Wyrok NSA z dnia 13 września 2024 r., sygn. I GSK 982/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędzia NSA Piotr Piszczek (spr.) Sędzia del. WSA Jacek Boratyn Protokolant asystent sędziego Marcin Bubiński po rozpoznaniu w dniu 13 września 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Centrum Projektów Polska Cyfrowa od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 maja 2024 r. sygn. akt V SA/Wa 740/24 w sprawie ze skargi A na informację Centrum Projektów Polska Cyfrowa z dnia 28 lutego 2024 r. nr CPPC-D04.63.15.135.14.2023/NK w przedmiocie negatywnej oceny projektu 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. oddala skargę; 3. zasądza od A na rzecz Centrum Projektów Polska Cyfrowa 580 (pięćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 21 maja 2024 r., sygn. akt V SA/Wa 740/24 po rozpoznaniu sprawy ze skargi A (dalej: spółka, strona lub wnioskodawca) na informację Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej: CPPC) z 28 lutego 2024 r. w przedmiocie oceny wniosku o dofinansowanie realizacji projektu stwierdził, że ocena projektu została przeprowadzona w sposób naruszający prawo a naruszenie to miało istotny wpływ na wynik oceny i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania, a nadto zasądził od organu na rzecz spółki 697 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy.
Spółka 17 października 2023 r. złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. "Budowa przyłączy telekomunikacyjnych do zabudowy jednorodzinnej i wielorodzinnej na terenie obszaru ID_5.14.22.00, pow. p., woj. M.", w ramach Programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027, Priorytetu FERC.01 "Zwiększenie dostępu do ultra-szybkiego internetu szerokopasmowego", Działania FERC.01.01 "Zwiększenie dostępu do ultra-szybkiego internetu szerokopasmowego".
We wniosku rubryce "Wykonalność finansowa projektu" spółka wskazała, że cyt. "Z uwagi na fakt, że Beneficjent jest spółką celową powołaną do realizacji projektu, którego realizacja oparta będzie na outsourcingowych zasobach projektowo-wykonawczych, bieżące finansowanie wkładu własnego i inwestycji własnych oraz związany z tym podatek VAT będzie finansowany przez podmiot nadrzędny, tj. A. sp. z o.o., który jest w pierwszej kolejności gwarantem realizacji prac zgodnie z zakresem rzeczowym w założonej alokacji czasu, finansowanie będzie przekazywane w formie pożyczek lub podnoszenia kapitału zakładowego w zależności od potrzeb w danej sytuacji ekonomicznej, Beneficjent nie wyklucza pozyskiwania dodatkowych źródeł finansowania (w tym zewnętrznego kredytowania lub gwarancji instytucji bankowo -ubezpieczeniowych) w trakcie realizacji inwestycji o ile wystąpią takie potrzeby, szczególnie w sytuacji operacyjnego przejmowania wybudowanej sieci do eksploatacji oraz rozpoczęcia świadczenia usług, w tym hurtowego dostępu OK i ISP, które to przychody mają pozwolić w pełni rozliczyć podatek VAT oraz stanowić dodatkowe źródło wsparcia finansowego w zakresie operacyjnym. W początkowym okresie podatek VAT regulowany na rzecz podmiotów współpracujących będzie obciążał Beneficjenta tylko do czasu uzyskania jego zwrotu po upłynięciu ustawowego terminu ustalonego dla podatników VAT czynnych i jako zwrócony przez Urząd Skarbowy w wyniku składanych wniosków o zwrot, w trakcie realizacji projektu jego ponoszenie w perspektywie rozliczeń pozostaje bez wpływu na wydatki niekwalifikowane, a konstrukcja uzyskiwania zwrotu pozwoli na uelastycznienie wydatków w tym zakresie."
