów administracyjnych i stwierdziło, że powodem stwierdzenia nieważności uchwał było uznanie, że prawnym skutkiem nowelizacji art. 6k ust. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jest ograniczenie kompetencji organów stanowiących gmin w zakresie różnicowania stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przy wyborze metody ryczałtowej ustalania tych stawek (metody "od gospodarstwa domowego"", z jednoczesnym pozostawieniem szerokich możliwości różnicowania stawek opłaty przy wyborze metody mnożnikowej.
