Wyrok NSA z dnia 19 listopada 2024 r., sygn. II GSK 1164/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędzia NSA Joanna Sieńczyło-Chlabicz Sędzia del. WSA Izabella Janson (spr.) Protokolant asystent sędziego Justyna Mordwiłko-Osajda po rozpoznaniu w dniu 19 listopada 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. Sp. z o.o. w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 listopada 2020 r. sygn. akt VI SA/Wa 2572/19 w sprawie ze skargi M. Sp. z o.o. w G. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] października 2019 r. nr [...] w przedmiocie cofnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od M. Sp. z o.o. w G. na rzecz Głównego Inspektora Farmaceutycznego 360 (słownie: trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 3 listopada 2020r., sygn. akt VI SA/Wa 2572/19 na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2017r., poz. 1139, obecnie Dz.U. z 2024r., poz. 935 t.j., dalej: "p.p.s.a.") oddalił skargę M. Sp. z o.o. z siedzibą w G. (dalej też: "strona", "skarżąca", "Spółka") na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego (dalej też: "GIF", "organ") z [...] października 2019r., nr [...] w przedmiocie cofnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
Pismem z 23 października 2018r. Pomorski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny (dalej też: "PWIF", "organ I instancji") zawiadomił stronę o wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego w przedmiocie cofnięcia zezwolenia z 28 czerwca 2013r. na prowadzenie apteki z uwagi na naruszenie zasad obrotu produktami leczniczymi. Jednocześnie PWIF wezwał stronę do przedłożenia dokumentów dotyczących zbycia produktów leczniczych zakupionych przez aptekę od 1 stycznia 2018r. do 19 października 2018r. Następnie pismem z 7 listopada 2018r. poinformował stronę, że postępowanie będzie rozszerzone o kwestię utraty rękojmi należytego prowadzenia apteki ze względu na wydanie z apteki dużej liczby produktów leczniczych, w tym zagrożonych brakiem dostępności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie wadliwych zapotrzebowań. Jednocześnie poinformował stronę, że wyjaśni także, czy czynności związane z zakupem leków, a następnie ich sprzedażą do podmiotów leczniczych wykonywane były z pominięciem kierownika apteki. PWIF wskazał także, że sprawdzeniu w postępowaniu podlegać będzie kwestia, czy strona zawiadomiła jakiekolwiek organy państwa o wystawianiu zapotrzebowań na produkty lecznicze, co do których można zakładać, że nie są przeznaczone dla pacjentów podmiotu leczniczego. W piśmie z 5 grudnia 2018r. skarżąca wskazała, że decyzje w przedmiocie zamawiania produktów leczniczych z hurtowni farmaceutycznych przeznaczonych dla pacjentów i podmiotów leczniczych podejmuje zarząd spółki w osobie J. S. Strona odniosła się do oświadczenia kierownika apteki z 19 października 2018r. zawartego w załączniku do protokołu kontroli z [...] października 2018r., stwierdzając, że z oświadczenia wynika jedynie, iż kierownik nie zamawia leków z hurtowni, nie pakuje ich oraz nie uczestniczy w przesunięciach magazynowych pomiędzy aptekami.
